Artykuły

Narodowy opowiada

"Opowiadania dla dzieci" w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie. Pisze Aleksandra Kubicka w portalu Polskie Radio.

W Teatrze Narodowym w sobotę odbyła się premiera "Opowiadań dla dzieci". Reżyser - Piotr Cieplak przeniósł na scenę opowiadania dla najmłodszych Isaaca Bashevisa Singera.

Isaac Bashevis Singer w jednym ze swoich esejów napisał: "W naszej epoce, w której dar opowiadania stał się zapomnianą sztuką, a króluje amatorska socjologia i powierzchowna psychologia, dziecko jest wciąż niezależnym czytelnikiem polegającym wyłącznie na swoim smaku. Nazwiska i autorytety nic dla niego nie znaczą. Literatura piękna dla dorosłych rozpadła się na kawałki, a książki dla dzieci będą jeszcze długo ostatnią skarbnicą ciekawej fabuły, logiki, wiary w rodzinę, w Boga, w prawdziwy humanizm". Słowa te stały się mottem dla Piotra Cieplaka przy realizacji spektaklu.

Piotr Cieplak sięgnął do opowiadań Singera, bo uważa go za niezwykłego mędrca, który potrafi przetłumaczyć na język dzieci mądrości z księgi Koheleta.

Scenariusz spektaklu powstał w oparciu o osiem opowiadań Singera ("Dzień, w którym się zgubiłem"; "Dlaczego Noe wybrał gołębicę"; "Dalfunka, gdzie bogaci żyją wiecznie"; "Trzy życzenia"; "Menasze i Rachela"; "Jak Szlemiel wędrował do Warszawy"; "Ucel i jego córka nędza"; "Sen Menasze"). Reżyser wybrał właśnie te opowiadania ze względu na różnorodność kompozycyjną a także możliwości inscenizacyjne. Sam przyznaje jednak, że mimo wszystko spotkał się z wieloma trudnościami inscenizacyjnymi. -Zgromadzenie na scenie dwudziestu trzech aktorów, w tym sześciorga dzieci, przemieszanie czasów i kultur było zadaniem bardzo trudnym -przyznaje.

Przewodnikiem po spektaklu jest profesor Szlemiel, który oprowadza widza po różnych miejscach. Zaczyna swą podróż od Nowego Jorku i tam też ją kończy, ale w międzyczasie wprowadza nas również w czas biblijny, przenosi do mitycznego miasteczka Chełm. Reżyser pokazuje również i współczesną Polskę. W trakcie przedstawienia na scenę wjedzie stary wóz z projektorem na którym będzie wyświetlony dwuminutowy reportaż ze współczesnej Warszawy.

Reżyser przyznaje, że bogactwo spektaklu polega na bogactwie prozy Singera i jego wyobraźni. - Świat wyobraźni Singera jest światem dobrym i mądrym, nie jest światem ulukrowanym - mówi. Magii singerowskiej prozy ulegną na pewno nie tylko dzieci, ale także ich rodzice.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji