Artykuły

Koncertowy "Pinokio" nie tylko dla dzieci

"Pinokio" w reż. Konrada Dworakowskiego w Teatrze Pinokio w Łodzi. Pisze Monika Wasilewska w Gazecie Wybrczej - Łódź.

Scenka przy wyjściu z teatru lalek - mama mówi do kilkuletniego chłopca: - Ale dali czadu! Czegoś takiego dawno tu nie było! A syn potakuje i dopytuje się, czy następnym razem zagrają tak samo. To reakcje po premierze w Teatrze Pinokio.

Za "czad" odpowiedzialny jest Konrad Dworakowski, nowy dyrektor Pinokia. Młody reżyser prowadzi scenę przy ul. Kopernika od kilku miesięcy.

(...)

Jak na teatrzyk dla dzieci przystało, stolarz Gepetto struga w ciasnej izdebce małego pajaca, nucąc rzewną piosenkę o smutnej starości. Dorośli widzowie zerkają na siebie pytająco, bo czas płynie, a jakoś nudno. I wtedy reżyser radykalnym posunięciem - którego nie zdradzę - z hukiem wywala za kulisy grzeczny teatrzyk i odsłania ustawioną na podeście kapelę rockową na czele z Olkiem Różankiem, wokalistą szczecińskiego zespołu Chorzy na Odrę. I zaczyna się czad.

Małą lalkę zastępuje duży pajac, pomalowany w geometryczne wzory. Prowadzi go Krzysztof Ciesielski. Obaj tworzą bohatera spektaklu: dorosłego mężczyznę z marynarce i krawacie, w którym drzemie dziecięca naiwność lalkowego Pinokia. Jego przygody komentują perkusja, klawisze, gitary i energetyczny wokal Różanka. Ilustracją stają się projekcje wideo puszczane na ruchomych planszach. Kiedy Pinokio ucieka przed kotem i lisem, widzimy film z biegnącym ulicami aktorem. Teksty też nie są typowe. Różanek śpiewa o wiórach lecących z tyłka, a wróżka dzieli kłamstwa na te, które mają krótkie nogi i długi nos.

Co na to dzieci? Choć mamy zasłaniają im uszy z obawy o stan bębenków, maluchy klaszczą w dłonie, wytrzeszczają oczy i z upodobaniem powtarzają ryczący refren, by po chwili zastanowienia spytać, co to właściwie jest ta kamfora, o której śpiewają, że znika. Konrad Dworakowski osiągnął więc efekt "Shreka" - na jego spektakl będą przychodzić i dzieci, i dorośli. Choć każdy z innych powodów.

Wybór tekstu nie pozostawiał wątpliwości. "Pinokia" należy traktować jak manifest programowy nowego dyrektora i zapowiedź dużych zmian na łódzkiej scenie lalkowej.

(...)

Jeśli realizacja Dworakowskiego wzbudzi dyskusję o nowoczesnym teatrze lalkowym dla dzieci, to można powiedzieć tylko jedno. Nareszcie!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji