Artykuły

Plusy. Minusy.

PLUSY

1. Grający role weteranów: Adam Cywka. Marian Czerski. Wojciech Mecwaldowski - pokazali rozległą skalę możliwości aktorskich. Przemawiają głosami stetryczałych kombatantów, wcielających się w nich ofiar, są zdystansowanymi cynikami oraz półprywatnie - kolegami, aktorami, którzy spotkali się na scenie.

MINUSY

1. Aspiracje twórców, żeby zrobić spektakl, który zrewiduje nasze romantyczne myślenie o przeszłości narodowej jako sacrum, odbierze Polakom dobre samopoczucie, uświadomi ich, a przez to oczyści, są może szlachetne, ale nie znajdują właściwej realizacji. Już sam pomysł nie jest przecież nowy, można by wskazać wielu burzycieli polskich mitów narodowych - choćby Gombrowicza i Różewicza. Zamierzenia skupione na tym, żeby uwolnić widza od ciężaru przeszłości poprzez jej zdyskredytowanie i ośmieszenie, jest w tym wypadku pełnym dziecinnej frustracji szarpaniem wszystkich i wszystkiego za nogawki. Nie dochodzi do żadnej przemiany, towarzystwo postaci scenicznych kisi się przez cały czas we własnym sosie. Demirski nie potrafił ani wzbić się na wyżyny mickiewiczowskiego patosu, ani sprawnie zrealizować wściekle intelektualnej, gombrowiczowskiej groteski.

2. Postawiona w przedstawieniu teza, że bohaterowie mieli brudne ręce, jest natrętnie udowadniana przez dwie i pół godziny na wszelkie możliwe sposoby i zmienia się siłą rzeczy w coraz większy publicystyczny bełkot, z którego nie płynie żadne klarowne ani odkrywcze przesłanie. Konkluzja jest taka, że należy zapomnieć o przeszłości, ale żeby tak się stało, jak powiada pani Rollison: "kilka pokoleń, no przynajmniej dwa, muszą zdechnąć w ziemi, w tej ziemi."

3. Poetyka spektaklu utrzymana w konwencji kabaretowych skeczy, telewizyjnego show, przyprawiona dodatkowo licznymi zwrotami do publiczności, mającymi zburzyć teatralną iluzję, jest kiczowata i irytująca. Artystyczne środki wyrazu, po jakie sięga reżyserka, wydają się często tylko efektownymi, niesmacznymi chwytami. Na scenie panuje chaos.

4. Michał Kusztal w roli Jasia Rollisona daje żenujący popis aktorskiej nieporadności.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji