Artykuły

Kraków. Krótka radość beneficjentów Funduszu Wsparcia Kultury

Z podziału rządowego wsparcia dla instytucji kultury krakowskie środowisko cieszyło się tylko przez dwa dni. Teraz znów nastała niepewność.


Fundusz Wsparcia Kultury, w ramach którego rząd miał pomóc poszkodowanym finansowo przez pandemię artystom, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego utworzyło we wrześniu. Program zakłada pomoc finansową dla samorządowych instytucji artystycznych, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców prowadzących działalność kulturalną w zakresie teatru, muzyki i tańca. Zagospodarowany dla artystów budżet wynosi 400 mln zł i ma zrekompensować ludziom kultury pandemiczne straty oraz utrzymać stanowiska pracy w okresie od 12 marca do 31 grudnia 2021 roku.


Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy Bayer Full śpiewa


Po pomoc zgłosiło się 2246 podmiotów, z czego rozpatrzono 2064 wnioski. Beneficjentów ogłoszono w ostatni piątek (13 listopada). W sieci zawrzało na wieść o tym, że prawie 1,9 mln zł trafi do braci Golec, pół miliona z państwowej kieszeni do discopolowego zespołu Bayer Full, drugie tyle otrzyma Kamil Bednarek, a niewiele mniej Grzegorz Hyży. Lista artystów-celebrytów jest o wiele dłuższa: wysokie wsparcie mieli dostać Beata Kozidrak (750 tys. zł), Radosław Liszewski (grupa Weekend, 520 tys. zł) czy Wojciech Mazolewski (444,5 tys. zł). „Fundusz wsparcia kultury i milionerów”, „rządowa kasa dla biednych celebrytów” czy „Majteczki w kropeczki nowym hymnem narodowym!” – to tylko niektóre z komentarzy w internecie.


Minister Piotr Gliński na hejt odpowiedział bardzo szybko, tłumacząc, że dofinansowanie przyznał… algorytm. „O tym, kto dostał wsparcie, nie decydowały sympatie, rodzaj uprawianej sztuki, ale algorytm pokazujący, kto stracił przychody w wyniku pandemii. To nie są pieniądze dla jednej osoby, ale dla całych zespołów ludzi, którzy z dnia na dzień stracili środki do życia” – napisał na Twitterze.


Teatry rozbijają bank


Jak algorytm Glińskiego zadziałał w Krakowie? Najwyższe dofinansowanie (2 mln zł) przyznano Teatrowi im. Juliusza Słowackiego. To dokładnie taka kwota, o jaką wnioskowała dyrekcja, a zatem zespół teatru był z ministerialnego rozstrzygnięcia zadowolony. Na drugim miejscu uplasował się Teatr Bagatela (1 405 774 zł), a na trzecim Opera Krakowska (1 306 972 zł).


Wysokie wsparcie zagwarantowano Fundacji Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki, organizującej festiwal Unsound. Jak podkreśla dyrektor wykonawcza Małgorzata Płysa, rząd obiecał fundacji 945 tys. zł, czyli kwotę, o którą się ubiegała. Inne krakowskie instytucje również ucieszyła informacja o przyznanych wedle życzenia środkach. Teatr Nowy Proxima otrzymał prawie 130 tys. zł, dzięki czemu, jak deklaruje dyrektor Piotr Sieklucki, nie będzie musiał nikogo zwolnić. – Krakowscy artyści są zadowoleni, bo chyba wszystkie lokalne organizacje pozarządowe otrzymały zapewnienie o dofinansowaniu kwotą, o jaką się starały – komentuje Sieklucki.


Wtóruje mu Anna Wyrwik z Teatru Barakah. – Fundacja Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru Barakah ubiegała się o 50-proc. refundację utraconych przychodów, co stanowiło kwotę 107 677,53 zł. Aplikowaliśmy o 107 tys. zł i te pieniądze nam przyznano. Wsparcie finansowe przeznaczymy na utrzymanie poziomu zatrudnienia, tak aby Teatr Barakah mógł bezkolizyjnie realizować swój repertuar. Przez lockdown oraz obostrzenia dopuszczające 25 lub 50 proc. widowni od marca straciliśmy już 215 355 zł…


Radości z rządowej tarczy nie kryje Balet Dworski Cracovia Danza. – Otrzymaliśmy z MKiDN 60 tys. zł. To kwota, o jaką wnioskowaliśmy, a wynika ona z realnej możliwości wydatkowania jej przez naszą instytucję w bieżącym roku zgodnie z ustawą o finansach publicznych – tłumaczy Dominika Kosek-Turowska, menedżerka Baletu Dworskiego Cracovia Danza. Rząd nie zapomniał też o menedżerach i organizatorach koncertów.


Czas na weryfikację


Szczęście krakowskich artystów nie trwało jednak długo. Już w niedzielne popołudnie minister Gliński napisał na Twitterze: „Szanowni Państwo, zamiast projektu ustawy antycelebryckiej zdecydowaliśmy wstrzymać wypłaty FWK do czasu pilnego wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Instytucje i przedsiębiorcy kultury czekają na to wsparcie”.


Beneficjenci funduszu muszą teraz poddać się ponownej weryfikacji. Nowa lista ma pojawić się niebawem.


Niektórzy beneficjenci z Krakowa


· Balet Dworski Cracovia Danza – 60 tys. zł;


· Cracovia Music Agency Witold Wnuk – 426 721 zł;


· Cracow Stage Light – 101 tys. zł;


· Dariusz Maciborek Agency – 512 961 zł;


· Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie – 679 548 zł;


· Fundacja Ars Cameralis – Krakowska Opera Kameralna – 47 375 zł;


· Fundacja Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru Barakah – 107 tys. zł;


· Fundacja im. Zbigniewa Wodeckiego – 307 tys. zł;


· Fundacja Krakowska Scena Muzyczna – 50 tys, zł;


· Fundacja Kraków Kraków King’s Players – 14,5 tys. zł;


· Fundacja Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki – 945 tys. zł;


· Krakowski Teatr Komedia – 404 589 zł; Scena STU – 965 tys. zł;


· Opera Krakowska – 1 306 972 zł;


· Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca – 50 954 zł;


· Stowarzyszenie Teatr Nowy – 129 198 zł;


· Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STEN – 15 350 zł;


· Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego – 1 405 774 zł;


· Teatr Groteska – 629 tys. zł;


· Teatr Figur Kraków Fundacja Działań Twórczych – 50 tys. zł;


· Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – 2 mln zł;


· Teatr KTO – 332 tys. zł;


· Teatr Łaźnia Nowa – 621 760 zł;


· Teatr Ludowy – 876 400 zł;


· Teatr Variete – 911 387 zł.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji