Warszawa. Koncert kameralny w Polskiej Operze Królewskiej
Polska Opera Królewska zaprasza 20 czerwca o godz. 19.00 do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie na koncert kameralny "Johann Sebastian Bach. Pasiecznik - Garstka". Równolegle będzie prowadzony live streaming na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.
Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty "Non sa che sia dolore" BWV 209 Johanna Sebastiana Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane.
Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna "Weichet nur, betrübte Schatten" BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny.
Między dwiema kantatami zabrzmi "Ouverture g-moll", oznaczona w katalogu "Bach Werke Verzeichnis" numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle - kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku - widnieje jedynie podpis "Sig. Bach". Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Mógłby na to wskazywać styl kompozycji, a także bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.
***
WYKONAWCY:
OLGA PASIECZNIK - SOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA
w składzie
I SKRZYPCE - Michał Piotrowski
II SKRZYPCE - Anna Nowak-Pokrzywińska
ALTÓWKA - Natalia Reichert
WIOLONCZELA - Tomasz Frycz
KONTRABAS - Grzegorz Zimak
OBÓJ - Agnieszka Mazur
FLET TRAVERSO - Ewa Gubiec
KRZYSZTOF GARSTKA
KLAWESYN, DYRYGENT
*
PROGRAM
Johann Sebastian Bach
Kantata "Non sa che sia dolore" BWV 209
"Ouverture g-moll" BWV 1070
Kantata "Weichet nur, betrübte Schatten" BWV 202
***
BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM.
Bilety: www.ewejsciowki.pl
Informujemy, że podczas koncertu odbędzie się rejestracja oraz transmisja LIVE wydarzenia w serwisie YouTube. Koncert będzie przebiegał w warunkach dostosowanych do potrzeb realizacji nagrania. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie.
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną - zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika dostępne na www.operakrolewska.pl. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie - wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
- W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
- Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie - osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
Widownia będzie zapełniona w max 50%.