Artykuły

Katowice. "Możliwość Lalki". Najciekawsze, archiwalne spektakle Teatru Ateneum dostępne w sieci do czerwca

Katowicki Teatr Lalki i Aktora Ateneum wystartował w grudniu z projektem "Możliwość Lalki". Udostępnia w nim w sieci kilka swoich najciekawszych archiwalnych spektakli.


Projekt jest okazją obejrzenia kilku najciekawszych przedstawień powstałych w Ateneum w latach 1989–1999. Spektaklom towarzyszy specjalne wprowadzenie historyka i krytyka teatru lalek - prof. Marka Waszkiela.

Wszystkie emitowane sztuki będą dostępne w sieci bezpłatnie i bez ograniczeń aż do 15 czerwca 2021.

W repertuarze przeglądu znalazło się pięć inscenizacji.

Pierwsza z nich to „Jak zdobyć korzec złota, czyli bezeceństwa Pana Klausa” Waldemara Żyszkiewicza w reżyserii Macieja K. Tondery. To tragifarsa wg baśni Hansa Christiana Andersena o ludzkiej zachłanności, zrealizowana w konwencji „czarnego humoru”, z użyciem rzadko dziś spotykanych drewnianych marionetek sycylijskich. Przyniosła teatrowi wiele nagród na międzynarodowych festiwalach i Złotą Maskę dla reżysera. Spektakl nie schodził z afisza przez wiele sezonów.


Drugim tytułem jest „O medyku Feliksie” Piotra Tomaszuka w reżyserii i scenografii Jerzego Zitzmana - sztuka na podstawie opowiadania Gustawa Morcinka. Refleksję o życiu i śmierci przeplata się w niej z sekwencjami pełnymi żywiołowego humoru. Klasyczne przedstawienie lalkowe grane w całości za parawanem, perfekcyjnie wykorzystuje kukły zmechanizowane.


Trzeci spektakl to „Pinokio” Carla Collodiego w adaptacji i reżyserii Petra Nosálka. Widowisko, zrealizowane w dwóch planach - aktorskim i lalkowym, operuje płynnie kilkoma technikami (kukła, maska, elementy czarnego teatru). Twórcy podporządkowali wszystko teatralnej iluzji, wzmacniając efekt cudownego ożywiania materii.

„Król Jeleń” Carla Gozziego w reżyserii Karela Brožka to czwarty ze spektakli obecny w sieci. Inscenizacja nawiązująca do commedii dell’arte łączy dwie konwencje – maski i marionetki w efektownej renesansowej dekoracji. Produkcja otrzymała Złotą Maskę dla reżysera.

Piątą realizacją jest „Planeta K – dron, czyli tajemnica przerwanej podróży” Janusza Kapusty (scenariusz, reżyseria, scenografia) z muzyką Michała Lorenca. Autorskie przedstawienie światowej sławy plastyka (rysownika, malarza, scenografa), odkrywcy K-dronu – jedenastościennej bryły, o zaskakujących właściwościach – było teatralnym eksperymentem, wizualizacją tej niezwykłej formy na wszystkich poziomach: poprzez zgeometryzowane postaci, kostiumy, rekwizyty i przestrzeń sceniczną. Widowisko fascynuje magią scenicznych obrazów.

Dostęp do nagrań możliwy jest poprzez stronę internetową teatru https://ateneumteatr.pl oraz kanał YouTube.




Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji