Artykuły

Malarz w teatrze

OSTATNIE lata przyniosły kilka wybitnych przedsta­wień, sztuk Witkacego, któ­re dowiodły, że jego twórczość może być całkowicie zrozumiała i dostępna dla każdego normal­nie przygotowanego widza. Przedstawienia Jarockiego, Pru­sa, Skarucha przekazywały nie tylko formę, ale myśl Witka­cego, która gra w jego sztukach rolę wcale nie mniej ważną.

Pod tym względem przedsta­wienie Szajny (skomponowane na kanwie kilku utworów Wit­kacego) jest wyraźnym krokiem wstecz. Są w tym spektaklu urzekające kompozycje plastycz­ne, które dowodzą raz jeszcze, jak wybitnym scenografem i malarzem jest ten artysta. Nie ma jednak myśli, bez której sztuki Witkacego tracą przynaj­mniej połowę swych walorów. Jest tylko Czysta Forma. W pro­gramie czytamy deklarację pro­gramową Szajny: "Nowa figuracja artystyczna teatru otwartego zmierza do jedności całkowitej, do zbiorowego aktu twórczego. Sztuka ta rodzi się na przecięciu NIGDY, NIGDZIE, NIC". A tymczasem u Witkacego jest ZAWSZE, WSZĘDZIE, COŚ.

W sztuce pt. "Oni" mówi jej bohater Bałandaszek, porte parole Witkacego: "Wierzę w Czystą Formę w malarstwie, nie wierzę w nią w teatrze". I dalej w rozmowie z aktorką Spiką Tremendosą: "Precz z tym two­im teatrem. Czystej Formy w teatrze nie ma. To jest pewnik". Założyciel nowej religii Absolut­nego Automatyzmu Seraskier Banga Tefuan mówi w tej sztu­ce: "chcemy zniszczyć sam ośro­dek zła - tym jest Sztuka. Ona to jest jedyną pałką między szprychami wozu, który wiezie ludzkość w kierunku zupełnej automatyzacji". Spika pyta Tefuana: "No dobrze, ale cóż z tea­trem. Czemu to chcecie zni­szczyć Czystą Formę w malar­stwie, a w teatrze, gdzie ona niemożliwa jest, gdzie w nią nie wierzy ani Bałandaszek ani ja, chcecie ją utrzymać?". A na to Tefuan: "W teatrze? (...) To jest zupełnie co innego. To jest zwy­kły humbug pod maską Czystej Formy (...). Za pięć lat zmieni­my wszystkie teatry w przytułki dla zidiociałych podrzutków (...). Wiedz, że wszystkie sztuki "pure nonsense" piszę ja i tylko ja, aby przygotować grunt pod ko­medię dell'arte w Czystej For­mie, która będzie końcem teatru i aktorów. To nie jest malarstwo, które nikogo właściwie nic nie obchodzi. Do teatru ludzie są zanadto przyzwyczajeni. Musimy zabić go powoli". Czyżby te sło­wa miały odnosić się do Teatru Studio?

W swym eseju o nowym typie sztuki teatralnej pisał Witkacy: "Celem naszym nie jest programowy bezsens, raczej tylko rozszerzenie kompozycyjnych moż­liwości przez nietrzymanie się w sztuce konsekwencji życiowej, czyli fantastyczność psychologii i działania, dająca, według nas, zupełną swobodę komponowania formalnego". Nie przystaje do tych założeń przedstawienie Szajny. Jeśli pragnął on zbudo­wać spektakl prezentujący rea­lizację jego założeń teatru otwar­tego - niedobry, niewłaściwy, nieodpowiedni wybrał sobie bu­dulec. Może należało napisać własny scenariusz, może posłu­żyć się innym tekstem. Po co jednak niszczyć Witkacego?

Współczuć można tylko akto­rom, którzy włożyli ogromny wysiłek w to przedstawienie, grając w najprzedziwniejszych kostiumach i najprzedziwniejszych sytuacjach. Wysiłek ten był jednak daremny. Od czasu do czasu ratowali się o włas­nych siłach: Wanda Lothe-Stanisławska, Antoni Pszoniak, An­na Milewska, Marian Opania, Eugeniusz Kamiński, Krystyna Chmielewska, Gabriel Nehrebecki, Irena Jun, Czesław Roszkowski i Sławomir Lindner.

W Teatrze Studio otwarta została galeria obrazów polskich malarzy współczesnych. Program przedstawienia "Witkacego" za­prasza do jej obejrzenia. Ależ przecież widzowie tego spektaklu nie robią niczego innego przez cały wieczór. Oglądają wystawę plac plastycznych i mobilów scenicznych Józefa Szajny. Może to nawet niektórych (przynaj­mniej przez pewien czas) intere­suje. Tylko, że to nie jest teatr. I wydaje się, że Józef Szajna musi zrozumieć różnicę istnieją­cą pomiędzy salonem wystawo­wym współczesnego malarstwa i teatrem. Dopóki tego nie zrozumie - będzie tylko malarzem w teatrze, a nie inscenizatorem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji