Artykuły

Poznaniacy na fali (fragm.)

Dyrektor warszawskiego Teatru Dramatycznego wpadł na znakomity pomysł, aby zapraszać raz w sezonie na tydzień jeden wybitny teatr, wzbogacając wydatnie w ten sposób życie teatralne stolicy, w którym - jak wiadomo - dzieje się niewiele. W zeszłym sezonie "Gościem Teatru Dramatycznego" był Stary Teatr z Krakowa. W obec­nym zaprezentował swoje trzy widowiska Teatr Nowy z Poznania.

Goście przywieźli zestaw przedstawień tyleż różnorodny, co konsekwentnie wybrany. Ich łącznikiem jest muzyka. Reklamowe są nawet trochę na wyrost - jak to w reklamie - "3 x musi­cal". W każdym bądź razie nurt sztuki dźwięków jest bardzo silny i przepaja zarówno "Ghetto" Joshuy Sobola,"Piękną Lucyndę" Mariana Hemara jak i "Kuglarzy i wisielców" Jacka Kaczmarskiego. Cykl wydawniczy naszej gazety sprawia, że tym razem muszę się ograniczyć do uwagi na temat dwóch pierwszych widowisk.

Zarówno "Ghetto" jak i "Piękna Lucynda" zostały zainscenizowane przez dyrektora Teatru Nowego Eugeniusza Korina. On też stał się głównym bohaterem wizyty poznańskich gości, pozwa­lając na wyciągnięcie optymisty­cznego wniosku, iż jego działal­ność twórcza podnosi jeszcze wyżej poprzeczkę jakości, postawioną i tak bardzo wysoko w czasie długoletniego prowadze­nia Teatru Nowego przez Izabellę Cywińską.

Korin w obu widowiskach oka­zał się wnikliwym i odważnym interpretatorem tekstu dramaty­cznego, świetnie operując konwencją teatru w teatrze.

Sztuka Sobola opowiada histo­rię wileńskiego getta, zakończoną wymordowaniem wszystkich jego mieszkańców. Występują w niej autentyczne postaci, tak po stronie żydowskiej jak i niemiec­kiej. Osnową są przejścia akto­rów teatru założonego w getcie, śpiewających autentyczne piosenki, które muzycznie opraco­wał Jerzy Satanowski. Ich występy miały odwrócić uwagę więźniów od rzeczywistego położenia. Tym­czasem z każdego słowa jak i taktu wyziera rozpacz. W tej oto scenerii toczą się główne poje­dynki o życie między esesmanem Kittelem a Gensem - szefem getta, Weiskopfem --żydowskim przedsiębiorcą, Krukiem - bibliotekarzem i dr Paulem przy­słanym z Berlina w celu zarekwi­rowania i zniszczenia dzieł kultu­ry żydowskiej.

Korin bezbłędnie wypreparo­wał, jak w laboratorium, sposób najwyższego demoralizowania i niszczenia człowieka przez sy­stem totalny - w tym wypadku przez faszyzm. Zarówno w jednym jak i w drugim totalizmie by­ło nim wciąganie przedstawicieli podbitych narodów w zbrodnię: w wywożenie i mordowanie swoich współbraci.

W widowisku poznańskim per­fekcyjnie została pokazana gra jaką toczy esesman Kittel z Gen­sem i Weiskopfem, oślepiając ich złudną możliwością ocalenia własnych głów i pewnej liczby Żydów. Gens daje się wciągnąć w zbrodnię. Zgadza się uczestni­czyć wraz ze swoją żydowską po­licją w mordowaniu pewnej liczby współbraci. Weiskopf z tych sa­mych powodów organizuje pracę dla niemieckiej armii. Tylko bib­liotekarz Kruk potrafił przejrzeć grę hitlerowców. Rozumie, iż zgoda na zamordowanie czło­wieka jest udziałem w zbrodni. A ujawnienie spisu żydowskich książek jest przyzwoleniem na zniszczenie kultury żydowskiej.

Tak postawiony temat holocau­stu był bardzo trudny w realizacji. Korin dał dowód - jako inscenizator - wielkiej odwagi i wyo­braźni, umiejętnie posługując się realiami tamtego czasu, np. zmniejszonymi wagonami, wio­zącymi ludzi na miejsce zagłady. Bardzo prawdziwie pokazał bo­haterów tragedii, niespiesznie odkrywał ich prawdziwe twarze.

Wspaniale zagrał rolę Kittela Mariusz Sabiniewicz. Kittela by­łego aktora niemieckich kabare­tów, miłośnika muzyki i nazi­stowskiego mordercę. Mistrzowsko pokazał przysłanianie maską dobroduszności prawdziwego cynizmu, oddanie zimnej logiki w służbę ludobójstwa.

Bardzo wiarygodnie pokazali też swoich bohaterów opętanych ideą ratunku za każdą cenę Ma­riusz Puchalski - Gens i Witold Dębicki jako Weiskopf. Aleksan­der Machalica trafnie zaakcen­tował samotność bibliotekarza Kruka, człowieka, który zna prawdę, ale jest bezsilny. Wzru­szający byli Antonina Choroszy w roli pieśniarki Chaji oraz Paweł Binkowski jako aktor-lalkarz.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji