Artykuły

Warszawa. "Anty-musical. Heiner Mueller" w NWŚ

Nowy Teatr zaprasza 27 stycznia o g. 19 na "Anty-musical. Heiner Mueller". Projekcja zapisu spektaklu "Kariera Arturo Ui" Heinera Muellera (spektakl z polskimi napisami) oraz dyskusja w ramach cyklu wykładów Anny R. Burzyńskiej "Nowe patrzenie krytyczne". Nowy Wspaniały Świat, Nowy Świat 63. Wstęp wolny.

Heiner Mueller, nazywany najważniejszym spadkobiercą Bertolta Brechta w niemieckim teatrze, wyreżyserował "Karierę Artura Ui" w 1995 roku.

To było jego opus magnum w dziedzinie reżyserii teatralnej. Zmarł wkrótce po premierze. Premiera granego do dzisiaj, rewolucyjnego, legendarnego spektaklu odbyła się w Berliner Ensemble. Rolę tytułową odtwarza wielki niemiecki aktor Martin Wuttke. Jego genialna kreacja przeszła do historii teatru, spotkała się z ogromnym uznaniem zarówno krytyków, jak i publiczności, była wielokrotnie nagradzana. Arcydzieło Muellera w 2008 roku, 13 lat po premierze, trafiło na krakowski Festiwal "Dedykacje: Brecht". W tym czasie zjeździło cały świat, stając się lekcją scenicznej siły i wyznacznikiem nowoczesności, wywierając przemożny wpływ na rozwój i obecny kształt europejskiego teatru.

Heiner Mueller (1929-1995) to jeden z najważniejszych twórców współczesnego dramatu niemieckojęzycznego. Interesował go ścisły związek między historią a biografią, dlatego w swojej twórczości odwoływał się do najnowszej historii Niemiec wpisując w nią własny życiorys. Stworzył nową estetykę na przecięciu tego, co osobiste, z tym, co polityczne. W jego twórczości bezkompromisowy rozrachunek z tradycją teatralną idzie w parze z ostrym, przenikliwym spojrzeniem na historię Europy ostatnich dekad.

Jednym z głównych prawodawców nowoczesnego wykorzystania muzyki w teatrze jest bez wątpienia Bertolt Brecht, wraz z Kurtem Weillem i Hannsem Eislerem eksperymentujący między innymi w dziedzinie metod wykorzystania kontrapunktu na scenie i na ekranie. "Kariera Artura Ui", utwór palimpsestowy, gdzie na wzorzec tragedii Szekspirowskiej nałożone zostają wzorce filmu gangsterskiego i musicalu, w reżyserskiej interpretacji Heinera Muellera - dramatopisarza i reżysera szczególnie wyczulonego na harmonię i dysharmonię - staje się swoistym anty-musicalem o Hitlerze-wściekłym psie. Wsławiony wybitną rolą tytułową Martina Wuttke, spektakl oparty jest na szczególnej, na wskroś oryginalnej metodzie aktorskiej, fizjologię ludzkiego organizmu wtłaczającą pomiędzy dwa obsesyjne rytmy: wewnętrzny i zewnętrzny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji