Artykuły

Warszawa. Wystawa polskiej scenografii teatralnej w Zachęcie

12 scenografii do polskich spektakli teatralnych powstałych w ostatnich czterech latach oraz opisy i fotografie nietypowych miejsc wykorzystywanych przez artystów do prezentacji spektakli można będzie oglądać od wtorku na wystawie "Przestrzeń teatru zaangażowanego" w warszawskiej Zachęcie.

Ekspozycja była już pokazywana w czerwcu w czeskiej Pradze, podczas tegorocznej edycji Międzynarodowej Konkursowej Wystawy Scenografii i Architektury Teatralnej, czyli Praskiego Quadriennale (PQ) 2007.

Kurator ekspozycji, Paweł Wodziński, podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie, że prezentacja w Zachęcie ma trochę inny układ niż praska wystawa, ale jej idea pozostaje taka sama. - Chodzi o ukazanie zmiany, jaka dokonała się w polskim teatrze w ciągu ostatnich czterech lat - tłumaczył Wodziński.

- Dwanaście prac scenograficznych zgrupowano wokół sześciu tematów: pamięć, kapitalizm, polityka, tradycja, mit i życie codzienne. Ekspozycja ukazuje stosunek polskiego teatru do tych zagadnień i sposób ich traktowania przez nowe pokolenie twórców - mówił kurator ekspozycji.

Jego zdaniem, nowe pokolenie twórców teatralnych, których prace zaprezentowano na wystawie w Zachęcie, charakteryzuje się m.in. "ciągłą potrzebą dokonywania zmian i jednocześnie nadążania za zmianami, które przynosi rzeczywistość".

Ekspozycja składa się z dwóch części - pierwsza jest prezentacją najciekawszych - zdaniem organizatorów - dokonań scenograficznych polskiego teatru. Wśród pokazywanych scenografii znalazły się prace Małgorzaty Szczęśniak do "Dybuka" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i "Ubu Rexa" tego samego reżysera, scenografie Małgorzaty Bulandy do telewizyjnej wersji "Ballady o Zakaczawiu" Waldemara Krzystka oraz "Made in Poland" Przemysława Wojcieszka oraz scenografia Justyny Łagowskiej do "H." w reżyserii Jana Klaty.

Druga część ekspozycji - architektoniczna - prezentuje miejsca, które powstały poprzez rozbudowę lub rewitalizację obiektów postindustrialnych i stały się przestrzeniami artystycznymi. Są to m.in. Stary Browar w Poznaniu, Fabryka Trzciny w Warszawie, Stocznia Gdańska, klub Le Madame w Warszawie oraz przestrzenie w Legnicy m.in. hale na ul. Jagiellońskiej i Ściegiennego.

- Właśnie potrzeba kształtowania czy przekształcenia rzeczywistości, odbudowania tego, co zostało kiedyś zniszczone, jest największą namiętnością, jaka ogarnęła polski teatr w ostatnich latach - ocenił Wodziński.

Organizatorem ekspozycji jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Wystawę można będzie zwiedzać do 9 września.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji