Artykuły

Teatr Telewizji - Dziady

"Dziady" Adama Mickiewicza w reżyserii Konrada Swinarskiego należą do najważniejszych przedstawień w powojennej historii pol­skiego teatru. Ich premiera odbyła się w 1973 roku. Spektakl był ważny zarówno ze względu na odczytanie na nowo tekstu tego arcydramatu, jak i jego formę teatralną. Swinarski sprzeciwiał się in­terpretowaniu "Dziadów" jako "mszy żałobnej za wolność narodu". Chciał wydobyć z tego dramatu romantycznego znaczenia najszer­sze, najbardziej uniwersalne, przede wszystkim protest i przeciwstawienie się niewoli w każdej jej postaci, tak narodowej, politycz­nej, jak i społecznej. Swinarski miał wielką wyobraźnię teatralną, wy­kraczającą poza tradycyjnie rozumianą scenę. Krakowskie przedsta­wienie rozpoczyna się już w szatni. Widzowie formują orszak pro­cesji i powoli rozpoczynają wędrówkę wśród żebraków, zawodzących kobiet wiejskich i chłopów. Publiczność uczestniczy w obrzędzie dziadów, czuje wybuchy histerii i egzaltacji. Swinarski bardzo harmonijnie połączył w jednym spektaklu elementy ludowego obrzę­du ze scenami Salonu Warszawskiego i walki o duszę Konrada. W tej roli po raz pierwszy z wielką mocą ukazał się talent Jerzego Treli. Wiel­ka Improwizacja w jego wykonaniu nie ma równych sobie. Laco Adamik przenosząc dziesięć lat po premierze na szklany ekran kla­syczny już spektakl stanął przed bardzo trudnym zadaniem. Wpro­wadził widzów-statystów i zza ich pleców obserwujemy akcję. Dy­namiczne kadry, częste posługiwanie się tzw. ruchomą kamerą po­zwoliły choć częściowo oddać atmosferę tego niezwykłego teatral­nego misterium.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji