Artykuły

Paryż. Premiera "Króla Rogera"

Premiera "Króla Rogera" Karola Szymanowskiego w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego odbędzie się w czwartek w paryskiej operze Bastille. W tytułowej roli spektaklu występuje polski baryton Mariusz Kwiecień.

Wybitne dzieło polskiego kompozytora po raz pierwszy w swej historii gości na paryskich deskach.

Francuskie media zwracają uwagę, że to kolejne w ostatnim czasie operowe przedstawienie popularnego nad Sekwaną Warlikowskiego, nazywanego przez tamtejszych krytyków "liderem awangardy" i "enfant terrible" polskiego teatru. Wcześniej wystawił on tam "Parsifala" Ryszarda Wagnera i "Sprawę Makropulos" Leosza Janaczka.

Według libretta, napisanego przez Jarosława Iwaszkiewicza, akcja "Króla Rogera" rozgrywa się w XII-wiecznej Sycylii na dworze władcy tej wyspy. Jednak we współczesnej wersji Warlikowskiego średniowieczne realia zastąpiono współczesnymi dekoracjami i strojami. Pod koniec spektaklu pojawia się nawet dziwny korowód postaci w maskach różnych postaci z disneyowskich kreskówek.

Głównym wątkiem opery są wewnętrzne rozterki pary małżeńskiej - króla Rogera i jego żony, w których statecznym życiu pojawił się nagle charyzmatyczny Pasterz-Prorok, głoszący zmysłową, radosną wiarę pogańską. W przedstawieniu Warlikowskiego te wahania władcy zyskują jeszcze inny charakter: Roger, czarowany Pasterzem, odkrywa w sobie skłonności homoseksualne.

Autorka scenografii opery, Małgorzata Szczęśniak, używa dla spotęgowania efektu sekwencji filmowych wyświetlanych na ekranie zawieszonym nad sceną. Widzowie oglądają tam m.in. czarno-białe obrazy, na których widać nagich młodzieńców w antycznych pozach.

W warstwie muzycznej "Król Roger" jest wierny oryginałowi, łącząc różne style i gatunki muzyczne: od chorałów gregoriańskich po wpływy współczesnych kompozytorów - Skriabina i Strawińskiego.

Partie Rogera śpiewa w przedstawieniu polski baryton Mariusz Kwiecień, a rolę Roksany kreuje znana dobrze w Polsce ukraińska sopranistka Olga Pasiecznik. Orkiestrą paryskiej opery kieruje zaś renomowany japoński dyrygent Kazushi Ono.

Premierze towarzyszy wystawa w operze Bastille pt. "Piękny jako ja" pokazująca genezę "Króla Rogera". Można na niej zobaczyć dokumenty i zdjęcia Karola Szymanowskiego oraz informacje o jego bliskim związku z Jarosławem Iwaszkiewiczem, autorem libretta opery i jednocześnie krewnym kompozytora. Wystawa prezentuje też zdjęcia i filmy wideo z innych spektakli "Króla Rogera" na świecie. Autorem ekspozycji jest Borys Kudliczka, a jej organizatorem - Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji