Autorzy

Trwa wczytywanie

Henryk Czyż

Ur. 16 VI 1923, Grudziądz.
Działalność artystyczna Czyża związana jest przede wszystkim z dy­rygenturą. PWSM w Poznaniu ukończył wprawdzie w dwu klasach: u W. Bierdiajewa - dyrygenturą i u T. Szeligowskiego - kompo­zycję, niemniej kompozycja pozostaje u niego zawsze w cieniu nie­zwykle intensywnej pracy kapelmistrzowskiej. Przez pewien czas był II dyrygentem WOSPR-u w Katowicach, potem - dyrektorem artystycznym i szefem Filharmonii w Łodzi, w Krakowie, w Dussel­dorfie i - ponownie w Łodzi. Dyrygował w wielu krajach świata wielu znakomitymi zespołami.
Ważniejsze kompozycje: "Tryptyk" na orkiestrę (1949), "Divertimento" (1950), "Rondo na fortepian i orkiestrę" (1952), wiele partytur filmo­wych (m.in. "Ewa chce spać"), teatralnych, wiele pieśni i piosenek (pisanych przeważnie pod pseudonimem). Jego stosunek do muzyki rozrywkowej zawsze cechowała życzliwość - kilkakrotnie zasiadał w jury festiwali sopockich. Propagował muzyką w TV (cykl progra­mów "Nie taki diabeł straszny", cykl "Rozmów z laureatami konkursów muzycznych"), jest autorem paru książek, licznych felietonów i arty­kułów.
Muzyka Czyża, pisana nowocześnie, barwnie, błyskotliwie instrumentowana, nie jest jednak awangardowa, lecz dostępna dla szero­kiego wachlarza słuchaczy. "Białowłosa" to jego pierwszy musical, następne to: "Kynolog w rozterce" (1967; z librettem wg Sławomira Mrożka) i "Inge Bartsch" (1982; z librettem wg poematu K. I. Gał­czyńskiego).
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji