Artykuły

Wrocław. Jubileusz Danuty Balickiej

14 października jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystycznej świętuje Danuta Balicka-Satanowska, aktorka Teatru Polskiego.

Uroczystość jubileuszowa odbędzie się 30 września 2007 roku na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego po spektaklu "Wszystko w rodzinie" Raya Cooneya, w którym Jubilatka wystąpi w roli Matki.

Danuta Balicka debiutowała w roku 1954 na scenie Teatru im. Fredry w Gnieźnie podwójną rolą: Sanitariuszki w "Dziewczynie z Północy" Konstantina Paustowskiego i Tatiany Andriejewnej w "Jubileuszu" Antonoiego Czechowa, ale z teatrem współpracowała już od roku 1952 jako adeptka Teatru Polskiego w Szczecinie. Była aktorką Teatru Polskiego (dawniej Ziemi Pomorskiej) w Bydgoszczy (w latach 1955-1960), Teatrów Dramatycznych w Poznaniu (w latach 1961-1975), Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie (sezon 1975/76), a od roku 1976 na stale związała się z Teatrem Polskim we Wrocławiu.

Jej znakomity warsztat aktorski ukształtowały role wywodzące się z dramatu romantycznego i szekspirowskiego. Szczególne miejsce zajmują role Małgorzaty w "Wiele hałasu o nic" Shakespeare'a w reż. Andrzeja Witkowskiego (1957), Hermiony w Opowieści zimowej W. Shakespeare'a w reż. Hugona Morycińskiego (1959), Laury w "Kordianie" Słowackiego w reż. Hugona Morycińskiego (1959), Mirandy w "Don Juanie" Frischa w reż. Jana Maciejowsiego (1962), Matyldy w "Wielkim człowieku do małych interesów" Fredry w reż. Jowity Pieńkiewicz (1963), Kleopatry w "Antoniuszu i Kleopatrze" Shakespeare'a w reż. Marka Okopińskiego (1964), Marii Gaili w "Słowach bożych" del Valle-Inclana w reż. Stanisława Hebanowskiego (1966), Muzy w "Wyzwoleniu" Wyspiańskiego w reż. Marka Okopińskiego (1966), Karoliny w "Męczeństwie i śmierci Jeana Paula Marata" Weissa w inscenizacji Henryka Tomaszewskiego (1967), tytułowa w "Bazylissie Teofanu" Micńskiego w reż. Marka Okopińskiego (1967), Julii w "Szalonej Julce" wg Kisielewskiego w reż. Izabelli Cywińskiej (1967), Eboli w "Don Karlosie" Schillera w reż. Izabelli Cywińskiej (1968), Idalii w "Fantazym" Słowackiego w reż. Jerzego Zegalskiego (1969) oraz Lady Makbet w "Makbecie" Shakespeare'a w reż. Romana Kordzińskiego (1975).

Z wrocławskich dokonań artystycznych na szczególne wyróżnienie zasługują jej następujące kreacje: Matylda w "Wielkim człowieku do małych interesów" Fredry w reż. Marii Straszewskiej (1976), Winnie w "Radosnych dniach" Becketta w reż. Franciszka Starowieyskiego (1977), Królowa Małgorzata w "Iwonie, księżniczce Burgunda" Gombrowicza w reż. Witolda Zatorskiego (1978), Lulu w "Skizie" Zapolskiej w reż. Ewy Bułhak (1978), Szambelanowa w "Panu Jowialskim" Fredry w reż. Witolda Zatorskiego (1979), Tytania we "Śnie nocy letniej"Shakespeare'a w reż. Jerzego Grzegorzewskiego (1980), Pani Halimska w "Opętanych" Gombrowicza w reż. Tadeusza Minca (1980), Baronowa w "Garbusie" Mrożka w reż. Wiesława Górskiego (1981), Księżna Irina w "Szewcach" (1982), Spika Tremendosa w "Onych" (1984), Elza Fizdejkowa w "Janulce, córce Fizdejki "(1986) S. I. Witkiewicza w reż. Jacka Bunscha, Nietoperzowa w "Vatzlavie" Mrożka w reż. Marcela Kochańczyka (1986), Matka w "Dzieciach Arbatu" Rybakowa w reż. Jacka Bunscha (1988), Waleria w "Opowieściach Lasku Wiedeńskiego" von Horvátha w reż. Henryka Adamka (1989), Hrabina w "Biesiadzie u Hrabiny Kotłubaj" Gombrowicza w reż. Jacka Bunscha (1990), Księżna Himalaj w Operetce W. Gombrowicza w reż. Krzysztofa Zaleskiego (1992), Simone w "Pierwszej młodości" Giudicellego w reż. Wojciecha Adamczyka (1992), Gena Białaś w "Villi dei Misteri" Kajzara w reż. Jacka Orłowskiego (1994), Baronowa Wurmerhelm w "Graczu" Dostojewskiego w reż. Jacka Bunscha (1995), Matka we "Wszystko w rodzinie" Cooneya w reż. Marcina Sławińskiego (1997), Maniefa w "Naszym człowieku" w reż. Walerija Fokina (2001), Pani Phelps w "Przygodach Hucka Finna" w reż. Jana Szurmieja (2001) i Klimina w "Weselu" Wyspiańskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego (2002). Na scenie wrocławskiego Impartu w roku 2003 odbyła się premiera Tanga Mrożka, w którym zagrała rolę Eugenii, dwa lata później zaś Szewczyn wg S. I. Witkiewicza - obu w reż. Stanisława Melskiego. W tym ostatnim przedstawieniu zagrała Gnębona Puczymordę.

W swym dorobku artystycznym Pani Danuta Balicka ma także role filmowe: Sędziny w "Bez znieczulenia" w reżyserii Andrzeja Wajdy (1978), Jadwigi we "W zawieszeniu" w reż. Waldemara Krzystka (1986), Matki Szymona w serialu "Życie jak poker" w reż. Wojciecha Raweckiego i Marka Piestraka (1998) oraz Jadzi w serialu "Świat według Kiepskich" w reż. Okiła Khamidowa (1999), a także kilkanaście premier w Teatrze Telewizji, ostatnio Żona Kurta w "Kamerze marzeń" Jana Jakuba Kolskiego w jego reżyserii (2002).

Danuta Balicka jest laureatką licznych nagród: aktorskich na II (1962), IV (1964) i VI (1966) Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, za rolę Charlotty Corday w "Męczeństwie i śmierci Jeana Paula Marata", Złotej Chryzantemy (1967) i Bursztynowego Pierścienia (1967), wyróżnień na V Telewizyjnym Festiwalu Teatrów Dramatycznych (1968) i VI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1980), na XVII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymała natomiast nagrodę zespołową dla aktorów i realizatorów spektaklu "Biesiada u hrabiny Kotłubaj" (1991). Uhonorowana została nagrodą publiczności Wrocławia Brązową Iglicą (1981) oraz Nagrodą Towarzystwa Miłośników Wrocławia (1989). W roku 2002 otrzymała po raz drugi państwowe odznaczenie - Złoty Krzyż Zasługi, w roku 2005 zaś Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji