Artykuły

Kraków. Intensywny przedświąteczny tydzień w teatrach

Jeszcze przed świętami krakowskie teatry postanowiły grać bez przerwy. Możemy liczyć na trzy premierowe spektakle. Rozpoczynają się też oczekiwane przez melomanów Misteria Paschalia.

Turnus mija, a ja niczyja

Teatr im. J. Słowackiego zaprasza już dziś na scenę MOS na "operetkę sanatoryjną" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, zatytułowaną "Turnus mija, a ja niczyja". - Do Sanatorium Uzdrowiskowego i Pijalni Wód im. prof. dra Józefa Dietla przybywa grupa specjalnych gości. Siostra Wanda oprowadza ich po ośrodku i prezentuje najbardziej popularne zabiegi. Zwiedzający zastanawiają się, w co warto zainwestować: w turystykę zdrowotną, doznania sensoryczne czy może w wody lecznicze? Najnowsze badania dowodzą, że w 2035 roku woda będzie droższa od ropy. Czy znajdzie się dostawca, który będzie posiadał na wyłączność dostęp do źródeł? A może inwestowanie w starość to niebezpieczna oferta? Ordynatorem ośrodka jest prof. dr Józef Dietl, który jakiś czas temu stworzył tajemniczy napój o niezwykłych właściwościach. Dziś wieczorem goście będą mieli możliwość skosztowania go. Co kryje się za jego tajemniczymi właściwościami? -zastanawiają się twórcy spektaklu, dodając, że w sanatorium kultywowane są tradycje muzyczne uzdrowiska, szczególnie wszelkiego rodzaju sanatoryjne operetki. Rekonwalescencja odbywa się więc przy dźwiękach muzyki.

Królestwo. Prolog

A w Teatrze Łaźnia Nowa premiera spektaklu pt. "Królestwo. Prolog" na podstawie powieści Emmanuela Carrere'a, w reżyserii Bartosza Szydłowskiego.

Emmanuel Carrere, pisarz i celebryta kultury francuskiej, w latach 90. przeżył ekstatyczne nawrócenie. Codziennie bywał w kościele, modlił się, skrupulatnie spisywał komentarze do Biblii. Duchowa przygoda trwała dwa lata. - "Królestwo" to głęboko humanistyczny esej, to podążanie śladem ludzkiej słabości w poszukiwaniu spełnienia. Carrere nie jest prowokujący, jest raczej bezwstydny. Daje pełne świadectwo człowieka rozpiętego między żarliwą modlitwą a uniesieniami przy oglądaniu filmów porno w sieci. Rysuje przestrzeń wahania, sprzeczności, lęku i znudzenia - mówi Bartosz Szydłowski.

Reżyser sięga tu po kolejne polskie tabu. W poprzednim spektaklu był to mit Lecha Wałęsy. Tym razem Szydłowski pyta, dlaczego w kraju tak katolickim jak Polska rozmowa o kondycji chrześcijanina jest praktycznie nieobecna. Spektakl jest pierwszą realizacją teatralną powieści. Dramaturgicznie przygotował go Mateusz Pakuła, scenografię i kostiumy zaprojektowała Małgorzata Szydłowska, muzykę skomponował Dominik Strycharski.

Kolacja dla głupca

Teatr Ludowy postanowił rozbawić przed świętami swoich widzów, przygotowując "Kolację dla głupca". Atrakcją wieczoru będzie tytułowy Głupiec, niezbyt lotny księgowy z ministerstwa finansów, fantastyczny obiekt towarzyskich manipulacji i żartów. Wygodnie i dostatnio żyjące towarzystwo z wyższych sfer Paryża zabawia się regularnie organizując co wtorek kolacje, na które przyprowadzają życiowych nieudaczników. To rodzaj gry-konkursu, wygrywa ten, kto przyprowadzi największego niedojdę. Bogaty wydawca, Pierre Brochant, wydaje się mieć wygraną w kieszeni. Zaprosił niezbyt rozgarniętego księgowego, którego pasją jest budowanie makiet z zapałek. Niestety, tuż przed wyjściem na kolację Pierre ulega kontuzji, która nie pozwala mu wyjść z domu. I tak obaj panowie - mądrala i jego głupiec - zostają uwięzieni w mieszkaniu Pierre'a, przez które przetoczy się upiorny wir nieprzewidywalnych wydarzeń. Spektakl wyreżyserował Tadeusz Łomnicki, scenografię zaprojektowała Ewa Mroczkowska, a muzykę skomponował Adam Prucnal.

Misteria Paschalia

Już w poniedziałek rozpoczynają się Misteria Paschalia, które od wielu lat wprowadzają nas w nastrój przedświątecznej zadumy. Podczas ośmiu dni festiwalu w kościołach św. Katarzyny Aleksandryjskiej i Świętego Krzyża oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków wybitni włoscy i polscy artyści zagrają dzieła z Neapolu, Rzymu, Wenecji, Mediolanu, Ferrary czy Modeny. Program przygotowany przez Antonia Floria, założyciela i szefa artystycznego specjalizującej się w muzyce dawnej włoskiego południa Cappelli Neapolitany, we współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym, nie tylko przeprowadzi melomanów przez specyfikę poszczególnych ośrodków artystycznych, ale pokaże też mnogość odcieni włoskiej twórczości związanej z okresem Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. Szczegółowy program festiwalu znajduje się na misteriapaschalia.com

Requiem

Zespół Opery Krakowskiej wykona w sobotę w Kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Oświęcimiu "Requiem" Giuseppe Verdiego, będące arcydziełem romantycznej mszy żałobnej. Dzień później ten sam koncert będzie można usłyszeć w Operze Krakowskiej. W partiach solowych wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Anna Lubańska (alt), Mihail Mihaylov (tenor) oraz Wołodymyr Pańkiwa (bas). Chór i Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji