Artykuły

Wrocław. "Idiota" Capitolu online

W poniedziałek 6 kwietnia w południe Teatr Muzyczny Capitol uwalnia online "Idiotę" w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Spektakl można oglądać od dziś do wznowienia zwykłej działalności teatru, na oficjalnej stronie Capitolu.

Spektakl z 2009 roku był jedną z pierwszych kościelniakowych adaptacji wielkiej literatury - po kaliskiej Ferdydurke i Procesie Kafki, zrealizowanym jako dyplom w krakowskiej PWST. To był także reżyserski powrót Wojciecha Kościelniaka do Capitolu po kilku latach nieobecności.

Cezary Studniak, który za rolę Rogożyna w tym spektaklu dostał Nagrodę Publiczności na Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni, tak wspomina pracę z Wojciechem Kościelniakiem nad Idiotą: - Nikt wtedy tak odważnie nie demolował utartych schematów konstrukcji przedstawień muzycznych. To on narzucał nową jakość. I jak już przyzwyczaił widzów do czegoś nowego, momentalnie zmieniał tory. Idiota zapewne jest tego idealnym przykładem. Podobnie jak ze Snem nocy letniej, znów nie wpasował się tym spektaklem w odpowiedni czas, a na pewno był to istotny krok w jego drodze do mistrzostwa*.

Minimalistyczny, ascetyczny niemal spektakl, z surową scenografią Damiana Styrny, jednoosobowym baletem w wykonaniu Eweliny Adamskiej-Porczyk, zaskakiwał bogactwem muzyki Piotra Dziubka. Kompozycja na dwa akordeony również była nowością w teatrze muzycznym - grana na żywo przez samego autora i Jacka Berga stawała się chwilami jednym z bohaterów spektaklu. Teksty utworów napisał Rafał Dziwisz. W dorocznym rankingu krytyków miesięcznika Teatr Jacek Sieradzki wyróżnił tę kompozycję w kategorii najlepszej muzyki teatralnej. Sam spektakl podzielił jednak widzów i krytykę.

"Siłą Idioty stało się wspaniałe aktorstwo - pisze Piotr Sobierski. - Spektakl został świetnie zagrany przez zespół Capitolu, był zbudowany ze skrajnych emocji, soczystych kreacji i prostych zabiegów inscenizacyjnych"*.

Tytułowego Idiotę, księcia Myszkina, zagrał Jakub Lasota, Nastazję Filipownę - Helena Sujecka (nagranie jest z jej rolą) i Magda Kumorek na zmianę. W obsadzie nie brakowało znakomitych ról drugoplanowych i zapadających w pamięć epizodów, jak ten z Bartoszem Picherem w roli Ferdyszczenki.

Uwaga! Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych.

*Cytaty pochodzą z książki Piotra Sobierskiego Więcej niż musical. Teatr Wojciecha Kościelniaka, wydanej przez Gdyńskie Centrum Kultury w 2018 roku.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji