Kochanek - Harolda Pintera
MIESZCZAŃSKIE, BEZDZIETNE MAŁŻEŃSTWO ZNALAZŁO SPOSÓB NA PODTRZYMANIE WZAJEMNEJ ATRAKCYJNOŚCI. W ustalone dni o wyznaczonej godzinie Pan udaje się do kochanki, Pani czeka w domu na przyjście kochanka. Na czas wizyt oboje zmieniają się nie do poznania. Nieefektowna żona w znoszonym szlafroku staje się kobietą wampem, rozerotyzowaną samicą, która w rytualnych czynnościach, przy użyciu magicznych przedmiotów zdobywa mężczyznę i pozwala się zdobyć. Niezbyt energiczny małżonek okazuje się nagle wulkanem, tryskającym lawą inicjatyw erotycznych, zmuszających kochankę do uległości i podziwu. Po spotkaniach On i Ona wymieniają się uwagami, z zaciekawieniem wysłuchują relacji o kochankach, komentują swoje doznania. I być może nie byłoby w tym nic wielkiego, gdyby nie fakt, że to mąż jako kochanek, przychodzi do swojej żony jako kochanki. Ta podwójna gra prowadzona jest niezmiernie wyrafinowanie. Akcesoria "kochanków" nigdy nie pojawiają się w mieszczańskim pokoju, temperamenty kryją się w pantoflach i szlafrokach. Nic się nie wydarzyło... Aż do momentu, gdy rytualny przedmiot, pozostawiony z czasu kochanków budzi nie do końca zrozumiałą reakcję u mieszczańskiego małżonka...
HAROLD PINTER, JEDEN Z NAJZNAKOMITSZYCH WSPÓŁCZESNYCH DRAMATURGÓW angielskich nazywany jest autorem "komedii zagrożenia". Jego sztuki, niezaangażowane bezpośrednio w głoszenie modnych ideologii społecznych czy politycznych, mają jednak zawsze wymiar humanistyczny, czasem dość swoiście pojmowany, ale dotyczący niesprecyzowanych sił zewnętrznych i lęków człowieka, odbierających spokój i możliwość życia, samorealizacji; szczęścia i poczucia bezpieczeństwa. Reżyserem przedstawienia telewizyjnego, w którym grają JOANNA ŻÓŁKOWSKA i JANUSZ GAJOS jest Robert Gliński, reżyser filmowy, laureat ubiegłorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, w którym za film "Wszystko, co najważniejsze" otrzymał Złote Lwy Gdańskie.