Artykuły

Teatry świetnie sobie radzą. I to nie tylko na artystycznym polu

Poziom artystyczny i frekwencja - to mocne strony scen pod Wawelem. Nieco gorzej idzie im z zarządzaniem i strategią. Tak pokazują wyniki audytu w krakowskich teatrach - pisze Aleksandra Suława w Dzienniku Polskim.

Podczas trwającego kilka miesięcy audytu pod lupę wzięto sześć krakowskich placówek: Bagatelę, Ludowy, Groteskę, Łaźnię Nową, Variete i KTO. Wszystkie te instytucje to teatry miejskie.

- Kontrole przeprowadzamy regularnie, jednak przy pomocy audytu chcieliśmy sprawdzić, w jakich obszarach można by udoskonalić działalność instytucji kultury - mówi Katarzyna Olesiak, dyrektorka Wydziału Kultury Urzędu Miasta Krakowa. - Chcieliśmy pokazać dyrektorom, co mogą poprawić. Przecież chodzi o to, żeby instytucje były tak dobre, jak to tylko możliwe - dodaje.

Działalności teatrów przyglądano się pod wieloma aspektami. Badano frekwencję, relacje z odbiorcami, reklamę i strategię zarządzania na najróżniejszych polach: od finansów przez zespół pracowników, po promocję.

Najlepiej wypadł Teatr Bagatela (1183 punkty na 1344 możliwe) i Teatr Łaźnia Nowa (1170 punktów), najsłabiej - Teatr Variete (909 punktów). Jednak jak podkreśla dr hab. Roman Batko, autor podręcznika w oparciu o który przeprowadzono audyt, nawet w teatrach z najniższymi wynikami nie ma mowy o poważnych naruszeniach. Co najwyżej o obszarach do doskonalenia. - Muszę przyznać, że sam jestem zaskoczony tymi wynikami i faktem, że wszystkie krakowskie teatry działają na dobrym poziomie. Są i takie, jak choćby Bagatela, które mogłyby stanowić przykład dla placówek w innych miastach. Obszary, w których wypadają najlepiej, to repertuar i podejście do widowni, gorzej jest z zarządzaniem: strategicznym myśleniem o przyszłości czy systemami motywacyjnymi i docenianiem pracowników - tłumaczy Batko.

Instytucjom zostały też przedstawione rekomendacje, które mają pomóc w ich udoskonaleniu. - Każdy audyt i kontrolę, traktujemy niejako karę, ale możliwość doskonalenia. Tak było i tym razem - podkreśla Małgorzata Bogajewska, dyrektorka Teatru Ludowego dodając, że już wprowadziła kilka rekomendowanych rozwiązań.

Pozytywne wyniki audytu kontrastują z doniesieniami o problemach krakowskich teatrów. Jak choćby z tymi, o możliwych nieprawidłowościach przy remoncie w Teatrze Groteska. Również nie wszyscy radni podchodzą do wyników badania z entuzjazmem. - Mnie ten raport nie satysfakcjonuje - mówi radny Adam Kalita, przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Krakowa. - Nie zapoznałem się jeszcze z jego pełną treścią, ale z tego co widzę, nie mamy w nim wyczerpującej informacji dotyczącej dbałości o wydatkowanie publicznych pieniędzy. A mnie, jako radnego właśnie ta kwestia, a nie repertuar czy poziom artystyczny teatru interesuje najbardziej - zaznacza radny.

W tym roku audyty czekają jeszcze w dwie miejskie orkiestry: Capellę Cracoviensis i "Sinfoniettę Cracovię". Zaplanowana jest również kontrola w muzeach, których organizatorem lub współorganizatorem jest gmina miejska Kraków. Ta kontrola będzie dotyczyć głównie bezpieczeństwa zapewnianego zbiorom.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji