Jednoaktówki Henryka Bardijewskiego
W serii "Polska dramaturgia współczesna" ukazał się tom obejmujący szesnaście utworów jednego z najbardziej znanych twórców słuchowisk radiowych, a także sztuk teatralnych, bo przecież oba gatunki są sobie bardzo bliskie i często się zdarza, że autorzy adaptują je i na scenę i dla radia - o "Arii na tysiąc głosów" Henryka Bardijewskiego pisze (pd) Magazynie Literackim Książki.
Decyzja o wydaniu zbioru jest bardzo ważna nie tylko dla historii polskiej dramaturgii, ale przede wszystkim dla wielkiej rzeszy miłośników teatru, a w tym dla artystów, którzy otrzymują zredagowane teksty sztuk, gotowe do wystawienia.
"Od ukazania się ostatniego wyboru moich utworów dramatycznych upłynęło dwadzieścia lat - pisze we wstępie Henryk Bardijewski. - Wiele z tych tekstów trafiło na sceny - duże, mniejsze i zupełnie małe, lecz również ogromne jak radiowy teatr wyobraźni; służyły zespołom o różnym stopniu profesjonalności, stałym i efemerycznym. Piękna sztuka teatru trwa nadal i żyje również poza wielkimi scenami. Z myślą o inscenizatorach i aktorach ze wszystkich pięter teatru zebrałam w tym tomie krótkie utwory dramatyczne, powstałe w ostatnim dziesięcioleciu. Wiele z nich, w przekładach, trafiło za granicę, wszystkie przeszły próbę głosu wybitnych aktorów, wspomaganych przez doświadczonych reżyserów. Wierzę w dalsze życie sceniczne tych jednoaktówek, sądzę też, że sama ich lektura może sprawić satysfakcję czytelnikom, którzy nie stronią od komedii i dramatu w postaci książkowej".
Autor urodził się w 1932 roku w Częstochowie. Studiował filologię polską i bibliotekoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Pracował w Bibliotece Narodowej i w Polskim Radio. Jest autorem kilkudziesięciu słuchowisk radiowych, kilkunastu sztuk telewizyjnych, w tym cyklu kameralnych komedii "Sceny domowe".
Henryk Bardijewski - Aria na tysiąc głosów. Ezop, Warszawa 2004, s. 344, ISBN 83-89133-13-X.