Artykuły

Bydgoszcz. Jutro premiera "Manru" w Operze Nova

W sobotę [21 października] o godz. 19 Opera Nova pokaże premierowy spektakl "Manru" I. J. Paderewskiego. To prezent dla melomanów i przyjaciół sceny z okazji 50. urodzin bydgoskiego teatru.

- Jak ludzie słyszą tytuł "Manru" , to albo wpadają w zachwyt, albo się łapią za głowę - mówi Maciej Figas, dyrektor Opery Nova. - Podczas pierwszych prób z orkiestrą moi muzycy pytali: po co ja ich do tego zmuszam, co oni muszą tu wygrywać? Potem skargi ucichły. Jest zachwyt. Paderewski stworzył specyficzne dzieło. Partie orkiestry i wokalistów przeplatają się ze sobą w dziwny sposób, dlatego będą napisy, choć soliści śpiewają po polsku. Dokonałem też skrótów w partyturze i mam nadzieję, że miejsca cięcia i sklejania nie będą słyszalne, a całość zyska.

Reżyserem jubileuszowej premiery jest Laco Adamik, znany bydgoskim bywalcom opery z realizacji "Hrabiny Maricy" i "Toski". - "Manru" to historia ludzkiej ksenofobii, nietolerancji. Zobaczymy historię Cygana Manru i jego żony wieśniaczki Ulany. Nie mogą się do siebie zbliżyć, chociaż żyją obok siebie. W oryginale akcja rozgrywa się gdzieś w Tatrach, my nie wskazujemy konkretnego miejsca zdarzeń.

- Nie będzie też cepelii, tańców krzesanych ani nachalnej góralszczyzny - zapewnia Janina Niesobska, autorka choreografii. - Kostiumy, kolory są zupełnie w innym duchu. Dominują barwy czarno-białe. Gdy zobaczyłam ludzi w strojach scenicznych, myślałam, że to amisze. Cyganie mają być pokazani jako grupa wyobcowana ze społeczności wiejskiej, stąd takie tonacje kolorystyczne. Jeśli chodzi o choreografię, nie ma za wielu tanecznych momentów. Dominuje w nich jednak piekielnie szybkie tempo.

Zanim zabrzmi muzyka, w sobotę nastąpi oficjalne otwarcie gmachu opery. - Przetargi, budowlańcy uciekający za granicę - to nas wstrzymuje. Nie ma żyrandoli w foyer, granitowa posadzka przed wejściem jest położona częściowo, pracujemy przy trzecim kręgu. Są i dobre wiadomości. Zamiast betonu mamy właśnie granit, który, o dziwo, okazał się tańszy. Od Wacława Kuczmy dostaliśmy rzeźbę Beresia "Runda" - mówi Maciej Figas, dyrektor opery.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji