Artykuły

Warszawa. "Beatryks Cenci" w Instytucie Teatralnym

10 grudnia o godzinie 19.00 w Instytucie Teatralnym (ul. Jazdów 1) odbędzie się spektakl-wykład - "Beatryks Cenci" przygotowany przez reżysera Wojciecha Farugę z dramaturgią Pawła Sztarbowskiego. W obsadzie: Beata Bandurska, Agata Wątróbska, Szymon Celej, Krzysztof Skonieczny, Jakub Snochowski.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na cykl spektakli-wykładów "Słowacki. Dramaty wszystkie". W tym najważniejszym wydarzeniu teatralnym Roku Słowackiego biorą udział znawcy twórczości Juliusza Słowackiego, literaturoznawcy, dramaturdzy oraz reżyserzy różnych pokoleń. Każdy spektakl-wykład przygotowany będzie w duecie teoretyk-praktyk i stanie się okazją do dyskusji o aktualności dramatów Słowackiego.

Paweł Sztarbowski:

Po co wracać do "Beatryks Cenci"? Wszakże to właśnie ten temat zaprzątał głowy wielu artystów, począwszy od Guido Reniego poprzez Antonina Artauda, po Davida Lyncha - rozbudzał wyobraźnię, powodował kłopoty z cenzurą. O sztuce Słowackiego cenzor pisał uzasadniając zakaz druku: "Treść tego utworu jest w najwyższym stopniu niemoralna. Ojciec gwałci swoją własną córkę, a jego żona namawia syna i córkę do zabicia ojca. Syn odmawia, matka nazywa go za to tchórzem, córka zgadza się i morduje ojca. Choć córka została za to skazana na karę śmierci, autor jednak stara się wzbudzić w czytelnikach współczucie dla niej i w ten sposób najstraszniejsze przestępstwo, jakim jest ojcobójstwo, okazuje się u niego jakimś naturalnym zjawiskiem". No właśnie! W wersji Słowackiego widać to wyraźnie - seria rodzinnych trzęsień ziemi, niepojętego okrucieństwa, a nic nie poddaje się prostej ocenie. Nawet jak na tego poetę luster, wielość podwojeń, odbić w tej sztuce nabiera niespodziewanych rozmiarów.

O historii rodu Cencich pisał inny wielki poeta, Percy B. Shelley, we wstępie do własnej wersji tej krwawej sagi: "Kiedyś dzieje zbrodni tej tak opowiedziane będą, że czytelnik pozna wszystkie uczucia występujących osób: ich nadzieje oraz obawy, ich zaufanie i niepewność, ich różnorodne interesy, namiętności oraz mniemania, wzajem na siebie oddziaływające i ścierające się ze sobą staną się one światłem, które rozjaśni najmroczniejsze i najskrytsze zakątki ludzkiego serca". Czy to kiedyś nastąpi? Czy któreś kolejne przetworzenie tej historii pozwoli opowiedzieć ją w pełni? To w zasadzie nie jest istotne. Ważniejsze, że to, co mroczne i ukryte jest zawsze wspaniałym materiałem dla teatru.

Mecenas projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partnerzy medialni: Polskie Radio "Trójka", "Dwutygodnik", Miesięcznik "Teatr"

Więcej o projekcie na instytut-teatralny.pl, e-teatr.pl oraz dwutygodnik.com.

Wojciech Faruga - student ostatniego roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, studiował także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Asystował Annie Augustynowicz przy pracy nad spektaklem "Miarka za Miarkę" w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hubnera w Warszawie. w ramach projektu ODKRYTE/ ZAKRYTE. W Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy zrealizował akcję performatywną "Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji" na podstawie dramatu Tadeusza Micińskiego.

Paweł Sztarbowski - doktorant w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Absolwent filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, studiował na wydziale Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Pracował z Pawłem Łysakiem jako adaptator słuchowisk radiowych i jako dramaturg przy spektaklu "V [F] ICD-10. Transformacje" (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki Bydgoszcz), a także z Michałem Zadarą przy spektaklu-wykładzie "Kupiec" Mikołaja Reja (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji