Wałbrzych. Plany Teatru Szaniawskiego na nowy sezon
Teatr im. Szaniawskiego rozpoczyna nowy sezon pod hasłem" Kamienie Szlachetne" i przygotowuje się do obchodów jubileuszu 55-lecia, które uświetni premiera "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wojtka Klemma.
Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE - premiery:
Karol Kalinowski KaeRel "GRETA I OSTATNI WIELORYB" / reż. Maciej Podstawny /15.10.2019 r. / inna scena
Przedstawienie przygotowane w ramach 4. edycji Konkursu im. Jana Dormana będące głosem w sprawach ekologii i zrównoważonego rozwoju, dla którego inspiracją jest dyskusja o zagrożeniach, jakie przynosi człowiek swojemu środowisku i ludzkiej odpowiedzialności za te procesy. Ważnym adresem dla spektaklu jest postać i działalność młodej szwedzkiej aktywistki Grety Thunberg, która doczekała się licznych naśladowców również w Polsce. Spektakl jest przygotowany z myślą o uczniach i nauczycielach wałbrzyskich szkół.
Maciej Podstawny
Reżyser, adaptator, wykładowca w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, dyrektor Teatr Dramatycznego w Wałbrzychu w latach 2015 - 2018, twórca posiadający wyraźny język teatralny, w którym forma jest podstawą budowania rzeczywistości scenicznej; Podstawny w swej twórczości korzysta z literatury dramatycznej, jak również z epiki i reportażu.
Stanisław Wyspiański "WESELE" / reż. Wojtek Klemm / 29.11.2019 r. / duża scena / przedstawienie jubileuszowe z okazji 55-lecia Teatru
Próba opowiedzenia o współczesnej Polsce tekstem Wyspiańskiego w warunkach po-jesiennych wyborów parlamentarnych 2019; tekst Wyspiańskiego jest doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Realizując "WESELE" na deskach naszego teatru, nie chcemy pozbawić się możliwości skomentowania dziejów wystawień "WESELA", kolejnych inscenizacji i wieloletniej recepcji tego dramatu. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów; będzie to spektakl CAŁEGO ZESPOŁU Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.
Wojtek Klemm
Reżyser, dyrektor Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze w latach 2007 - 2009, absolwent berlińskiej szkoły teatralnej, twórca, który w niezwykły sposób łączy niemieckie metody pracy nad tekstem i aktorami z polską tradycją teatralną opartą na metodach Stanisławskiego i Grotowskiego; Klemm słynie z radykalizmu wypowiedzi i umiejętności budowania nieoczywistych, ale konkretnych form i struktur scenicznych; realizuje spektakle w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.
Zuzanna Bojda "108 KOSTEK CUKRU" / monodram Ireny Sierakowskiej / reż. Agata Puszcz / 20.12.2019 r. / scena kameralna
Monodram aktorki Ireny Sierakowskiej na podstawie oryginalnych pamiętników z Powstania Warszawskiego autorstwa Ireny Sierakowskiej (siostry dziadka aktorki, która nie bez przyczyny nosi imię i nazwisko swojej krewnej). Spektakl prawdziwej historii oraz prawdziwych emocji towarzyszących odkrywaniu rodzinnej tajemnicy. Przedstawienie powstaje w ramach Wolnych Scen Inicjatyw Aktorskich.
Agata Puszcz
Reżyserka, absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Reżyserii, autorka przedstawiania CUKIER STANIK Zyty Rudzkiej w telewizyjnej Teatrotece, debiutująca w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego.
Jerzy Szaniawski "ŻEGLARZ" / reż. Wojciech Rodak [! debiut] / 02.2020 r. / scena kameralna
Debiut reżyserski studenta krakowskiej AST będący próbą opowiedzenia o osobie i twórczości patrona Teatru z okazji 50-lecia śmierci Jerzego Szaniawskiego ze szczególnym uwzględnieniem aktualności pisarstwa Szaniawskiego dla współczesnego widza.
Wojciech Rodak
Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, spektakl będzie jego debiutem teatralnym.
Ajschylos "ORESTEJA" / reż. Grzegorz Jaremko / 27.03.2020 r. / duża scena
Próba zmierzenia się z antyczną spuścizną literacką i kulturową. Spektakl antyczny jest dobrym materiałem do otwarcia dyskusji o klasyce, o jej znaczeniu oraz modyfikacjach, jakim uległa. Podjęcie tematu antycznego to możliwość opisana naszej wrażliwości na uniwersalne tematy oraz próba przeprowadzenia linii łączącej starożytność ze współczesnością z jej wszelkimi konsekwencjami (łącznie z rozmową na temat klasyki i awangardy).
Grzegorz Jaremko
Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, reżyser debiutanckiej i nagradzanej "IWONY, KSIĘŻNICZKI BURGUNDA" w wałbrzyskim Teatrze oraz "WOYZECKA" w TR Warszawa. Młody twórca o wyrazistym języku teatralnym, w którym akcent kładziony jest na ciało i wszelkie aspekty tożsamościowe; Jaremko w swej strategii artystycznej stosuje estetykę Kampu.
Edmond Rostand "CYRANO DE BERGERAC" / reż. Katarzyna Raduszyńska / 08.05.2020 r. / duża scena
Próba odświeżenia teatralnego melodramatu, gra z oczekiwaniami widzów oraz stworzenie nowoczesnego spektaklu o miłości wraz z wykreowaniem bohaterów o romantycznych rysach. Spektakl nawiązujący dialog z legendarnym przedstawieniem z repertuaru naszego Teatru, wyraźnie akcentujący ciągłość naszej sceny.
Katarzyna Raduszyńska
Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Reżyserii; artystka, która w swoich poszukiwaniach twórczych często korzysta z repertuaru klasycznego, znajdując w nim aktualne tematy i problemy; Raduszyńska jest również dramatopisarką i stypendystką programów zagranicznych dla polskich twórców; w Teatrze Dramatycznym zrealizowała feminizujący spektakl "A, NIE Z ZIELONEGO WZGÓRZA", który w twórczy sposób polemizował z wpływem sagi Lucy Maud Montgomery na wychowanie dziewcząt.
Anton Czechow "IWANOW" / reż. Małgorzata Maciejewska [! debiut] / 06.2020 r. / scena kameralna
Debiut reżyserski absolwentki krakowskiej AST to zmierzenie się z tematem i formą literatury Czechowa, technikami i metodami teatralnymi, szczególnie metodą Stanisławskiego i późniejszą biomechaniką Meyerholda. Spektakl będzie próbą odpowiedzi na pytanie o współczesną jakość pisarstwa Czechowa oraz kondycję metod teatralnych.
Małgorzata Maciejewska
Absolwentka AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, uznana autorka adaptacji i dramaturżka (jej ostatnia ważna praca to adaptacja "JAK BYĆ KOCHANĄ" Kazimierza Brandysa w Teatrze Narodowym w Warszawie); spektakl będzie jej debiutem reżyserskim.
William Szekspir "WIELE HAŁASU O NIC" / reż. Krzysztof Kopka / 06.2020 r. / inna scena / koprodukcja z Teatrem Polskim we Wrocławiu
Wprowadzenie do repertuaru Teatru komedii szekspirowskiej to kolejny poziom pracy z widzami i aktorami, tym razem na literaturze, która nie tylko weryfikuje możliwości oraz gotowość i przygotowanie, ale daje podstawy budowania ról i przebiegów scenicznych w ich klasycznym rozumieniu. Szekspirowski spektakl jest niezwykle istotny w budowaniu całego sezonu, który układa się nie tylko w wielkie teksty, ale również w wielkie tematy teatralne i aktorskie. Spektakl chce nawiązać dialog z historycznym przedstawieniem "SNU NOCY LETNIEJ" również w reżyserii Kopki w Teatrze Dramatycznym.
Krzysztof Koka
Reżyser, dramaturg, pełnomocnik ds. artystycznych we wrocławskim Teatrze Polskim, współautor sukcesu enwiromentalnego i lokalnego programu artystycznego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.
Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE - wydarzenia:
1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne / 5 - 11.12.2019 r.
Pomysł na nowy Festiwal narodził się w naturalnym procesie nasłuchiwania i poszukiwania silnych trendów wśród zjawisk teatralnych. Festiwal REZONANS ma na celu podkreślenie znaczenia, zwrócenie uwagi na osiągnięcia i tendencje współczesnych twórców muzyki w teatrze, którzy - z uwagi na brak należnej reprezentacji - zabiegają o wyjście z drugoplanowego charakteru swojej twórczości.
REZONANS będzie miejscem regularnego spotkania integrującego środowisko muzyczne i teatralne.
1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne to 6 spektakli, 5 koncertów, spotkania i rozmowy. To wymiana doświadczeń między 6 zespołami wykonawczymi oraz niezliczoną liczbą artystów. REZONANS ma charakter festiwalu, w czasie którego zostanie przyznane GRAND PRIX dla autora najlepszej muzyki teatralnej.
CZYTANIA PRZED PREMIERĄ
W sezonie 2019 / 2020 kontynuować będziemy projekt czytań tekstów przed premierą. To działanie w doskonały sposób wprowadza widzów w cały proces powstawania przedstawienia i daje obraz budowania rzeczywistości scenicznej w oparciu o tekst literacki (8 zdarzeń).
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
Powracamy do corocznych cykli działań związanych z edukacją teatralną. Zapraszamy do udziału w Warsztatach Grup Teatralnych (Trzeci Teatr, Cienie Teatru, P1erwsza Zasada, Warsztat Niedorośli 30+) oraz OBSERWATORIUM. Otwartym Uniwersytecie Teatralnym - przełomowym kursie studiów teatralnych. Do dzieci i młodzieży kierujemy programy: TLeN - Teatralne Lekcje Nie(obowiązkowe), FERIE W TEATRZE oraz warsztaty ściśle związane ze spektaklami dormanowskimi.
***
Credo dyrektora Majewskiego na sezon 2018/2019
"seb
trzy dramoletki
thomasa bernharda
pod tytułem
claus peymann
kupił sobie
spodnie
i poszedł ze mną
jeść
kupił
i
nie tylko
w góry
poszedł
ale też
o teatrze
myślał
racja
panowie bernhard
i peymann
po czterdziestce
trzeba mieć
dobre spodnie
i dobre buty
najlepiej
z nag nag nag
i stół
z białym blatem
koniecznie
i wrogów
pan miał
całą austrię
przeciwko sobie
panie bernhard
zazdroszczę
panu też
zazdroszczę
panie peymann
tego pomysłu
żeby wystawić
szekspira
całego
wraz z sonetami
w pięć godzin
mocne
to jest coś
dlaczego ja
na to
nie wpadłem
szekspir
naturalnie
w teatrze dramatycznym
w wałbrzychu
na 19 aktorów
którzy zagraliby
wszystko
z klasą
i z satysfakcją
bo są wspaniali
reprezentują
tak zwane
wałbrzyskie granie
panie peymann
taki teatr
jakiego nigdzie
nie ma
ale
ja też mam
pomysł
i wiem
co zrobić
-
klasykę !
wielką literaturę !
która przecież
zawsze
jest wyzwaniem
pan o tym wie
panie peymann
bo zrobił pan
tytusa andronikusa
fausta
natana mędrca
ryszarda III
śmierć dantona
i matkę courage
też pan zrobił
ale
ja brechta
nie ruszam
bo prawa autorskie
strasznie utrudniają
inscenizację
a coś wiem
o prawach autorskich
niech żyje libera !!!
ale
panie peymann
wystawię
w tym sezonie
wesele
oresteję
cyrano de bergeraca
iwanowa
i
wiele hałasu o nic
zazdrości pan
widzę to
tak nonszalancko
patrzy pan
niby w niebo
to ja
powiem więcej
:
wyspiański
ajschylos
rostand
czechow
i
szekspir
repertuar
jak w burgu
do tego
precyzyjny klemm
oryginalny jaremko
raduszyńska szalona
miłośniczka piłki nożnej
nieprzewidywalna maciejewska
i porządny kopka
to moja armia
i moje naboje
w sam środek
tarczy
i jeszcze
sonety
czyli
osobisty głos
na tematy
powstania warszawskiego
spektakl
o ekologii
i
projekt
z naszym patronem
w temacie
jerzym szaniawskim
to znaczy
nowoczesna puszcz
kontrowersyjny podstawny
i tajemniczy rodak
panie peymann
a wszystko to
po to
żeby sprawdzić
jak wibruje
:
stare
kreowane
i efektowne
w naszych cenach
normalnej
35 pln
i ulgowej
25 pln
i
w jubileuszu
55 - lecia teatru
i z bonusem
w postaci
festiwalu muzyki w teatrze
rezonans
od września
do czerwca
panie peymann
to nasz teatr
takiego
pięknego teatru
powtarzam
już pan
nie znajdzie
dlatego
niech pan
kupuje bilet
i przyjeżdża
wszystko
wyjaśnię
na miejscu
claus peymann
ten sam
który
nowe spodnie
ma
kupuje
bilet
i jedzie
do wałbrzycha
bezpośrednio
do teatru
i krzyczy
jestem
claus peymann
i / a
tutaj jest
świetnie
szlak się
skończył
. . .
znajdę
nowy"
Seb Majewski
***
na zdjęciu: Seb Majewski i Claus Peymann.