Artykuły

Warszawa. Premiera spektaklu „Refrakcja: choreografia spojrzeń” w Instytucie Teatralnym

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 26 i 27 listopada o godz. 18.00 na pokazy premierowe spektaklu „Refrakcja: choreografia spojrzeń” autorstwa Weroniki Pelczyńskiej, Patrycji Kowańskiej i Magdy Fejdasz. Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie Instytutu i w serwisie GoOut.net.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 26 i 27 listopada o godz. 18.00 na pokazy premierowe spektaklu „Refrakcja: choreografia spojrzeń” autorstwa Weroniki Pelczyńskiej, Patrycji Kowańskiej i Magdy Fejdasz. Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”. Bilety dostępne są na stronie Instytutu i w serwisie GoOut.net.


W słowie „refrakcja” mieszczą się różne wyrazy pozornie od siebie odległe: re, frakcja, akcja, reakcja, ja. Refrakcja oznacza zjawisko występujące w przyrodzie – proces zmiany kierunku rozchodzenia się fali. Dochodzi do niej m.in. w procesie patrzenia – umożliwia to wyraźniejsze widzenie obserwowanego obiektu. Taka wielopłaszczyznowość, ale i sprzeczność wpisana w akt komunikacji znaczeń jest punktem wyjścia do spektaklu: „Refrakcja: choreografia spojrzeń”.


Główną bohaterką tej choreograficzno-dramaturgicznej pracy jest cudowronka; egzotyczny ptak teatru dramatycznego – choreografka, tancerka, współtwórczyni inscenizacji teatralnych od ponad stu lat. Podczas “Refrakcji…” choreografka zaprasza widzów do doświadczania ciała scenicznego, dzieląc się z nimi choreograficznymi strategiami patrzenia. Poszukuje przy tym możliwej redefinicji uczestnictwa w dzianiu się teatru. Kieruje uwagę widzów także do ich ciała, wskazując na rewolucyjny potencjał indywidualnego odbioru sztuki zogniskowanego na fizyczność. Operując ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, „Refrakcja: choreografia spojrzeń” przyjmie formę na styku teatru i happeningu, pozostając otwarta na przypadek oraz improwizację. Autorki interesuje sprawczość patrzenia i rola w jakiej stawiani są współcześni widzowie: jak obserwować? jak i czy partycypować?


Bilety w cenie 20 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.


Postępy w realizacji projektu oraz jego dokumentację można na bieżąco śledzić na prowadzonym przez twórców blogu www.placowkateatru.pl oraz na fanpage’u „Placówki” na Facebooku.


„Refrakcja: choreografia spojrzeń”


koncepcja, choreografia, scenariusz: Weronika Pelczyńska


koncepcja, scenariusz, dramaturgia: Patrycja Kowańska


rola, choreografia i performans: Magda Fejdasz


zdjęcia, plakat, konsultacje świetlne: Monika Stolarska


konsultacje kostiumowe: Karolina Mazur


Projekt zrealizowany został w ramach VII edycji programu „Placówka”, którym od sześciu lat wspieramy prowadzenie poszukiwań teatralnych przez artystów i grupy twórcze. Program pomaga w powstawaniu projektów, które mają szansę w sposób znaczący przyczynić się do wzbogacenia polskiego życia teatralnego dzięki oryginalnym propozycjom artystycznym i tematycznym. Zgłaszać można wszystkie odmiany współczesnej sztuki scenicznej, także łączące teatr z tańcem, sztukami wizualnymi, mediami czy aktywizmem społecznym.


Do tej pory w ramach „Placówki” Instytut Teatralny sfinansował dwanaście projektów: „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej” Ludomira Franczaka (premiera 6 maja 2016), trans-operę „Anestezja” grupy daed baitz (premiera 3 grudnia 2016), „Negronautki” Wiktora Okwara (premiera 7 września 2017), „Flagę nr 5” Moniki Drożyńskiej (premiera 21 września 2017), „Malinę” Marty Malikowskiej (pokazy premierowe: 3 i 4 listopada 2018), performans „Zastanawiam się…” Joanny Pawlik (premiera 14 listopada 2019), „Święto wiosny na aturi i mimozy wstydliwe” Klaudii Hartung-Wójciak (pokazy premierowe: 18, 19 i 20 września 2020), „Trzynasty znak” Lukáša Jiřički (premiera 29 września 2021), „VORTEX” Pawła Sakowicza (premiera 30 września 2021), „Spektakle, których nie zrobiłam” Uli Kijak (premiera 2 października 2021), „Zostałam sceną” Moniki Reks i Coma Ni Cres (premiera 3 października 2021) oraz „Młyn djabelski. Biografia dzieła zapomnianego” (premiera 28 maja 2022).


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji