Artykuły

Kraków. Nowy gmach Opery Krakowskiej

Już wkrótce z placu budowy nowego gmachu Opery Krakowskiej przy ul. Lubicz zniknie parkan ogradzający inwestycję. Wokół zespołu budynków Opery rozpocznie się wtedy ostatni etap prac porządkujących. W grudniu do nowego obiektu przeniosą się pracownicy pionów administracyjnego i technicznego.

Zbliżamy się do szczęśliwego końca - mówi Piotr Rozkrut, dyrektor naczelny Opery Krakowskiej. Przed nami jeszcze prace związane z niezwykle ważną dla opery technologią teatralną, która określa zbiór wszystkich niezbędnych elementów mechanicznych, nagłośnieniowych i oświetleniowych sceny. Są to wszelkiego rodzaju urządzenia uruchamiające zapadnie, ruchome pomosty, górną mechanikę sceny, tzw. sztankiety, horyzonty z elementami doświetlenia, pomosty techniczne oraz rampy z oświetleniem. Technologia sceny to również nagłośnienie i akustyka przestrzenna. Dzięki najnowocześniejszym w tej branży rozwiązaniom możliwe będzie obniżanie wysokości sufitu widowni poprzez opuszczanie ekranów akustycznych. Poprzez ten zabieg uzyska się zmniejszenie objętości sali i w rezultacie doskonałą akustykę.

Już na przełomie roku 2007/2008, publiczność będzie mogła zasiąść na liczącej ponad 750 miejsc widowni, podczas koncertu inaugurującego działalność Opery na nowej scenie. Ponieważ nadal trwać będą prace przy technologii teatralnej, na pierwszym koncercie muzycy wystąpią na proscenium w gmachu głównym. W pełnym zakresie obiekt zostanie uruchomiony na początku sezonu 2008/2009.. Do tej pory Opera prezentować będzie przede wszystkim koncerty, zaś mniejsze formy jak spektakle baletowe, przedstawienia dla dzieci i młodzieży już od początku 2008 roku wystawiane będą w sali kameralnej, mogącej pomieścić około 200 osób.

Na początku nowego roku zakończą się prace w budynku dawnej operetki, który pełnić będzie w niedalekiej przyszłości funkcję recepcyjną dla widzów. Otwarty i dostępny przez cały dzień obiekt pomieści kasy biletowe oraz restaurację.

Sami zadajemy sobie pytanie czy wypada nadal nazywać ten budynek "Ujeżdżalnią". Chętnie poznamy opinię na ten temat Krakowian - mówi dyrektor naczelny Opery.

Głównym źródłem finansowanie nowej siedziby Opery Krakowskiej są fundusze strukturalne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji