Artykuły

Poznań. Scena pod Pegazem ma już 110 lat. Remont i plany na nowy sezon

Koncertowe wykonanie opery „Czarodziejski flet" Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmi w 110. rocznicę istnienia gmachu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.



To jeden z najbardziej znanych poznańskich budynków. Projekt budowli, autorstwa Maxa Littmanna, powstał w Monachium. Budynek wyrastał w pierwszych latach XX w., równolegle z położonym nieopodal Zamkiem Cesarskim.
Zanim projekt opery został zrealizowany, w Poznaniu przedstawienia wystawiane były w Teatrze Miejskim, który mieścił się w przestarzałym budynku Arkadii.


Dwa początki, jeden gmach


Otwarcie nowo powstałego gmachu Teatru Wielkiego odbyło się w 1910 roku. Na początek widzowie obejrzeli tu właśnie „Czarodziejski flet" Wolfganga Amadeusza Mozarta.


Po tym wydarzeniu Poznań przez kilka lat pozostawał jednak pod zaborem pruskim. Dopiero po zwycięskim powstaniu wielkopolskim, w 1919 r., budynek przeszedł w ręce polskie. I tu jesteśmy blisko kolejnej rocznicy, bo uroczystość inaugurująca działalność polskiego teatru operowego na scenie pod Pegazem odbyła się 31 sierpnia 1919 r.


To była wielka uroczystość, zorganizowana dzięki staraniom Jarogniewa Drwęskiego - ówczesnego prezydenta miasta. Przybyli na nią wybitni przedstawiciele polskiej kultury-był wśród nich m.in. Kornel Makuszyński. Zaś nieobecna Gabriela Zapolska miała wysłać depeszę o treści: „Szczęśliwa, dumna, pełna nadziei wchodzę dziś razem z Wami pod dach naszego teatru, którego drzwi lat tyle były dla nas zamknięte, a wnętrze niedostępne dla naszej drogiej mowy...".


W czasie II wojny światowej i walk o Poznań szczęśliwie budynek uniknął większych zniszczeń.

Czas na remont. I gościnne występy


Po wakacjach w Teatrze Wielkim rozpoczyna się gruntowny remont. Będzie trwał dwa lata, w tym czasie nie będzie działać główna, duża scena opery. Zostaną wymienione wszystkie urządzenia techniczne, które tam się znajdują. Do dyspozycji widzów i artystów będzie tylko mała scena im. Drabowi-cza. Inwestycja ma kosztować 40 mln zł.
W najbliższym czasie - a więc także w jubileuszowym roku - artyści Teatru Wielkiego będą występować gościnnie m.in. w Auli UAM i Auli Artis.


To właśnie w tej pierwszej 5 września o godz. 19 zabrzmi koncertowe wykonanie opery „Czarodziejski flet" W. A. Mozarta. - Pragniemy w sposób wyjątkowy uczcić ten jubileusz, zabierając naszych widzów w podróż w czasie - piszą organizatorzy.


Za dyrygenckim pulpitem stanie ceniony dyrygent Gabriel Chmura, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu. Na scenie pojawią się wyjątkowi soliści, m.in. Aleksandra Olczyk oraz Piotr Buszewski.


Beethoven i rzecz o izolacji


Co w kolejnych miesiącach? 2 października w kościele oo. Karmelitów wieczór poświęcony 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Orkiestra i chór pod batutą dyrektora artystycznego Gabriela Chmury zaprezentuje trzy dzieła geniusza z Bonn. - Na początek porywająca uwertura „Egmont", efekt fascynacji Beethovena twórczością Goethego. Poruszająca aria „Ah! perfido" to wyjątkowa kompozycja w dorobku Beethovena, oparta na tekście autorstwa Piętro Metastasio, librecisty Vivaldiego i Han-dla. W tym przepięknym utworze usłyszymy solistkę poznańskiej opery Magdalenę Nowacką - zapowiadają organizatorzy.


Zwieńczeniem wieczoru będzie „Msza C-dur" z solistami: Moniką Mych-Nowicką, Magdaleną Wilczyńską-Goś, Piotrem Friebe i Damianem Konieczkiem.


23 października w Teatrze Wielkim - „Izolacja" w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego. To eksperymentalny projekt operowy twórczo reagujący na rzeczywistość czasu pandemii. „Każda z postaci prowadzi swój własny, niezależny monodram. Niekiedy poszczególne fragmenty zdają się układać w dialog - celowo nie jest sprecyzowane, w jakim stopniu postaci wchodzą między sobą w interakcję". Izolacja, w której znaleźli się Carmen, Don Giovanni i Don Pasquale, powoduje w nich zachowania na granicy obłędu: słyszą głosy, ale nie są pewni swych zmysłów, czują lęk lub ekscytację, choć nie wiedzą, z jakiego powodu.


Taniec, Bach i koncert familijny


6 listopada w Auli Artis - tryptyk baletowy i trzy choreografie, których autorami są Robert Bondara, Alexander Ekman i Martynas Rimeikis.


Robert Bondara, kierownik baletu poznańskiej opery, rozwija swój ceniony duet „Take me with you" do muzyki Radiohead. Alexander Ekman, jeden z najważniejszych współczesnych choreografów, zaprezentuje spektakl „Episode 31". Martynas Rimeikis, dyrektor artystyczny baletu w Litewskim Teatrze Narodowym, przygotowuje premierę „Blind Words" do muzyki Steve'a Reicha i Meredith Monk.


7 listopada w auli UAM koncert Bach / Mahler. „Twórczość Johan-na Sebastiana Bacha miała niebagatelny wpływ na Gustava Mahlera, stąd też zestawienie ich dzieł w ramach jednego wieczoru" - tłumaczą organizatorzy. Dwa Bachowskie koncerty na instrumenty klawiszowe wykona pianista Artur Pizarro, który od fortepianu poprowadzi orkiestrę Teatru Wielkiego. W drugiej części orkiestra wystąpi pod batutą dyrektora artystycznego poznańskiej opery - Gabriela Chmury. Solistką będzie Monika Mych-Nowicka.
Opera przygotowuje także wydarzenia kameralne w Sali im. Drabowicza: „Bum! Trach! Bach!" - perkusyjny koncert familijny (8 listopada), koncert familijny „Moniuszko w pigułce" (6 grudnia) i koncert kolęd (12 i 13 grudnia).


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji