Artykuły

Warszawa. Spektakl-wykład "Mindowe" w IT

4 marca o godzinie 19.00 w Instytucie Teatralnym (ul. Jazdów 1) odbędzie się spektakl-wykład "Mindowe" przygotowany w duecie teoretyk-praktyk (prof. Dariusz Kosiński i Paweł Passini) z muzyką Pawła Passiniego i wizualizacjami Marii Porzyc. W obsadzie m. in.: Agata Meilute, Danuta Nagórna, Paweł Korbus, Łukasz Lewandowski, Paweł Pabisiak, Maciej Wyczański. Wstęp wolny.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na cykl spektakli-wykładów "Słowacki. Dramaty wszystkie". W tym najważniejszym wydarzeniu teatralnym Roku Słowackiego biorą udział znawcy twórczości Juliusza Słowackiego, literaturoznawcy, dramaturdzy oraz reżyserzy różnych pokoleń. Każdy spektakl-wykład przygotowany jest w duecie teoretyk-praktyk i jest okazją do dyskusji o aktualności dramatów Słowackiego. Cykl kontynuowany jest do końca kwietnia 2010 roku.

Prof. dr hab. Dariusz Kosiński

Mindowe - teatr, którego nie ma

Słowacki był kiedyś słynny jako autor Mazepy, potem jako twórca ludochwalnej Balladyny i szumnego Kordiana przerobionego w szkole na pomniejszego Konrada, potem jeszcze rzucono się na ironię Fantazego, teozoficzne uniesienia Samuela i okrucieństwa Snu srebrnego Dziś odnieść można wrażenie, że podnosi się fala kolejna, wydobywająca z lekceważenia utwory najbardziej problematyczne, sprzeczne w sobie, "niedokończone", niekiedy skandaliczne, albo wręcz - niedojrzałe. Jednym z nich jest właśnie Mindowe.

Dramat młodzieńczy, więc często traktowany "z góry", wywołuje przede wszystkim zakłopotanie tym, jak jawnie widoczne są w nim szwy dramatyczne i jak kumulowane w nim podskórne napięcie eksploduje co chwila. Zakłopotanie rodzi pokusę łatwych i linearnych odczytań, ale gdy się ją odrzuci, odsłania się coś, co w związku z Mindowem naprawdę warte jest zrobienia - wejście w jego wiry i poddanie się (wciąż w sposób kontrolowany, świadomy, wręcz eksperymentalno-laboratoryjny) ich działaniu, bez nadawaniu tekstowi znaczenia i porządku

Udaje się to w akcie powtórnej lektury, udaje się niekiedy w czasie zajęć seminaryjnych. Ale jest bardzo trudne do zrobienia na scenie, zwłaszcza w literackim teatrze zachodniego umysłu, który przecież wciąż dominuje w Polsce. Oczekiwanie "przesłania", "pełnego dzieła", "nowego odczytania", oczekiwanie, że do teatru wchodzi się, by "odebrać", by otrzymać jakąś lekcję - wszystko to sprawia, że Słowacki wciąż idzie górą, ponad naszymi zdumionymi głowami, które nie wiedząc, co się dzieję, wolą oszukiwać się, że ten największy polski dramatopisarz się zestarzał. Być może zatem z założenia niegotowe, niedopełnione, otwarte na interwencje czytanie, które jest próbą, esejem, wykładem, niedo-spektaklem, performatywną lekcją - to paradoksalnie lepszy sposób na zbliżenie się do tego najpiękniejszego polskiego teatru. Teatru, którego nie ma.

Kalendarz spektakli-wykładów:

4 marca - Mindowe (reż. Paweł Passini)

11 marca - Słowacki. Rekonstrukcja ikony. Trajektorie (reż. Dominik Strycharski)

18 marca - Agezylausz (reż. Reda Haddad)

25 marca - Dziady (reż. Michał Zadara)

15 kwietnia - Złota czaszka (reż. Monika Strzępka)

22 kwietnia - Horsztyński (reż. Agnieszka Olsten)

Mecenasem projektu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partnerzy medialni: Polskie Radio "Trójka", dwutygodnik.com, Miesięcznik "Teatr".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji