Ludomir Różycki
Ur. 18 września 1883, Warszawa. Zm. 1 stycznia 1953, Katowice.
Ludomir Różycki był synem profesora Konserwatorium Warszawskiego. Studiował w tymże konserwatorium pod kierunkiem Aleksandra Michałowskiego (fortepian) i Zygmunta Noskowskiego (kompozycja). W klasie Noskowskiego nawiązał przyjacielskie stosunki ze starszym o kilka lat Karłowiczem, a następnie Szymanowskim, Fitelbergiem i Szelutą (ta właśnie grupa młodych kompozytorów zyskała sobie później miano Młodej Polski w muzyce). Po ukończeniu konserwatorium ze złotym medalem, kontynuował Różycki jeszcze przez 3 lata studia w berlińskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Engelberta Humperdincka.
Samodzielną działalność artystyczną rozpoczął w 1907 we Lwowie jako kapelmistrz operowy i profesor fortepianu w konserwatorium; tam też została wystawiona jego pierwsza opera, Bolesław Śmiały. Po 4 latach przenosi się do Warszawy (gdzie otrzymał na konkursie kompozytorskim I nagrodę za poemat symfoniczny Król Kofetua), następnie wyjeżdża za granicę (Szwajcaria, Włochy, Francja, Niemcy). W tym czasie powstają jego najwybitniejsze dzieła: Kwintet fortepianowy oraz opera Eros i Psyche. W 1918 osiada na stałe w Warszawie. Opera Warszawska wystawia Erosa i Psychę, a w następnych latach balet Pan Twardowski oraz opery Casanova i Beatrix Cenci. Dalsze dzieła sceniczne Różyckiego to opery Młyn diabelski i Pani Walewska oraz balet Apollo i dziewczyna.
Uprawiał on też działalność publicystyczną i społeczną, biorąc m. in. udział w założeniu Związku Kompozytorów Polskich, którego został pierwszym prezesem. Po wojnie osiadł w Katowicach. Tworzył w tym czasie już niewiele, zajmując się głównie rekonstrukcją partytur swych oper spalonych w czasie powstania warszawskiego.
Ludomir Różycki był twórcą nader wszechstronnym; pisał poematy symfoniczne, koncerty, utwory kameralne, pieśni oraz solowe utwory instrumentalne. Jednak zaszczytne miejsce w historii polskiej muzyki zdobył sobie w pierwszym rzędzie jako kompozytor operowy – bezsprzecznie najwybitniejszy w tej dziedzinie po Moniuszce, oraz jako jeden z twórców polskiego baletu narodowego. Główne walory jego sztuki to przede wszystkim nadzwyczaj bujna inwencja melodyczna, barwna i efektowna instrumentacja oraz wybitny zmysł dramaturgiczny i mistrzostwo muzycznej charakterystyki.
Źródło: Józef Kański, Przewodnik operowy, PWM, Kraków 1997
▪ Biogram w SBTP
RÓŻYCKI Ludomir (6 listopada 1884 Warszawa – 1 stycznia 1953 Katowice)
dyrygent
Był synem profesora muzyki Aleksandra Różyckiego i Anny z Mańkowskich. Po studiach w warszawskim Instytucie Muzycznym i w Berlinie był w 1907–12 zaangażowany jako dyrygent w Teatrze Miejskim we Lwowie. Po kilkuletnim pobycie za granicą został w 1919 zaangażowany na stanowisko dyrygenta Teatru Wielkiego w Warszawie, ale dyrygował tylko kilkoma przedstawieniami swej opery Eros i Psyche i wkrótce ustąpił. Później poświęcił się wyłącznie pracy pedagogicznej i kompozytorskiej. Skomponował m.in. kilka oper i baletów, z których w repertuarze pozostały: Casanova i Pan Twardowski.
Bibliografia
J. Kański: Ludomir Różycki, Kraków 1955; SMP; A, Wieniawski: Ludomir Różycki, Warszawa 1928 (il.).
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973. Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.
▪ Przewodnik operetkowy o Różyckim
Ur. 6 listopada 1883, Warszawa. Zm. 1 stycznia 1953, Katowice.
Syn profesora Konserwatorium Warszawskiego, Aleksandra Różyckiego, studiował w tymże Konserwatorium (do 1904) w klasie Aleksandra Michałowskiego (fortepian) i Zygmunta Noskowskiego (kompozycja), po czym kontynuował studia w Berlinie u Engelberta Humperdincka. W 1905 czterej kompozytorzy: Ludomir Różycki, Karol Szymanowski, Grzegorz Fitelberg i Apolinary Szeluto, utworzyli „Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich”; grupę ich nazywano „Młodą Polską w muzyce”. „Spółka” miała propagować i wydawać nową muzykę polską. Działalność artystyczną rozpoczął Różycki we Lwowie (1907) jako dyrygent Opery i profesor klasy fortepianu; tam też wystawił pierwszą swoją operę Bolesław Śmiały (1909). Dwa lata później powrócił do Warszawy, po czym wyjechał za granicę – do Szwajcarii, Włoch, Francji i Niemiec, gdzie mieszkał przez kilka lat, komponując swoje najwybitniejsze dzieła: Kwintet fortepianowy oraz operę Eros i Psyche, wystawioną we Wrocławiu (1917) i w Warszawie, już po powrocie Różyckiego do kraju (1918).
Dalsze jego dzieła: opery Casanova (1923), Beatrix Cenci wg Słowackiego (1927), Młyn diabelski (1931), Pani Walewska (nie ukończona), balety Pan Twardowski (1921: jedyny niezmiennie popularny i stale wznawiany utwór Różyckiego) i Apollo i dziewczyna (1937), poematy symfoniczne: Stańczyk (1903), Anhelli (1909), prolog do dramatu Warszawianka (1910), Król Kofetua (1910), Mona Lisa Gioconda (1911), Pieta (1942), Warszawa wyzwolona (1950), dwa koncerty fortepianowe, Koncert skrzypcowy, liczne utwory wokalne i instrumentalne. Był jednak przede wszystkim twórcą operowym – najwybitniejszym u nas od czasu Moniuszki – o ogromnej inwencji melodycznej, zmyśle kolorystyki, bogatej i efektownej w jego dziełach, choć zarzucić mu można eklektyzm. Operetka Lili chce śpiewać (1933) była jedynym odejściem Różyckiego w stronę lżejszej muzy.
Po wojnie osiedlił się w Katowicach. Niewiele już komponował, głównie rekonstruował swe dawniejsze dzieła, w większości spalone podczas Powstania Warszawskiego.
Źródło: Lucjan Kydryński, Przewodnik operetkowy, PWM, Kraków 1994
Uzupełnienia bibliograficzne
- Baranowski Tomasz: Różycki Ludomir w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, PWM, Kraków 2004;
- Hadyna Stanisław: O Ludomirze Różyckim, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Katowicach, Katowice 1990;
- Kamiński Marcin: Ludomir Różycki. Opowieść o życiu i twórczości, Pomorze, Bydgoszcz 1987;
- Turska Irena: „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego, PWM, Kraków 1959.