Artykuły

Wrocław. Premiera "Kobiety bez cienia"

Opera Wrocławska wprowadza do swojego repertuaru trzyaktową "Kobietę bez cienia" Ryszarda Straussa. Będzie to pierwsza realizacja tego dzieła na naszych scenach. Reżyserii podjął się prof. Hans-Peter Lehmann, autorem scenografii jest Olaf Zombeck. Przy pulpicie dyrygenckim stanie dyrektor Ewa Michnik. Premierę z międzynarodową obsadą: Wolfgang Brendel, Susan Anthony oraz John Horton Murray, zaplanowano na sobotę, 16 maja.

"Kobieta bez cienia" ("Die Frau ohne Schatten"), z pełnym symbolicznych znaczeń librettem Hugo von Hofmannsthala, to baśniowa historia dwóch par sportretowanych w momencie kryzysu ich wzajemnych relacji małżeńskich, oscylująca między dwoma światami: rzeczywistym i mistycznym. Autor wprowadził do akcji utworu dwie pary: duchów - cesarza i cesarzową, oraz ludzi - farbiarza Baraka i jego żonę. Splótł ich losy, łącząc je motywem cienia. Obie pary nie mogą się ze sobą porozumieć i obie grzeszą bezowocnym związkiem, a nienarodzone dzieci i cień to główne tematy tego pełnego zagadek utworu. To opowieść o miłości, o jej pierwotnej niezwykłej sile i jej zwyczajnym, ludzkim wymiarze. W scenie finałowej ostatniego aktu głosy dwóch par splatają się w hymnie na cześć płodnej miłości. Mamy prawdziwie bajkowe zakończenie: będą żyli długo i szczęśliwie oraz doczekają się licznego potomstwa.

Ta opera rodziła się najdłużej ze wszystkich dzieł Ryszarda Straussa, który pracował nad nią od 1911 roku. Partytura była gotowa już w 1917 roku, ale prapremiera miała miejsce w 1919 roku na scenie Wiener Staatsoper i była zarazem inauguracją dyrekcji Straussa w tym teatrze. Po wiedeńskim sukcesie jeszcze w tym samym roku dzieło wystawiono w Dreźnie, Monachium, nieco później w Berlinie. To najbardziej rozbudowany ze wszystkich utworów tego kompozytora, zarazem niezwykle wymagający pod względem muzycznym i wokalnym, a także teatralnym. To właśnie sprawia, że stosunkowo rzadko pojawia się na scenie nawet tych największych teatrów operowych. Jedną z najbardziej pamiętnych realizacji tej opery wystawiono w nowojorskiej Metropolitan w październiku 1966 roku, w cyklu otwierającym jej nową siedzibę w Lincoln Center. Reżyserowali Nathanael Merrill i Robert O'Hearna, dyrygował Karl Böhm, główne partie śpiewali: Leonie Rysanek - Cesarzowa, James King - Cesarz, Walter Berry - Barak, i Christa Ludwig - Żona Farbiarza. W Polsce dotychczas nie wystawiono "Kobiety bez cienia", nie ma jej też w żadnym z naszych przewodników operowych. Miłośnikom nieznanych oper trafia się więc nie lada gratka!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji