Artykuły

Hipnoza

Anna Minkiewicz w 1987 r. przeniosła do Teatru TV komedię Antoniego Cwoj­dzińskiego (1896 - 1972). Autor, fizyk i asystent na Uniwersytecie Warszawskim, pod wpły­wem Juliusza Osterwy wstąpił do Reduty, gdzie wy­stępował pod pseudonimem Antoni Wojdan. Ukoń­czył też reżyserię w warszawskim PIST. Jego debiut dramatyczny "Teoria Einsteina" z 1934 r., wystawiony przez Osterwę, doczekał się 525 (!) pokazów. Cwoj­dziński był, obok Brunona Winawera, współtwórcą tzw. komedii naukowej, pozorami uczoności masku­jącej błahość treści - z parą wciąż skłóconych boha­terów, którzy w finale nieodmiennie padają sobie w ramiona. "Hipnozę" Cwojdziński wystawił w 1962 r. w Londynie, a dwa lata później w warszawskim Te­atrze Współczesnym.

Do doktora Jana (Piotr Fronczewski), stosującego w lekarskiej praktyce hipnozę, trafia aktorka Rena (Jo­anna Żółkowska). Jej silne ego sprawia, że hipnoza działa na nią wyrywkowo. Pacjentka budzi się z kolej­nych transów dokładnie wtedy, kiedy to dla niej wy­godne. Dziś, w dobie kanapy u psychoanalityka - zna­nej choćby z filmów Woody Allena - oglądanie sztuki Cwojdzińskiego staje się dla widzów czymś w rodzaju treningu dobrej woli. Dialogi i sytuacje, mimo spraw­nej reżyserii i profesjonalizmu świetnych aktorów, śmieszą umiarkowanie. Takie czasy. I marna pociecha, że z najnowszymi komediami najczęściej jest gorzej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji