Artykuły

Róże bez kolców

"13.VII.1948. Wczoraj byliśmy na "Fantazym" - premiera złączona z jubileuszem i Teatru Polskiego, i Szyfmana... Wyszłam z "Fantazego" owiana wielką poezją... My­ślałam potem długo, co musiał przeżywać Słowacki po napisaniu tej sztuki."

,,9.XII.1964 ...Drugim silnym wra­żeniem był "Fantazy" w Teatrze Telewizji... to jest tekst znakomi­ty. Gdyby Polska miała większe znaczenie jako państwo, albo chociaż w kulturze - to "Fantazy" byłby dotąd grany na całym świecie. I jakie to dzisiejsze za­równo w finezyjnym dowcipie, precyzji intelektualnej, jak w tragizmie".

Tak pisała Maria Dąbrow­ska w "Dzienniku", z którego wybór arcyciekawych uwag o teatrze ukazał się w "Pa­miętniku Teatralnym" (zeszyt 2, 1973). Ta "wielka komedia" Słowackiego jest arcydziełem bezspornym. W podupadłym dworze ziemiańskim na Podo­lu, gdzie odbijała się zarów­no echa powstań i Sybiru, jak włoskich wojaży arystokra­tycznych, wieprzowatość życia i brudnych interesów miesza się z romantycznymi porywa­mi i urojeniami; snują się lu­dzie, którzy "aż do grobu śmieszą", miłość mąci roman­sowe głowy i zapala serca go­rące.

Wśród zabawnych perypetii komediowych, ocierających się czasem o farsę a zakończonych niezwykłym i niespodziewa­nym akcentem dramatycznym, toczy się nieustanna, migotli­wa gra między autentycznoś­cią przeżyć i ich pozowaniem, między szczerością uczuć i frazesową sztucznością, między prawdą wewnętrzną i zewnę­trznym fałszem. między wznio­słością i błazeństwem. Gra ta nie tylko przeciwstawia sobie poszczególne postacie, ale bardzo subtelnie toczy się we­wnątrz każdej z nich oddziel­nie. A nad wszystkim rozbija się istna bania olśniewającej poezji.

Powiew tej poezji czuje się w przedstawieniu w "Atene­um". Uskrzydlone słowa pły­ną swobodnie z rzadką w na­szych teatrach troską o piękno ich kształtu i toku. Reżyser Maciej Prus i doborowa ob­sada aktorska, zadbali o to, jak również o delikatny ry­sunek postaci i sytuacji, o lek­ki ton komediowy, o jasność biegu akcji. A jednak przy ty­lu atutach czegoś brakowało temu przedstawieniu. Myślę, że było ono zbyt artystowskie, przesunięte wyłącznie w sfe­rę poezji. Zbyt piankowe. Uładnione już w samej dekoracji: na pustej scenie róże jak obrazek z bomboniery pomadek. Róże bez kolców, a pomadkowy posmak też tu zalatuje, prawda, że z wyro­bów pierwszej jakości, dają­cych rozkosz podniebieniu, ale bez ostrzejszej przyprawy. Powstał z tego raczej chłodny utwór klasycystyczny, parnasistowski, o nieskazitelnych liniach, niż dzieło romantyka pełne pasji, bolesnej drwiny i ironii, mocno osadzone w świecie rzeczywistym. Tak to odebrałem, co nie przeszkadza uznaniu znakomitości kilku kreacji aktorskich.

JERZY KAMAS ma gest wiel­kiego pana, wirtuozersko operu­je słowem i milczeniem. Jego Fantazy to człowiek rozumny, o dużej inteligencji, góruje ma nad otoczeniem, przenikliwą myślą analizuje je i siebie samego. Fantazy inny niż ci, których dotąd oglądaliśmy na scenie. ALEKSANDRA ŚLĄSKA początkowo zbyt bezpośrednio i dosłownie przeży­wa dramatyczne uniesienia Idalii, ale w drugiej części znajduje dy­stans komediowy i prowadzi rolę z mistrzowską finezją. Prawdzi­wym koncertem jest jej duet z Rzecznickim. Gra go Jan Świder­ski i z drugorzędnej, zwykle nie­mal niezauważanej roli czyni po­stać skupiającą na sobie uwagę widza.

Ignacy Machowski jako ro­syjski Major - jowialny, szczery, narysowany z prosto­tą utrzymaną do końca, do dramatycznej sceny śmierci.

Halina Kossobudzka stwarza pełną, zabawną postać Hrabi­ny Respektowej. Hrabią Re­spektem jest Jerzy Kaliszew­ski. Stellę o dużym uroku dziewczęcym zaprezentowała Grażyna Barszczewska. Mniej barw ma para kochanków: Diana - Ewa Milde i Jan - Andrzej Seweryn. W roli ka­merdynera Kajetana Jan Żardecki. Parę epizodycznych postaci reżyser skreślił bez szkody dla całości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji