Artykuły

Jak zdobyć widza

BIADANIE nad stanem teat­ru w Polsce setnie się już znudziło i publiczności, i krytykom, ale cóż robić, jak po­prawy nie widać. Z tym większą przyjemnością witamy każdą próbę wyjścia z podwójnego im­pasu, wyrażającego się pustymi salami i miałkością tego co się zazwyczaj dzieje na scenie. Próby te przejawiają się m.in. w łączeniu walorów widowiskowych przedstawienia z ambitnym re­pertuarem. Takie są i dążenia dyrektora Mrówczyńskiego i zes­połu Teatrów Polskich w Byd­goszczy. Teatr ten gościł niedaw­no w Warszawie z trzema przedstawieniami: składanką z Arystofanesa pt. "Raj leniuchów", "Balem manekinów" Bruno Ja­sieńskiego oraz spektaklem poe­tyckim opartym na poezji Cze­sława Miłosza pt. "Mówię do Cie­bie po latach milczenia".

"RAJ leniuchów czyli demo­kracja ateńska" to swo­bodna kompozycja z frag­mentów komedii Arystofanesa: "Chmury", "Rycerze", "Bojomira", "Sejm kobiet". Co pozostało z komedii politycznych Arystofa­nesa przykrojonych do wyobra­żeń i wrażliwości współczesnego widza? Na pewno polityka, choć w komediowej konwencji prowa­dzona, i dowcip, nie zawsze najwybredniejszy, ale chyba i do przyjęcia mimo tych drastycznoś­ci, które w komedii greckiej ni­kogo nie raziły.

Reżyser utrzymywał przedstawienie w stylu burleski, wychodząc od pro­stego, ale przecież nie prostackiego schematu. Pan Lud (Roman Metzler) mocno już zgrzybiały władca mający uosabiać u Arystofanesa demokrację ateńską oddaje się we władzę cwa­niaczków, którzy myślą tylko o tym jakby zająć miejsce rywala i spokoj­nie okradać swojego pana. Cześć druga spektaklu oparta na motywie "strajku", który ogłosiły kobiety ateńskie i spartańskie, by zmusić swych małżonków do przerwania woj­ny. Oczywiście widz raczej będzie zwracał uwagę na pikantne sytuacje i szczególiki owego protestu, a panie cieszyć będzie widok cierpiących a także poniewieranych przez małżonki, ale dość tych Ateńczyków. Tak jak w pierwszej części przedstawienia wiele tu ruchu, tańca, dobrych kos­tiumów, a efekty widowiskowe traf­nie odpowiadają wątkom satyrycznym, których dziś już oczywiście nikt nie bierze serio.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji