Gdańsk. Debata o wolnej kulturze
Forum Indeksu 73 zaprasza w środę 26 listopada o godz. 18 do byłego kina Zawisza we Wrzeszczu, na ostatnią tegoroczną debatę: Prawo do wolnej kultury oraz na performance audiowizualny - komentarz artystyczny Piotra Wyrzykowskiego KONCERT NA PROJEKTORY KINOWE. Epitafium dla 37 kin (g. 19.30 - 20)
Uczestnikami debaty będą:
Prowadzenie:
Lidia Makowska, Kultura Miejska Gdańsk, Indeks 73
Paneliści:
Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska w Warszawie, Indeks 73
Daniel Muzyczuk, kurator w CSW Znaki Czasu w Toruniu, prawnik, Indeks 73
Jacek Niegoda, artysta audio/wizualny, Indeks 73
Roman Pawłowski, dziennikarz Gazety Wyborczej, Indeks 73
Kuba Szreder, socjolog, kurator projektów artystycznych w przestrzeni społecznej
Grzegorz Ilnicki, student prawa, działacz "Młodych Socjalistów"
Wolność twórczą i naukową oraz prawo swobodnego dostępu do korzystania z dóbr kultury w Polsce zapewnia art. 73 Konstytucji RP, a na poziomie międzynarodowym - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (art.27).
Kultura - podobnie jak inne obszary walki o władzę i pieniądze - podlega neoliberalnym strategiom komercjalizacji dobra wspólnego. Postępuje proces skupiania praw własności intelektualnej w kilku ośrodkach o globalnym zasięgu. Restrykcyjne przepisy uniemożliwiają swobodne rozpowszechnianie dzieł (także w sieci), oddając zyski nie ich twórcom, ale koncernom wydawniczym, fonograficznym czy filmowym.
Jaki wpływ mają zwolennicy wolnej kultury na tworzenie nowych regulacji prawnych? Jakie korzyści w wymiarze kulturotwórczym i postępu cywilizacyjnego może przynieść udostępnianie utworów w sposób otwarty (np. na licencji Creative Commons)? W jaki sposób poszerzać definicję i siłę rażenia "wolnej kultury"?
Te pytania będą osią gdańskiej rozmowy w ramach Forum Indeksu 73.
***
Epitafium dla 37 kin to koncert - performance, skomponowany specjalnie na projektory kinowe. Projektory zespolone w wielokanałowy emiter światła i dźwięku staną się instrumentem audiowizualnym, wykonującym utwory złożone z fragmentów taśm filmowych definiowanych jako analogowe sample. W wyświetlanym fragmencie kliszy istotny jest zapisany dźwięk i emitowany promień światła. Kolejne koncerty będą publicznym odtworzeniem analogowego sampla i wezwaniem do swobodnego jego skanowania i kopiowania. Po koncercie pokazany zostanie zapis filmowy, zarejestrowany w wybranych nieczynnych salach kinowych. Podczas rejestracji filmu kamera video użyta będzie jako skaner promienia światła. Obiektyw kamery zostanie ustawiony na przeciwko optyki projektora. W rejestracji obrazu i dźwięku istotny jest proces digitalizacji analogowego sygnału i późniejsze kopiowanie go.
Piotr Wyrzykowski
**
W marcu 2005 r. Sejmik Województwa Pomorskiego przegłosował zgodę na sprzedaż 37 kin, będących własnością kontrolowanej przez samorząd spółki Neptun Film. Na sesji Sejmiku 19 radnych było za, 14 przeciw. W przetargu wygrało konsorcjum deweloperskie Capital Park, które za 37 obiektów m.in. kompleks kin Neptun - Helikon - Kameralne przy ulicy Długiej w Gdańsku, kina Polonia i Bałtyk w Sopocie, zapłaciło 23,4 mln zł.
"Głos Wybrzeża", 5 marca 2005