Artykuły

Czego oczekujesz od NSZZ Solidarność? Czego oczekujesz od Tygodnika Solidarność?

Czego spodziewam się po "Solidarności"? Pewnie tego co wszyscy. Natomiast dla samego teatru niewiele. Nie wierzę, że nagle robotnicy zaczną tłumnie chodzić do teatru. Może odrodzi się tradycja teatrów robotniczych, którą dorżnął zaplanowany odgórnie ruch amatorski, szczególnie w latach pięćdziesiątych, ale także i później. Nie sądzę natomiast, by w środowisku teatralnym były siły zdolne przekształcić coś w zbiurokratyzowanej i rozrośniętej do absurdu strukturze teatru. Mamy nadmiar teatrów w Polsce i, moim zdaniem, istnieje potrzeba zmian w teatrze. Zacząć powinno się jednak od zbadania modelu kultury w miastach wojewódzkich: jaki teatr jest tam potrzebny i czy w ogóle jest potrzebny - bo może potrzeba tam ludziom czegoś innego. Trzeba po prostu najpierw rozeznać rynek, jak robi dobry przemysłowiec, by nie powtórzyć błędów, których wynikiem są na przykład puste domy kultury, puste widownie. Myślę, że jest tu pole do popisu dla socjologów, publicystów kultury, a także dla działaczy "Solidarności", którzy powinni najlepiej wiedzieć czego ludzie w ich zakładach chcą i potrzebują. A że artyści, ci należący do "Solidarności" również, będą się przed redukcją teatrów bronić, to rzecz jasna.

Myślę, że właśnie takimi problemami - szerszymi niż jedno przedstawienie - jak program społecznego funkcjonowania teatrów prowincjonalnych mógłby się zająć "Tygodnik Solidarność". Zresztą teatr stawiałbym w tym piśmie na szarym końcu, po książce - choć trudno ją dostać, po filmie, a zwłaszcza po telewizji, która jest dzisiaj dla większości ludzi szkołą kultury Do telewizji powinno się przywiązywać ogromną wagę, jeśli ma to być rzeczywiście pismo dla 12 milionów ludzi. Ja osobiście chciałbym znaleźć w tym piśmie pełną informację związkową, na której braku żeruje obecnie prasa i telewizja. Pełna, rzeczowa, obiektywna i powszechnie dostępna informacja jest bardzo ważna dla oczyszczenia sytuacji społecznej. A wracając do teatru, moje myślenie o teatrze nie zmieniło się pod wpływem ostatnich wydarzeń. Nadal chciałbym mieć w programie coś, co koresponduje z tym co ludzie w danej chwili myślą. Przygotowaliśmy w Teatrze Powszechnym montaż poezji pokolenia 68 pt. Wszystkie spektakle zarezerwowane. Chociaż montaż, dokument, reportaż to jakby nie to, jakby się chciało czegoś więcej...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji