Artykuły

Pytania o miłosierdzie

Na Małej Scenie Teatru "Wybrzeże" odbyła się w sobotę premiera sztuki południowoąfrykańskiego dramaturga Athola Fugarda "Droga do Mekki", w w reżyserii Adama Orzechowskiego. Spektakl prezentuje znakomite aktor­stwo trójki artystów: Haliny Winiarskiej w roli Helen, Doroty Kolak jako Elsy i An­drzeja Nowińskiego - Mariusa. Dobry tekst w świetnym przekładzie Małgorzaty Semil dąje im duże możliwości.

Myliłby się widz oczekujący eg­zotyki klimatów "Pożegnania z Afryką", czy afrykańskich pro­blemów socjologicznych. "Droga do Mekki" porusza temat uniwersalny, stawia pytania o najważ­niejsze kwestie ludzkie, aktualne pod każdą szerokością geogra­ficzną. Akcja toczy się w Karru, ale równie dobrze mogłaby mieć miejsce w okolicach San Diego, czy Gdańska. Bohaterką jest He­len - osoba nieco ekscentryczna, rzeźbiarka z łaski Bożej, pełna ciepła i miłości do ludzi, którzy nie potrafią zaakceptować jej in­ności. Helen szuka absolutu, dla niej życie jest ciągłym poszukiwa­niem, ale i konsekwentnym dąże­niem do niego według własnej re­cepty. To jest właśnie jej droga do Mekki. Przez otoczenie uważana za nawiedzoną, budzi odruchy li­tości i chęć niesienia pomocy, któ­rej nie chce, ale nie umie się przeciwstawić. Marius - pastor, który rozumie miłosierdzie jako narzucenie jej spokoju i opieki postępu­je w sposób zgodny ze swoim su­mieniem, lecz zupełnie nie rozu­mie, że szczęście Helen wcale nie na tym polega. Odwieczne pytania o granice miłosierdzia cudzym kosztem - o uspokajanie własnego sumienia, wreszcie o moralny obowiązek akceptacji i tolerancji odnajdują w tej sztuce odpowiedź. Wyrażają postać El­sy - młodej, zbuntowanej przeciw zunifikowanej rzeczywistości na­uczycielki przyjaciółki Helen, któ­ra wie, że przede wszystkim trzeba umieć odmawiać, powiedzieć "nie" broniąc własnego życia i własnych wartości a nie godzić się na wszystko w imię dostoso­wania do norm społecznych.

Spektakl Fugarda dzięki zna­komitym aktorom ogląda się z wielkim zainteresowaniem. Niestety, całe wrażenie psuje niezbyt trafiona, nieciekawa scenografia Sławomira Jana Lewandowskiego, choć ratowana niezłym światłem Krzysztofa Sendke.

Prapremiera "Drogi do Mekki" odbyła się w 1984 roku w New Heaven. Potem sztuka ta miała wiele realizacji na całym świe­cie. Athol Fugard uznawany jest za jednego z najwybitniejszych twórców dramatycznych angiel­skiego obszaru językowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji