Artykuły

Wałbrzych. "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Wojtka Klemma

Teatr im. Szaniawskiego świętuje swoje 55-lecie w sposób szczególny - wystawiając jeden z najważniejszych polskich tekstów dramatycznych "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego. Reżyseruje Wojtek Klemm. Premiera 29 listopada.

WESELE wydaje się doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów.

Spektakl jest próbą opowiedzenia tekstem Wyspiańskiego o obecnej polskiej rzeczywistości. Reżyseruje Wojtek Klemm, artysta o polskich korzeniach na stałe mieszkający w Zurychu. Klemm, wraz ze współpracownikami i zespołem, pragnie zapytać, czy świat przedstawiony u Wyspiańskiego nie jest stracony zanim nawet się rozpoczął?

Wesele jest obrzędem połączenia przeciwstawnych sił w celu wytworzenia czegoś nowego; ich przemiany. Po zaślubinach następuje radosne świętowanie, zespolenie wynikające z obowiązku wobec małżonków. Jest się świadkami miłości, która pragnie narodzin. Wiekopomne WESELE Wyspiańskiego odnosi się do obrzędu zaślubin, opowiada jednak zupełnie inną historię. Dlaczego biesiadnicy pragnąc radosnej przemiany, zamierają w chocholim tańcu? Dlaczego u Wyspiańskiego to niezwykłe święto budzi demony i sprowadza na nieświadomą społeczność zagładę?

Pozostając w kontekście polskości, narodowego mitu i historycznych odczytań dramatu, twórcy stawiają znak równości pomiędzy weselem a stypą. WESELE jest dla nich przede wszystkim opowieścią o plemieniu, które poświęca miłość, by nakarmić wygłodniałe bóstwa. Wszyscy tutaj pragną krwi.

- Jest to arcypolski dramat, ale tekst ten jest przede wszystkim bardzo krytyczny. Wyspiański odmalowuje nasze najgorsze cechy narodowe - mówi Wojtek Klemm, reżyser - Mamy w tekście chlanie, seks po kątach, widzenie duchów w oparach narkotyków, a na koniec organizację powstania, które musi się nie udać. Nie można powiedzieć, że WESELE opisuje Polskę pod słońcem. Opisuje ją raczej jako kraj we mgle, w smogu, gdzie wszyscy się ze sobą żrą.

Ostro postawiona przez twórców interpretacja WESELA spotyka się na scenie z poetyckimi obrazami, które zapraszają nas do udziału w szalonych zaślubinach. Odświeżające odczytanie dramatu Wyspiańskiego, proste przedstawienie sytuacji spotkań weselników, konflikty wybuchające pod wpływem alkoholu, wybuchowa mieszanka narodowych temperamentów - a wszystko to zakomponowane w pięknym, lecz złowrogim krajobrazie.

- Temat samego wesela w WESELU nas zwodzi - mówi dramaturg spektaklu Tomasz Cymerman - Wyspiański na tle zabawy odmalował konflikty ludu polskiego. Pokazał przede wszystkim obraz polskiego chama, postaci, która dalej opisuje większą część naszego społeczeństwa. O tym chamie warto opowiedzieć.

Twórcy przedstawiają przekorną i nieoczywistą opowieść o naszych narodowych wadach i mitach. Nie uciekają jednak przed autokrytyką i z dystansem i żartem opisują nasze swary.

Zespół Szaniawskiego wraz z gościnną czwórką aktorów teatru tańca konfrontuje się na scenie nie tylko z wizją reżysera i budową świata scenicznego, lecz również z tradycją wystawienia polskiego arcydramatu i z całym dorobkiem kreowania głównych ról. Wszystko dodaje tekstowi Wyspiańskiego skrzydeł i z dramatu, który "wszyscy znamy i kochamy" czyni prawdziwą sceniczną wypowiedź o nas tu i teraz.

BIOGRAM REŻYSERA:

WOJTEK KLEMM - Urodził się w 1972 w Warszawie, od 1985 roku mieszka w Niemczech. Skończył reżyserię w berlińskiej HfS Ernst Busch, później pracował jako asystent w teatrze Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie.

Od 2005 pracuje jako reżyser w Polsce, w krajach niemieckojęzycznych, Izraelu i w USA.

Od 2007 współpracuje z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. W swoich realizacjach w Polsce i Izraelu koncentruje się przede wszystkim na prapremierowych inscenizacjach niemieckich autorów. Do najważniejszych jego prac należą Cement Heinera Müllera

we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Anatomia Tytusa Fall of Rome Müllera w Starym Teatrze, Judyta Friedricha Hebbla w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i Heaven

(on Tristan) Fritza Katera w teatrze Tmuna w Tel Awiwie.

W krajach niemieckojęzycznych Klemm pracował m.in. w Schauspiel Stuttgart, Deutsches Theater Berlin, Volksbühne Berlin (niemiecka prapremiera tekstu Pawła Demirskiego), Theater Luzern, den Kammerspielen München (spektakl o Piotrze Szczęsnym) i Theater Neumarkt w Zürychu. W Polsce m.in. w Teatrze Powszechnym i Teatrze Studio w Warszawie, w teatrach w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu.

Premiera: 29.11.2019 // godz. 19:00

Pokazy popremierowe: 30.11 - 18.00 // 1.12 - 18:00

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji