Artykuły

Buntownik z definicji

Premiera "Tequili" odbędzie się na scenie Malarni, ale w miejscu, które jeszcze nigdy nie by­ło wykorzystywane do wystawiania przedstawień - w dawnej windzie do przewozu dekoracji. Ża­den widz jeszcze tam nie był. W roli zbuntowanego outsidera z kapeli punkowej zobaczymy Pio­tra Jankowskiego, zdobywcę nagrody dla najlepszego aktora na tegorocznym festiwalu "Kon­takt" w Toruniu. Autorką adaptacji znanej książki Krzysztofa Vargi oraz reżyserem spektaklu jest Anna Trojanowska.

- Nie uważam, byśmy żyli w ja­kichś szczegól­nie strasznych czasach. Każde czasy są osta­teczne i schyłko­we. Dzięki temu wciąż istniejemy - uważa Krzy­sztof Varga. Ale w jego "Tequili" pobrzmiewa nuta końca. Cze­go? Recenzenci spierali się wielokrotnie. Pokole­nia, marzeń, nie­zależnej sztuki, młodości... Powieść Krzysztofa Vargi to monolog we­wnętrzny tek­ściarza i wokali­sty, który niesie trumnę perkusi­sty o pseudoni­mie "Gruby". Grali wspólnie w punkowej gru­pie. Główny bo­hater utyskuje na merkantylizm kultury, sprze­dajność artystów - generalnie na sztukę uzależ­nioną od "kasy". Sam jednak bezceremonialnie przyznaje, że śmierć perkusisty "to jest trochę bonus dla grupy, głośniej się robi, jakieś zdjęcia, niusy w pismach, mały ruch w interesie". Książka została wydana w 2001 roku i była nominowana do Nagrody Ni­ke.

Anna Trojanowska, autorka adaptacji i reżyser spektaklu, przyznaje, że "Tequila" jako współ­czesna książka, napisana nowym, spreparowanym językiem jest wyzwaniem do adaptacji in­scenizacji: - Jak ją wystawić na scenie, jak prze­nieść monolog wewnętrzny bohatera niosącego trumnę przyjaciela na język teatralny? - zastana­wia się. - Najważniejsza jest dla mnie w tej po­wieści samotność outsidera, który po śmierci kolegi z zespołu staje na rozdrożu. Nie będzie grał, będzie nikim. Jako muzyk kapeli punkowej jest buntownikiem z definicji. Oskarża kulturę, która powoduje upadek sztuki niezależnej. Tyl­ko co proponu­je w zamian? Świat zmusza go do kompro­misów, ale są granice, których przekraczać nie wolno - tłuma­czy reżyserka.

Piotr Jankow­ski z monodramem zmierzy się po raz pierwszy, ale w Teatrze "Wybrzeże" dał się poznać jako ak­tor bardzo zdol­ny. W tym roku otrzymał Na­grodę Teatralną Marszałka Wo­jewództwa Po­morskiego, a na festiwalu "Kontakt" w Toruniu - nagrodę dla najlepszego aktora za rolę TriepIewa w "Mewie" w reż. Grzego­rza Wiśniew­skiego, zreali­zowanej w Tea­trze "Wybrze­że". Na począt­ku roku zagrał bardzo dobrą, główną rolę w "Don Carlosie" w reż. Krzysztofa Babickiego.

Anna Trojanowska jest absolwentką Wydziału Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie i ma na swoim koncie kilka udanych adaptacji prozy. Współtworzyła filmy o Stanisławie Staszewskim "Tata Kazika" - (nagroda TVP dla najlepszego fil­mu dokumentalnego w 1993 r.) W teatrze wyreży­serowała m.in. "Ja, Ferdydurke" wg Gombrowicza, "Idiotę" wg Dostojewskiego i "Pannę Julię" Strindberga. Scenografię przygotowała Marcelina Wojciechowska. Premiera - 14 czerwca 2003 o godz. 19.00 w Teatrze "Wybrzeże".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji