Artykuły

Kraków. Najważniejszy festiwal teatralny online i za darmo

Boska Komedia - najważniejszy polski festiwal teatralny, który co roku w grudniu odbywa się w Krakowie, tym razem w sieci, ale za to z darmowym dostępem. W programie m.in. "Bieguni" Olgi Tokarczuk, sporo autobiograficznych opowieści i palące współczesne tematy.

Boska Komedia - najważniejszy polski festiwal teatralny, który co roku w grudniu odbywa się w Krakowie, tym razem w sieci, ale za to z darmowym dostępem. W programie m.in. "Bieguni" Olgi Tokarczuk, sporo autobiograficznych opowieści i palące współczesne tematy - pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej.


Podobnie jak wiele innych tegorocznych festiwali teatralnych krakowska Boska Komedia odbędzie się w tym roku w sieci. Ale – to akurat wyjątkowe – dostęp do najciekawszych przedstawień teatralnych dostaniemy za darmo.


Boska Komedia postawiła w tym roku przede wszystkim na własne produkcje. Oznacza to m.in., że część tego, co będziemy mogli obejrzeć na krakowskim festiwalu, powstało już z myślą o internetowym widzu.


Jako work in progress – czyli jeszcze w przedpremierowej odsłonie – zobaczymy „Biegunów” Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary, spektakl powstały w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Warszawie. Reżyser tak uzasadnia wybór tematu: „Książki Olgi Tokarczuk to rodząca się na naszych oczach nowa klasyka nowej epoki – świata, który na dobre odmówił nam spójności. Ta spójność nie jest już nawet przedmiotem tęsknoty; oswajamy się z rozpadem”. Z twórczości noblistki zaczerpnięte jest też hasło tematycznego festiwalu: „Czuły narrator”.


Większość premier Boskiej Komedii łączy różnie rozumiany autobiografizm. Michał Buszewicz reżyseruje własną „Autobiografię na wszelki wypadek” – 34-letni artysta niejako projektuje w spektaklu swoje życie aż do śmierci 2070 roku.


Katarzyna Kalwat z dramaturgiem Benjaminem Bukowskim wystawiają wariację na temat „Powrotu do Reims” – głośnej książkę Didiera Eribona o awansie klasowym, spojrzeniu na przeszłość, konfliktach tożsamości społecznej i seksualnej. W głównej roli wystąpi Jacek Poniedziałek – spektakl jest koprodukcją z warszawskim Nowym Teatrem.


Premierę da także choreografka i reżyserka Dominika Knapik. Jak zapowiada, w monodramie choreograficznym „Agon” wystąpi na scenie sama, by „opowiedzieć o pracach na całe życie: tej artystycznej i tej matczynej. Staje przy tym do walki z własną biografią: choreografki pracoholiczki, która zmaga się z odwiecznym poczuciem winy zapracowanej matki wobec dziecka”.


Ze spektakli, które kiedyś na Boską przyjechały, a teraz zagoszczą na ekranach, polecić można np. „Po prostu” Weroniki Szczawińskiej. To kameralne przedstawienie według dramatu Piotra Wawra seniora – wstrząsającego i ujmującego zarazem, opartego na faktach tekstu o śmierci żony i dochodzeniu do prawdy o błędzie medycznym, który ją spowodował. Jeden z najważniejszych spektakli roku 2019, wyprodukowany przez Instytut Sztuk Performatywnych, teraz nabrał dodatkowej aktualności i wagi – ze względu na pogłębiający się kryzys służby zdrowia walczącej z koronawirusem. Bardzo aktualne jest też „I tak nikt mi nie uwierzy” Wiktora Rubina i Jolanty Janiczak z teatru w Gnieźnie. Historia ostatniej europejskiej kobiety spalonej na stosie – w 1811 Reszlu, w dzisiejszym województwie warmińsko-mazurskim – zmienia się w porywający sceniczny esej, opowieść o nienawiści do kobiet, gwałcie, stygmatyzacji, walce o własny głos. W roli głównej świetna Karolina Staniec.


Coś lżejszego? „Gracjan Pan” to musical powstały na podstawie twórczości tytułowego youtubera, w pewnym sensie klasyka polskiego internetu. Cezary Tomaszewski sięgnął po jego osobliwe, ostentacyjnie proste piosenki – i zrobił z nich spektakl o poszukiwaniu bliskości, celebrowaniu codzienności i otwartości na innych ludzi. Tomaszewski da w ramach festiwalu także premierę – „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” to narodowy klasyk. Opera komiczna Wojciecha Bogusławskiego pierwsze wystawienie miała w 1794 roku. Teraz reżyser zrobił z niej… musical country. Ciekaw jestem, jaki będzie efekt.


Poza tym na festiwalu m.in. szczeciński „Kaspar Hauser” Jakuba Skrzywanka, gdzie na scenie występuje duet SIKSA – razem z Konstantym Usenką dali tam jedną z najlepszych teatralnych aranżacji muzycznych ostatnich sezonów czy „Nad Niemnem” Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Osterwy w Lublinie. Dla najmłodszych odbędzie się kolejny raz Mała Boska Komedia. Zobaczymy m.in. „Rutkę” Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin – jej bohaterka, dziesięcioletnia Zosia, spotyka na łódzkich Bałutach koleżankę ze świata, którego już nie ma, z getta Litzmannstadt.


  • Czuły narrator – Boska Komedia 2020
  • 5-13 grudnia
  • 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia odbędzie się w całości online. Zobaczymy 23 spektakle, w tym 8 premier. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Przedstawienia zostaną pokazane za pośrednictwem platformy PLAY KRAKÓW. Program: www.boskakomedia.pl
.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji