Artykuły

Kołtun przed lustrem

Mówienie, że "Moralność pani Dulskiej" jest tekstem ciągle aktualnym, trąci banałem, ale kielecka inscenizacja sztuki Gabrieli Zapolskiej potwierdza to dobitnie. Przypomina również, że panią Dulską można spotkać w niejednym polskim domu i nie zawsze musi być ona kobietą.

Nie jest kwestią przypadku, że w spektaklu Wiesława Hołdysa "gra" czwarta ściana, ta od strony widowni. Postaci sztuki przeglądają się w wyimaginowanym lustrze, a tak naprawdę patrzą na widzów. Aluzja jest więc czytelna. Dulskie są wśród nas, śmiejemy się z samych siebie. Podobnie aluzyjny zabieg Hołdys zastosował już po zasłonięciu kurtyny, gdy aktorzy wychodzą pokłonić się publiczności . Jeszcze niby grają, by po chwili zorientować się, że spektakl się skończył. Została rzeczywistość.

Sztuka nosi podtytuł "tragifarsa kołtuńska". Wiesław Hołdys poprowadził trzygodzinną inscenizację w stronę farsy, jednak nie zatarł sensu utworu Zapolskiej. Pomogli mu w tym aktorzy. Ewa Józefczyk jako doskonale obłudna Aniela Dulska łączy przeszłość ze współczesnością. Nie potrzeba nowoczesnych rekwizytów, wystarczy gra Józefczyk, by uzmysłowić sobie nieśmiertelność dulszczyzny - koltuństwa, podwójnej moralności. Jak zwykle - tak wypada napisać - dobrze spisał się Grzegorz Kwas w roli zbuntowanego Zbyszka, który mięknie pod wpływem perswazji Julasiewiczowej - Marzeny Strzyckiej (aktorka wróciła na kielecką scenę po siedmiu latach). Przekonujący są cyniczna Hesia Ewy Pałuskiej, naiwna Mela Agnieszki Marzec i skończony pantoflarz Dulski Andrzeja Cempury. Nie zawodzą również Viola Arlak (Lokatorka), Angelika Brykczyńska (Hanka) i Maria Wójcikowska (Tadrachowa). W przedstawieniu zdarzają się momenty przestoju, lecz generalnie tempo jest niezłe.

Oddzielny temat to dekoracje, które zaprojektował znany scenograf, reżyser i malarz Janusz Tartyłło. Za jego sprawą znajdujemy się w odtworzonym z pietyzmem dziewiętnastowiecznym salonie mieszczańskim i aż dziw bierze, że mieszka tu właścicielka kamienicy, niejaka Dulska. W takim salonie można by wystawiać Czechowa. Ale Zapolską także, i to z dobrym skutkiem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji