Artykuły

Wałbrzych. Druga część sezonu w Teatrze Szaniawskiego

Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego zaprasza do zapoznania się z planami teatru na drugą część sezonu 2019/20 pn. "Kamienie szlachetne", która skupiona jest głównie na reinterpretacji klasyki i rozmowach na ważne tematy, zarówno bieżące, jak i historyczne.

Optymistycznie i z wielkim entuzjazmem zespół Teatru Szaniawskiego w Wałbrzychu wkracza w drugą połowę sezonu 2019/20. Sezon KAMIENIE SZLACHETNE skupiony jest głównie wokół reinterpretacji klasyki i rozmowy o ważnych tematach zarówno bieżących, jak i historycznych - najlepiej obrazują to premiery pierwszej części sezonu:

"WESELE" S. Wyspiańskiego w reż. W. Klemma, "GRETA I OSTATNI WIELORYB" baśń ekologiczna w reż. M. Podstawnego, "108 KOSTEK CUKRU" monodram Ireny Sierakowskiej na podstawie pamiętnika odnalezionego w gruzach Powstania Warszawskiego.

Druga połowa sezonu u Szaniawskiego obfitować będzie nie tylko w kolejne produkcje teatralne, ale cały wachlarz działań około-teatralnych, kontekstowych i edukacyjnych - z których innowacyjności wałbrzyski teatr słynie w całym kraju.

NADCHODZĄCE PREMIERY

Teatr zamierza dalej realizować plany sezonowe, poszerzając przy tym ofertę spektakli. Przed nami dzieła poszukujące, często w sposób nowatorski odczytujące klasykę. Odważne realizacje sięgające po specyfikę performansu spotykać się będą z teatrem klasycznie budowanych ról i inscenizacji.

"ŻEGLARZ" / Jerzy Szaniawski / reż. Wojciech Rodak [! debiut] / 28.02.2020 r. / Scena Kameralna //

Debiut reżyserski Wojciecha Rodaka - studenta krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych będący próbą opowiedzenia o osobie i twórczości patrona Teatru - JERZEGO SZANIAWSKIEGO. Młody reżyser wraz z zespołem zamierza uważnie przyjrzeć się dorobkowi pisarskiemu Jerzego Szaniawskiego w obchody 50-lecia śmierci patrona, poszukując w jego dziełach aktualności dla współczesnego widza.

W nadmorskim miasteczku trwają przygotowania do uroczystych obchodów rocznicy bohaterskiej śmierci kapitana Nuta. Oczekiwanie na ceremonię niespodziewanie przerywa pojawienie się młodego badacza chcącego obalić mit heroicznego kapitana i ujawnić prawdę o jego życiu.

W 50. rocznicę śmierci patrona Teatru twórcy podobnie jak bohaterowie ŻEGLARZA stają przed dylematem postawienia kolejnego pomnika - w dosłownym i metaforycznym sensie. Spektakl inspirowany tekstem Szaniawskiego skupiać się będzie na idei pomnika, opowiadać będzie o dzisiejszych formach pamiętania i upamiętniania; a szerzej, o władzy nad przestrzenią publiczną. Razem z widzami postara się odpowiedzieć na pytanie: jakiego rodzaju pomniki są w stanie przetrwać majaczącą na horyzoncie katastrofę?

Jerzy Szaniawski

"ŻEGLARZ"

Reżyseria: Wojtek Rodak

Adaptacja i dramaturgia: Marcelina Obarska

Scenografia modułowa: Karolina Mazur

Instalacja / przestrzeń: Przemek Branas

Kostiumy: Marta Szypulska

Muzyka: Kamil Tuszyński

Choreografia: Alicja Czyczel

Wideo i reżyseria światła: Klaudia Kasperska

Obsada: Karolina Bruchnicka, Joanna Łaganowska, Irena Sierakowska, Rafał Kosowski, Czesław Skwarek, Ryszard Węgrzyn

-

"CENCI" / na podstawie tekstów Juliusza Słowackiego i Percy'ego B. Shelleya / reż. Seb Majewski / 27.03.2020 r. / Duża Scena //

Historia rodziny Cencich przez wieki elektryzowała opinię publiczną i fascynowała artystów.

Krwawa opowieść, niemal jak z antycznej tragedii, w której główna bohaterka poszukuje sprawiedliwości na własną rękę, kiedy zawodzą wszelkie systemy, a korupcja i uwikłania sięgają samego papieża, do dzisiaj budzi wielkie kontrowersje.

Beatrix Cenci zostaje zgwałcona przez swojego despotycznego ojca, na próżno próbuje powiadomić władze, wpływy Cenciego w Watykanie są zbyt mocne. Zdesperowani członkowie rodziny Cenci nie mają wyboru, jednym sposobem, żeby odzyskać godność

i zacząć na nowo żyć, jest zabójstwo ojca. Rodzina zostaje zatrzymana. Niesprawiedliwy proces sądu papieskiego skazuje Cencich na ścięcie, mimo iż lud Rzymu żąda ich ułaskawienia.

Scenariusz przedstawienia powstaje na bazie tekstów "BEATRIX CENCI" Juliusza Słowackiego i "RODZINA CENCICH" Percy'ego B. Shelleya, będzie skupiać się na okrutnych losach bogatej włoskiej rodziny, poszukując w nich współczesnej perspektywy. Wraz z widzami, rodzina Cencich zabierze nas wprost do Rzymu w 2020 roku. Będziemy mieli okazję poczuć blichtr włoskiego mieszczaństwa, poznać smak la dolce vita. Seb Majewski, reżyser spektaklu i dyrektor artystyczny Szaniawskiego wraz z ekipą realizatorów chce tą rodzinną tragedią opowiedzieć o sprawiedliwości, skupić się na problemie władzy wpływającej na procesy sądowe.

Premiera spektaklu uświetni obchody Międzynarodowego Dnia Teatru 27 marca 2020 r.

"CENCI"

na podstawie tekstów Juliusza Słowackiego i Percy'ego B. Shelleya

Reżyseria: Seb Majewski

Adaptacja i dramaturgia: Tomasz Jękot

Scenografia i kostiumy: Karolina Mazur

Muzyka: Jakub Suchar

Choreografia: Jacek Łumiński

Asystent choreografa: Sebastian Wiertelak

Występują: Angelika Cegielska, Dorota Furmaniuk, Irena Wójcik, Dominika Zdzienicka [g], Piotr Czarniecki [g], Mateusz Flis, Mikołaj Krzeszowiec [g], Piotr Mokrzycki, Antoni Rychłowski [g], Dariusz Skowroński, Wojciech Świeściak

-

"CYRANO DE BERGERAC" / Edmond Rostand / reż. Katarzyna Raduszyńska / 15.05.2020 r. / Duża Scena //

Próba odświeżenia teatralnego melodramatu, gra z oczekiwaniami widzów oraz stworzenie nowoczesnego spektaklu o miłości wraz z wykreowaniem bohaterów o romantycznych rysach; spektakl nawiązujący dialog z legendarnym przedstawieniem z repertuaru naszego Teatru, wyraźnie akcentując ciągłość naszej sceny.

Katarzyna Raduszyńska korzystając z neoromantycznego tekstu Rostanda pragnie stworzyć swoisty hymn do miłości. Poszukując w rozpoznawalnych konwencjach i sięgając po tradycyjne środki inscenizacyjne, twórcy proponują przedstawienie ważne i wyciskające łzy publiczności - zarówno ze śmiechu, jak i wzruszenia.

Edmond Rostand

"CYRANO DE BERGERAC"

Reżyseria: Katarzyna Raduszyńska

Dramaturgia: Tomasz Jękot

Scenografia modułowa: Karolina Mazur

Przestrzeń / kostiumy: Paweł Walicki

Muzyka: Jacek Sotomski

Choreografia: Krystyna Lama Szydłowska

Obsada: Karolina Bruchnicka, Angelika Cegielska, Joanna Łaganowska, Irena Sierakowska, Mateusz Flis, Mariusz Kiljan [g], Michał Kosela, Piotr Mokrzycki, Czesław Skwarek, Wojciech Świeściak

-

"WIELE HAŁASU O NIC" / Wiliam Szekspir / reż. Krzysztof Kopka / 12.06.2020 r. / Duża Scena //

Wprowadzenie do repertuaru Teatru komedii szekspirowskiej to kolejny poziom pracy z widzami i aktorami, tym razem na wielkiej literaturze szekspirowskiej, która nie tylko weryfikuje możliwości oraz gotowość i przygotowanie, ale daje podstawy budowania ról i przebiegów scenicznych w ich klasycznym rozumieniu; szekspirowski spektakl jest niezwykle istotny w budowaniu całego sezonu, który układa się nie tylko w wielkie teksty, ale również w wielkie tematy teatralne i aktorskie; spektakl chce nawiązać dialog z historycznym przedstawieniem "SNU NOCY LETNIEJ" również w reżyserii Kopki w Teatrze Dramatycznym.

"IWANOW" / Anton Czechow / reż. Małgorzata Maciejewska [! debiut] / 25.09.2020 r. / Scena Kameralna //

Zmierzenie się z tematem i formą literatury Czechowa, technikami i metodami teatralnymi; próba odpowiedzi na pytanie o współczesną jakość pisarstwa Czechowa oraz kondycję metod teatralnych. Reżyserii spektaklu podejmuje się Małgorzata Maciejewska - Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, autorka m.in. adaptacji powieści Kazimierza Brandysa "JAK BYĆ KOCHANĄ" w Teatrze Narodowym w Warszawie, scenariusza do spektaklu Teatru TV "INKARNO". Swoim debiutem reżyserskim chce przypomnieć rzadko wystawiany tekst Czechowa oraz przyjrzeć się postawom jego bohaterów w świecie opanowanym depresją.

CZYTANIA PRZED PREMIERĄ

Teatr Dramatyczny w SEZONIE KAMIENIE SZLACHETNE powraca do cyklu CZYTAŃ PRZED PREMIERĄ. Działanie stanowi dodatek do premier, który ma za zadanie przybliżyć widzom proces zachodzący między pierwszą próbą a gotowym dziełem teatralnym. Czytania dają obraz budowania rzeczywistości scenicznej w oparciu o tekst literacki oraz są okazją do spotkania widza z surową fakturą scenariusza.

Proponujemy w CZYTANIACH PRZED PREMIERĄ autorską interpretację materiałów przynoszonych przez twórców na pierwszą próbę, a te bywają najróżniejsze: od oryginalnych dramatów, przez luźne struktury dramaturgiczne, aż po nietknięte adaptacyjnie powieści.

NADCHODZĄCE CZYTANIA PRZED PREMIERĄ:

19.02.2020 r. // "ŻEGLARZ" / Jerzy Szaniawski // reż. Jacek Jabrzyk

18.03.2020 r. // "BEATRIX CENCI" / Juliusz Słowacki / reż. Piotr Rudzki

29.04.2020 r. // "CYRANO DE BERGERAC" / Edmond Rostand

03.06.2020r. // "WIELE HAŁASU O NIC" / Wiliam Szekspir

PKP // PKP

POCZET KRYTYKÓW POLSKICH //

PROBLEMY KRYTYKI POLSKIEJ

Pod znamiennym skrótem PKP kryje się nazwa nowatorskiego projektu realizowanego w Szaniawskim - POCZET KRYTYKÓW POLSKICH // PROBLEMY KRYTYKI POLSKIEJ.

Od dłuższego czasu na linii twórca - recenzent // teatr - krytyka teatralna iskrzy. Ogólne jest poczucie niezadowolenia. Narastają wzajemne pretensje. Niezrozumienie graniczy z irytacją. Zdiagnozowanie źródeł wydaje się rzeczą potrzebną, ale i trudną, a nawet delikatną, bo dotyczy przecież emocji, gustów czy nawet preferencji. Warto jednak przyjrzeć się tej sytuacji. Spróbować ją opisać i skomentować. Niech przyczynią się do tego rozmowy. Teatr jest w końcu miejscem dialogu i spotkania. Rozmowy te, towarzyszące każdej z premier Teatru, będą odbywać się pomiędzy krytykiem teatralnym (czynnym albo niepiszącym) i twórcą w czasie moderowanych rozmów.

Wszystkie rozmowy prowadził będzie Grzegorz Chojnowski - redaktor naczelny Radia Wrocław Kultura.

NADCHODZĄCE SPOTKANIA PKP // PKP:

29.02.2020 // SCENA KAMERALNA

Krzysztof Mieszkowski {poseł, dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, redaktor Notatnika Teatralnego} // Bartosz Frąckowiak {reżyser, dramaturg, dyrektor Biennale Warszawa}

27.03.2020 // SCENA KAMERALNA

Henryk Mazurkiewicz {krytyk teatralny.pl} // Grzegorz Laszuk {reżyser, aktor, Komuna Warszawa}

09.05.2020 // SCENA KAMERALNA

Jacek Wakar {krytyk, redaktor Dwójki Polskiego Radia} // Mariusz Grzegorzek {reżyser, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi}

05.06.2020 // SCENA KAMERALNA

Roman Pawłowski {krytyk i komentator Gazety Wyborczej, po dyrektora ds. programowych TR Warszawa} // Marcin Liber {reżyser}

13.06.2020 /// SCENA KAMERALNA

Jacek Kopciński {redaktor naczelny Miesięcznika Teatr} // Weronika Szczawińska {reżyserka}

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji