Centrum Dialogu Kultur w Teatrze Starym?
Główne obszary działalności skierowane byłyby do koneserów sztuki filmowej i teatralnej, twórców filmu, pasjonatów historii oraz kultury tradycyjnej w Lublinie. Ważną rolę odgrywać miałaby działalność edukacyjna - reżyser i producent Grzegorz Linkowski przedstawia w Gazecie Wyborczej - Lublin swój projekt wykorzystania Teatru Starego.
Zacznę od tego, że mój projekt - Międzynarodowe Centrum Dialogu Kultur w Lublinie, jaki przedstawiłem władzom miasta, nie musi koniecznie mieścić się w Teatrze Starym. To moja propozycja, mój projekt, który mogę realizować również w innym miejscu, chociaż częściowo jest już realizowany (Archiwum i Festiwal "Rozstaje Europy", projekt "Duchowość Pogranicza", debaty "Przekraczać mury").
1. Czy powinien to być teatr, czy wielofunkcyjny ośrodek kultury?
To wcale nie musi być teatr - mimo nazwy, bo od strony technicznej to dla teatru mało dogodne miejsce. Jego ostatnia funkcja to przecież kino (Kino Staromiejskie, niegdyś Kino "Rialto") - naturalnie więc mógłby stać się miejscem projekcji kinowych i multimedialnych. Lecz myślę, że powinien to być wielofunkcyjny autorski ośrodek kultury. Mój projekt obejmuje trzy rodzaje sal o różnych funkcjach: sala widowiskowa, sala kameralna, atelier filmowe.
2. Jaka miałaby być jego misja, czym odróżniałby się od innych takich instytucji w mieście?
Celem projektu byłoby kształtowanie i propagowanie dialogowej postawy wobec wspólnego dziedzictwa europejskiego - z jednej strony nieobciążonej ksenofobią i nacjonalizmem, z drugiej silnie akcentującej kwestie tożsamości, indywidualnej tradycji i rodzimości poszczególnych kultur.
Przedmiotem działań Centrum będzie - w oparciu o współpracę międzynarodową - sztuka i kultura otwarta, uniwersalna, sprzyjająca integracji narodów z poszanowaniem tożsamości oraz odrębności regionalnej i narodowej. Dotychczas w Lublinie nie powstała instytucja tak szeroko promująca kulturę międzynarodową, mającą swoje korzenie na pograniczu narodów.
3. Jakie byłoby jego umiejscowienie w przestrzeni społecznej: jacy mieliby być jego odbiorcy i jaka oferta do nich skierowana?
Główne obszary działalności skierowane byłyby do koneserów sztuki filmowej i teatralnej, twórców filmu, pasjonatów historii oraz kultury tradycyjnej w Lublinie. Ważną rolę odgrywać miałaby działalność edukacyjna skierowana do uczniów i studentów, mieszkańców miasta i turystów. W ofercie znajdą się:
Kino
Europejski Klub Filmowy - którego zadaniem będzie - obok organizacji multimedialnych prezentacji filmowych i standardowych projekcji, w tym całorocznych prezentacji kina europejskiego - prowadzenie dyskusji z udziałem twórców filmowych.
* Międzynarodowe Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy".
* Studio multimedialne Rialto obsługujące archiwum dokumentacji filmowej i fotograficznej "świadków wielokulturowości".
* "Lubelska Kronika Filmowa" - (miesięcznik dokumentalny o Lublinie), którą można będzie oglądać jako dodatek w lubelskich kinach.
* "Lubelska Szkoła Dokumentu" - powołana zostanie w oparciu o wieloletnią współpracę festiwalu "Rozstaje Europy" ze środowiskiem filmowym w kraju i za granicą.
* "Lublin w dokumencie" - prezentacja wszelkich archiwaliów filmowych o Lublinie.
Teatr
Centrum powinno stać się miejscem stałych prezentacji teatralnych artystów z Europy Środkowo-Wschodniej, profesjonalnych i amatorskich ze szczególnym uwzględnieniem terenu pogranicza polsko-białoruskiego i polsko-ukraińskiego.
Kultura tradycyjna narodów Europy Środkowo-Wschodniej
* Centrum stanie się miejscem prezentacji kultury tradycyjnej. W ramach działalności odbywać się będą festiwale, przeglądy i koncerty, realizowane m.in. przez lubelskie organizacje pozarządowe zajmujące się problematyką wielokulturowości. Koncertom i festiwalom towarzyszyć będą wystawy, kiermasze, projekcje filmów i dyskusje z udziałem międzynarodowych ekspertów - naukowców, znawców kultury, tradycji, twórców i dziennikarzy.
Edukacja wielokulturowa i turystyka
* "Laboratorium wielokulturowe" będzie ważnym projektem dotyczącym pokazania wpływu różnych kultur na architekturę i sztukę Lublina, a zaowocuje wystawą, publikacjami i filmami o charakterze edukacyjnym.
* "Filmowe lekcje historii" - w ramach działalności edukacyjnej grupy turystyczne, także z zagranicy, oraz szkolne, z terenu Lublina i województwa, będą mogły obejrzeć prezentacje filmów dokumentalnych o Lublinie, wśród których znajdą się stare kroniki filmowe i archiwalia dotyczące miasta i jego historii.
* Międzynarodowe Centrum Dialogu Kultur będzie wspomagać miejskie działania promocyjne dotyczące zwiększenia zainteresowania turystów (także z zagranicy) historią miasta poprzez organizację m.in. Międzynarodowego Jarmarku na terenie Starego Miasta, prezentującego twórczość europejskich artystów malarzy, rzeźbiarzy, twórców ludowych, zespołów muzycznych i grup tanecznych.
4. Jaką rolę miałby pełnić dla środowisk twórczych?
Centrum będzie miejscem, które ma koordynować działania związane z edukacją filmową (warsztaty dla twórców filmowych, organizacja wspólnych projektów, także europejskich) oraz organizacją Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy" i innych autorskich przeglądów filmowych.
5. Jaka byłaby formuła organizacyjna zespołu - czy zespół stały, czy pozyskiwany dla poszczególnych przedsięwzięć, czy połączenie jednego i drugiego: mały stały zespół plus osoby zatrudniane do poszczególnych przedsięwzięć?
Stały zespół pracowników oraz animatorów zatrudnianych do realizacji konkretnych przedsięwzięć, wyznaczonych w programie Centrum.
6. Czy pełniłby funkcję impresaryjną?
Centrum nie będzie pełnić funkcji typowo impresaryjnej - powinno stać się miejscem stałych prezentacji artystów z Europy Środkowo-Wschodniej, profesjonalnych i amatorskich, szczególnie z pogranicza polsko-białoruskiego i polsko-ukraińskiego.
7. Jakie miałyby być źródła finansowania poza budżetem miasta?
Byłaby to placówka miejska, a więc finansowana z budżetu miasta, ale realizując programy z zakresu wielokulturowości, starałaby się o fundusze wspólnotowe i inne, udostępnione przez różnorodne fundacje i stowarzyszenia kulturalne - polskie i zagraniczne. Ważną rolę odgrywałyby programy unijne.
8. Czy miałby sprzedawać własne produkcje na zewnątrz?
Przykładowo, zrealizowana przez Studio Multimedialne "Lubelska Kronika Filmowa" mogłaby być wyświetlana jako dodatek w lubelskich kinach.
9. Czy pozyskiwałby dotacje na poszczególne przedsięwzięcia?
Tak jak w punkcie 7. Jedną z możliwości pozyskania funduszy na projekty realizowane przez Centrum będą także konkursy dotacyjne ogłoszone przez Komisję Europejską, w związku z przypadającym w 2008 roku Rokiem Dialogu Wielokulturowego, który został już zatwierdzony przez Parlament Europejski.
10. Czy pozyskiwałby dotacje na rozwój infrastruktury?
Koszty wyposażenia i utrzymania pokrywane byłyby z zewnętrznych dotacji celowych i miejskich.
11. Czy pozyskiwałby sponsorów?
Centrum prowadziłoby działalność marketingową i reklamową na rzecz pozyskiwania sponsorów.
12. W jaki sposób wybierani byliby dyrektor i dyrektor artystyczny?
Gdyby miasto przyjęło mój projekt, a jest to wizja autorska, byłoby to równoznaczne z powierzeniem mi funkcji kierowniczej.