Artykuły

Śmierć na scenie

Wiele kontrowersji wzbu­dziła premiera sztuki Grze­gorza Nawrockiego "Młoda śmierć" w reżyserii Jana Buchwalda. Sztuka jest do­zwolona dla młodzieży od lat piętnastu ze względu na dra­styczne, często brutalne sceny.

Czy nawet w teatrze mu­simy obserwować to, o czym dowiadujemy się z telewi­zyjnych wiadomości? Czy po obejrzeniu tak drastycznych scen ludzie wyciągną odpowiednie wnioski i zło prze­stanie istnieć, czy też skutki będą odwrotne? Nikt na pewno nie udzieli na te pytania jedno­znacznej odpowiedzi, a z pew­nością nie zrobi tego sztuka "Młoda śmierć".

W trwającym ponad go­dzinę przedstawieniu można obejrzeć trzy morderstwa, których dokonują bardzo mło­dzi ludzie. Motywy ich postę­powania są różne. Bob zabija ojca, gdyż jest dla niego zbyt surowy. Bodźcem do popełnienia zbrodni są rówieśnicy, którzy wyśmiewają się z "nadopiekuńczego" rodzica. Drugie morderstwo dokonuje się po­średnio za namową kolegi. Trzecią ofiarą jest młoda dzie­wczyna, Elka. W przedsta­wieniu nie ma miejsca na miłość. Dzieci nie kochają rodziców, z zimną krwią po­trafią ich zabić. Sztuka jest przygnębiająca, tym bardziej, że ukazuje zdarzenia, które rzeczywiście miały miejsce w Polsce.

Widz ogląda scenę du­szenia ojca, zabijania młotkiem kobiety. Drastycznie ukazany i wyeksponowany jest moment wieszania, który początkowo nawet bawi przestępców. Spraw­cy zbrodni nie uważają, że zrobili coś złego, zawsze znaj­dują usprawiedliwienie dla swoich czynów. "Młotek na­rzędzie pracy - najlepsze dla czaszeczki" - mówi jeden z bandytów.

W dialogach bohaterów dominuje słownictwo typowe dla środowiska młodocianych przestępców. Młodzież pije, pali i zabija. Główne role zostały zagrane przez miłośni­ków teatru, nie przez zawodowych aktorów. Tu szcze­gólne wyróżnienie należy się odtwórcom ról męskich Krzysztofowi Grzędzie i Barto­szowi Kowalczykowi.

Kaliska "Młoda śmierć" zawiera bardzo wiele cieka­wych pomysłów reżyserskich. Przede wszystkim udanym zabiegiem był wybór miejsca - autentycznego klubu, w któ­rym dzieją sie wszystkie wyda­rzenia. Publiczność musi zmieniać pozycję podczas oglą­dania przedstawienia. Akcja toczy się to z prawej, to z lewej strony, czasami na wprost widza. Klimat młodzieżowego klubu oddaje zespół rockowy, który wypełnia dużą część spektaklu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji