Artykuły

Jaki był rok 2008 w teatrze tańca?

Rok 2008 w polskim tańcu podsumowują krytycy: Katarzyna Gardzina, Julia Hoczyk, Anna Królica, Jadwiga Majewska, Witold Mrozek, Joanna Szymajda i Sandra Wilk. Wskazujemy najciekawsze: solo i spektakl, tancerza i tancerkę , choreografa/choreografkę, a także zagranicznego gościa na krajowej scenie. Staramy się również zastanowić nad skandalem, porażką, wydarzeniem i niespodzianką roku. Portal Nowy Taniec zaprasza do lektury i noworocznej dyskusji.

Solo roku

Julia Hoczyk: Lang Tomasza Bazana oraz Kilka piosenek o miłości Iwony Olszowskiej oraz ale jest jeszcze prawda Anny Haracz (Teatr Tańca i Muzyki Kino Variatino);

Jadwiga Majewska: Z Tobą chcę oglądać świat Mikołaja Mikołajczyka i Lang Tomasza Bazana

Joanna Szymajda: Waiting - Mikołaj Mikołajczyk

Sandra Wilk: The Last Day - Aleksandra Dziurosz

Spektakl roku

Julia Hoczyk: NN Wacławowi Niżyńskiemu - Lubelski Teatr Tańca; MY Teatru Maat (każde za coś innego, dlatego równorzędnie);

Anna Królica: Unknown - Towarzystwo Prze-Twórcze, oraz Faktor T - Teatru Dada von Bzdülow;

Jadwiga Majewska: Faktor T - Teatr Dada von Bzdülow [na zdjęciu];

Witold Mrozek: Faktor T Teatru Dada von Bzdülow;

Joanna Szymajda: Faktor T - Teatr Dada von Bzdülow;

Sandra Wilk: Edyta Kozak

Tancerka roku

Julia Hoczyk: Anita Wach za udział w spektaklach Bretoncaffe (Taniec śniącego ciała, Tańcząc Sarę Kane, Topinambur), za udział w Randkach w ciemno (Stary Browar Nowy Taniec na Malcie) oraz solo poczas Polskiej Platformy Tańca;

Anna Królica: Anita Wach (za niezwykłą osobowość sceniczną i wyraz oraz technikę) oraz Basia Bujakowska (po trosze również za swoje ciekawe poszukiwania choreograficzne, które testuje na własnym ciele, występując również jako tancerka);

Jadwiga Majewska: Anita Wach, Katarzyna Chmielewska;

Witold Mrozek: Mamy tyle świetnych tancerek, że trudno wskazać mi jedną

Sandra Wilk: Iwona Pasińska;

Tancerz roku

Katarzyna Gardzina: Maksim Wojtiul;

Julia Hoczyk: Wojciech Kaproń (NN oraz solo Kosmos), wyróżnienie dla Karola Tymińskiego (solo Orlando, udział w Resonance : Stary Browar Nowy Taniec i nowa wersja jako Brith out, Festiwal Rozdroże);

Anna Królica: Tomasz Bazan ;

Jadwiga Majewska: Tomasz Bazan, Mikołaj Mikołajczyk, specjane wyróżnienie za osobowość sceniczną - Rafał Dziemidok;

Witold Mrozek: Rafał Dziemidok - za kreacje w spektaklach Faktor T i autorskim Królik, śmierć i konkurs ujeżdżania ;

Sandra Wilk: Tomasz Bazan;

Choreograf/ka roku

Katarzyna Gardzina: Jacek Przybyłowicz;

Julia Hoczyk: Ryszard Kalinowski (NN) oraz Tomasz Bazan (Lang, MY); choreografka roku: Anna Godowska (ze współpracy z Anitą Wach; Topinambur);

Anna Królica: Mikołaj Mikołajczyk;

Jadwiga Majewska: Mikołaj Mikołajczyk, Tomasz Bazan;

Sandra Wilk: Magdalena Chowaniec (za Hold Your Horses);

Zagraniczny gość roku

Katarzyna Gardzina: Maja Plisiecka na premierze Anny Kareniny w Operze Narodowej;

Julia Hoczyk: tanecznie - Les Slovacks (7. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł oraz Gdańska Korporacja Tańca), konceptualnie - Ivana Müller (Stary Browar Nowy Taniec na Malcie), improwizacja - David Zambrano (spektakl i warsztaty podczas 2. Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca SIC! w Warszawie);

Anna Królica: Christian Rizzo - prezentowany w ramach festiwalu Rozdroże oraz Ivana Müller i performer Yann Marusisch -goście tanecznej części Malty;

Jadwiga Majewska: Compagnie Linga - Speeed (12. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie);

Witold Mrozek: Ex aequo: Ivana Müller z While We Were Holding it Together na poznańskiej Malcie (Stary Browar) oraz Christian Rizzo z B.c,Janvier 1545, Fontainebleau na warszawskim Rozdrożu (CSW Zamek Ujazdowski);

Joanna Szymajda: Myślę, że było kilku : Christian Rizzo, Mathilde Monnier, Constanza Macras,Velma;

Sandra Wilk: L'association fragile / Christian Rizzo - B.c, Janvier 1545, Fontainebleau ;

Debiut roku

Katarzyna Gardzina: Aleksandra Liaszenko - Teatr Wielki w Poznaniu;

Julia Hoczyk: Daria Dziedzic w duecie z Anną Żak - Daleko od ciała;

Anna Królica: Kosmos Wojciecha Kapronia prezentowany jeszcze jako work in progress, ale zapowiadający się bardzo obiecująco, między innymi za odwagę w negowaniu (szczególnie na gruncie polskiego tańca) narracyjno - emocjonalnej linii spektakli i za kreatywną współpracę z młodymi artystami sztuk wizualnych;

Jadwiga Majewska: Wojciech Kaproń, Kosmos;

Witold Mrozek: Wojciech Kaproń - bo jego udany Kosmos to zupełnie nowe oblicze lubelskiej sceny tanecznej, głos prawdziwie własny - autorski i wolny od epigoństwa, tak częstego wśród choreograficznych debiutów tancerzy uznanych polskich zespołów;

Wydarzenie roku

Katarzyna Gardzina: Gościnny występ Vladimira Maakhova we Wrocławiu;

Julia Hoczyk: Fakt, że udało się zorganizować po pięcioletniej przerwie Polską Platformę Tańca, oraz spektakl Teatru Dada von Bzdülow Faktor T;

Anna Królica: wznowienie Polskiej Platformy Tańca;

Jadwiga Majewska: Jednak reaktywacja Polskiej Platformy Tańca;

Witold Mrozek: Polska Platforma Tańca w Poznaniu - dość wyczerpujący i reprezentatywny przekrój zjawisk młodego polskiego tańca przed zagraniczną publicznością;

Joanna Szymajda: Polska Platforma Tańca;

Sandra Wilk: Polskie konferencje naukowe o tańcu: "Ruch i myśl - 35 lat Polskiego Teatru Tańca" (Poznań), "Język Teatru Tańca" (Gdańsk), "exchange/change" (Warszawa);

Niespodzianka roku

Katarzyna Gardzina: Zmiana dyrekcji baletu Opery Narodowej;

Julia Hoczyk: solo Edyty Kozak Dancing for you longer then a one minute oraz projekt Renaty Piotrofskiej Unknown ;

Anna Królica: spektakl Edyty Kozak Dancing for you longer then a one minute (choć to wciąż work in progress);

Witold Mrozek: Edyta Kozak - powrót na scenę w pięknym stylu z przemyślanym, autotematyczno-autobiograficznym Dancing for you longer then one minute ;

Sandra Wilk: Renata Piotrowska

Porażka roku

Julia Hoczyk: Panel dyskusyjny "Splendid isolation" podczas Polskiej Platformy Tańca, Pantoptikon albo/i opowieść o maku Śląskiego Teatru Tańca; w innej kategorii: huczne wydanie wznowieniowe kwartalnika "Taniec" i ciche, lecz równie zauważalne jego zniknięcie z rynku, brak wydania kolejnego numeru;

Jadwiga Majewska: Kwartalnik "Taniec";

Witold Mrozek: Fakt, że polski taniec ciągle stoi plecami do polskiego społeczeństwa i bieżącej rzeczywistości. Dopóki trwa taki stan rzeczy, artyści nie powinni się dziwić, że społeczeństwo stoi plecami do polskiego tańca;

Skandal roku

Katarzyna Gardzina: Premiera Pana Twardowskiego w Operze Narodowej;

Julia Hoczyk: wypowiedź Łukasza Drewniaka w ankiecie podsumowującej sezon 2007/08 - "Teatr" 2008 nr 10. Fakt, że musiał powstać tak gorzki spektakl jak Opus pessimum Leszka Bzdyla;

Anna Królica: Zniknięcie "z powodu wyższych racji" (szerzej nie wyjaśnionych spektaklu Iwony Pasińskiej) Gra:my 3 z Polskiej Platformy Tańca i zastąpiony Trzema siostrami A. Adamczyka (mimo że spektakl nie był nawet zgłoszony do Polskiej Platformy Tańca);

Witold Mrozek: "Akademia" (benefis?) Ewy Wycichowskiej podczas Polskiej Platformy Tańca w Poznaniu, jej forma, a zwłaszcza fakt pominięcia w tej prezentacji zespołu największej osobowości PTT - Iwony Pasińskiej . Usunięcie w ostatniej chwili spektaklu Pasińskiej z programu Platformy i ciche wyeliminowanie jej choreografii z repertuaru Polskiego Teatru Tańca.

Oceniali

Katarzyna Gardzina - krytyk baletowy, dziennikarka "Życia Warszawy";

Julia Hoczyk - krytyk teatralny, redaktorka "Sceny", członek redakcji "Kultury Enter" (dział "Teatr");

Anna Królica - krytyk i historyk tańca; doktorantka Katedry Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie wykłada historię i teorię tańca. Współzałożycielka serwisu "nowytaniec.pl". Publikowała także m.in. w "Scenie" i "Didaskaliach".

Jadwiga Majewska - krytyk tańca, współpracuje z "Teatrem" i "Didaskaliami";

Witold Mrozek - redaktor i współzałożyciel serwisu "nowytaniec.pl";

Joanna Szymajda - teoretyk tańca; doktorantka Uniwersytetu Łódzkiego i Université Paris-III-Sorbonne-Nouvelle, wykłada teorię i estetykę tańca na Uniwersytecie Łódzkim i krakowskiej PWST; publikował m.in. w "Scenie" i "Teatrze";

Sandra Wilk - krytyk tańca, dziennikarka "Rzeczpospolitej", współzałożycielka najstarszego polskiego serwisu o tańcu współczesnym - wolnej strefy;

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji