Artykuły

Wrocław. "Świat miejscem prawdy". Linia Wschodnia

Zespoły z Serbii, Ukrainy, Austrii i Polski zaprezentują swoje spektakle w ramach Linii Wschodniej wrocławskiego festiwalu "Świat miejscem prawdy" od 18 do 26 czerwca. Część z nich współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu artystyczno-promotowskiego. Wystąpią obok mistrzów teatru, prezentując owoce poszukiwań własnej drogi w teatrze.

Do Wrocławia przyjedzie Lalish Theaterlabor, grupa założona w 1998 r. w irackiej części Kurdystanu. Twórcy zmuszeni byli opuścić ojczyznę i od 11 lat pracują w Wiedniu. Ich przedstawienie pt. "Bez cienia" jest czytelne dla publiczności całego świata - operują językiem, złożonym z sylab, dźwięków i tonów zaczerpniętych z różnych kultur. Pieśń jest dla nich źródłem, z którego wypływa całe przedstawienie.

Unikalne pieśni ukraińskich kobiet śpiewane od stuleci przy okazji różnych świąt przedstawi w spektaklu "W niedzielę rano" zespół Majsternia Pisni ze Lwowa. Artyści z Ukrainy od 6 lat badają kulturę tradycyjną swojego kraju, poszukując dla niej formy teatralnej. Przedstawienie warto obejrzeć także ze względu na piękne, barwne kostiumy.

Plavo Pozorište z Belgradu zaprezentuje festiwalowej publiczności spektakl pt. "Tańcząc z ojcem" na motywach "Listu do ojca" Franza Kafki - rzecz o relacjach rodzinnych, wolnej woli i traumach dzieciństwa. Grupa, oprócz realizacji przedstawień, pracuje także z młodzieżą - prowadzi seminaria i warsztaty teatralne. Artysci wystąpili w 2005 r. w ramach XIV sesji ISTA Eugenia Barby, która odbyła się we Wrocławiu i Krzyżowej z inicjatywy ówczesnego Ośrodka Grotowskiego.

Polskę w repertuarze Linii Wschodniej reprezentować będą - Teatr Pieśń Kozła, Teatr ZAR oraz przedsięwzięcie "Pieśń Pomiędzy". Pieśń Kozła pokaże przedstawienie "Macbeth", zrealizowane wspólnie z brytyjskim Royal Shakespeare Company - efekt nowatorskich badań nad muzycznością poezji Szekspira. Spektakl grany jest w języku angielskim.

"Ołowiana kulka" (na zdjęciu) zrealizowana w ramach przedsięwzięcia "Pieśń Pomiędzy" - to wspaniały popis młodej aktorki - efekt kilkuletniej pracy nad głosem i ciałem. Fragmenty dramaturgii i muzyki najwyższej próby oraz niezwykła sprawność artystki to niezaprzeczalne walory tej prezentacji.

Teatr ZAR zaprezentuje "Ewangelie dzieciństwa. Dyptyk". W części tytułowej wykorzystane zostały pieśni zebrane przez zespół podczas wypraw do Gruzji, Bułgarii i Grecji w latach 1999-2003. Stanowi ona próbę opowiedzenia "późnej historii ciała" - po miłości, po poniżeniu, po śmierci; jest niemożliwą opowieścią o zmartwychwstaniu. Część druga - "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie" stawia istotne pytania o najgłębszy sens życia, o to, czy życie jest warte trudu, by je przeżyć. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji