Artykuły

Złodziejki chleba

Polski dramat współczesny jest pe­łen negatywnych obrazów życia w po­dzielonym ekonomicznie społeczeń­stwie. Sztuka Ewy Lachnit, 45-letniej reżyserki i dramaturga, napisana na konkurs Teatru TV jest wyjątkowa: chociaż jej bohaterowie są również po­turbowani przez życie, to jednak nie tracą nadziei i wspierają się w niesz­częściu. Główna bohaterka Teresa, która uciekła od despotycznego męża i samotnie wychowuje syna, jest sym­bolem determinacji i walki o przetrwa­nie. Potrafi nie tylko walczyć o swo­je, przez przypadek włącza się w pra­cę społecznego stowarzyszenia, które broni ludzi tak jak ona pokrzywdzo­nych przez los, lecz za słabych, by mo­gli obronić się sami. Pisze w ich imie­niu podania, interweniuje w urzędach, szuka dla nich pomocy. W ten sposób pomaga również samej sobie odzy­skać równowagę. Powrót męża, który zamierza zabrać dziecko nieoczeki­wanie burzy jej z trudem odbudowa­ne życie. Czy podniesie się z kolejne­go upadku?

"Złodziejki chleba" byłyby świetną alternatywą dla czarnej dramaturgii współczesnej i komentarzem do spo­łecznych kontrastów, które tworzą obraz współczesnej Polski, gdyby te­atr potrafił dobrze opowiedzieć tę hi­storię. Niestety, spektakl Natalii Korynckiej-Gruz nie tylko nie naprawił słabości oryginalnego tekstu, w któ­rym jest za dużo pobocznych, niedo­kończonych wątków, ale jeszcze wszystko zaciemnił. Akcję trzeba re­konstruować na podstawie własnych domysłów, bowiem spektakt wcale jej nie opowiada. Jest zbiorem słabo po­wiązanych dramaturgicznie scen.

Obsadzona w roli Teresy świetna Danuta Stenka nie miała wpływu na obraz całości. Pięknie zagrała dramat samotnej kobiety, która walczy o nie­zależność, ale jej rola utonęła w cha­osie efekciarskich zdjęć i pozbawio­nego sensu montażu.

Nie pierwszy raz Teatr TV gubi szczytną ideę popierania współczesnej dramaturgii, oddając niedopracowany tekst w ręce zupełnie do tego nieprzy­gotowanych realizatorów, którzy pcha­ją na ekran własne koncepcje, zamiast pomóc dramatowi przejść na drugą stronę. Jest to spektakl dla wyjątkowo wytrwałych fanów Teatru TV, o ile jeszcze tacy istnieją.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji