Artykuły

Nowy Sącz. Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari od soboty

Przedstawiciele instytucji muzycznych, wybitni i znani artyści, pedagodzy i przede wszystkim adepci sztuki wokalnej przyjadą do Nowego Sącza za sprawą rozpoczynającego się 27 kwietnia roku jubileuszowego XX Międzynarodowego Festiwalu i XVIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

W tym roku organizatorzy spodziewają się 81 młodych śpiewaków z 14 krajów świata.

Festiwal i Konkurs, odbywające się cyklicznie co 2 lata nieprzerwanie od 1985 roku, szybko stały się czymś więcej niż tylko rywalizacją śpiewaków na scenie, promując sztukę operową lokalnie, w Małopolsce, na poziomie krajowym i międzynarodowym. To właśnie w Nowym Sączu, na konkursowej scenie, swoje kariery zaczynali tacy artyści jak m. in.: Piotr Beczała, Andrzej Dobber, Milijana Nikolić, Anna Simińska, Anna Lubańska czy Arnold Rutkowski.

Od 27 kwietnia do 5 maja utalentowani, młodzi wokaliści z 14 krajów (Polska, Austria, Brazylia, Chorwacja, Chiny, Gruzja, Holandia, Irlandia, Izrael, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Włochy) zaprezentują swoje umiejętności przed jury złożonym z artystów, agentów operowych, pedagogów i przedstawicieli instytucji muzycznych z całego świata. Obok przewodniczącej Małgorzaty Walewskiej w jury zasiądą: Josef Fuchs - dyrektor ds. obsad w Nederlandse Reisopera, Katarzyna Oleś-Blacha - śpiewaczka, pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, Ioan Holender - doradca ds. Artystycznych Festiwalu Wiosennego w Tokio, Izabela Kłosińska - śpiewaczka, dyrektor ds. obsad w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Franziska Hunke - dyrektor Agencji "Artista International" w Monachium, Constanze Könemann - dyrektor Agencji Canto+ w Baden-Baden oraz Wojciech Maciejowski - śpiewak, pedagog śpiewu, sekretarz jury.

Koncert laureatów odbędzie się 4 maja 2019 roku. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Śląskiej, a poprowadzi ją Maestro Sebastian Perłowski. Zwycięzcom zostaną wręczone nagrody: oddzielnie dla głosów męskich i żeńskich, a także wyróżnienia i nagrody specjalne. Pula nagród w tym roku wynosi 70 tys. złotych. Dzień później, 5 maja, koncert najlepszych śpiewaków zostanie powtórzony w Operze Śląskiej w Bytomiu.

Warto przypomnieć, że Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari powstał dzięki dwóm wybitnym postaciom: prof. Helenie Łazarskiej, pedagog śpiewu oraz Antoniemu Malczakowi, dyrektorowi Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ. Od roku 2015 funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwalu i Konkursu pełni znakomita śpiewaczka Małgorzata Walewska.

Nowy Sącz, Lusławice, Bytom 27 kwietnia - 5 maja 201

XX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI

Jubileuszowy XX Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari rozpocznie się 27 kwietnia 2019 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W nadzwyczajnym koncercie symfonicznym usłyszymy wykonanie koncertowe opery Suor Angelica Giacomo Pucciniego oraz poemat symfoniczny Anhelli op. 22 Ludomira Różyckiego. Nie przypadkiem zestawiono ze sobą dzieła tych dwóch kompozytorów. Pisząc jednoaktową operę Suor Angelica Puccini inspirował się aktem klasztornym z opery Eros i Psyche Różyckiego. Partie solowe wykonają finalistki poprzednich edycji Konkursu, wystąpi też Małgorzata Walewska. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej i Chór Polskiego Radia w Krakowie poprowadzi, już po raz drugi na festiwalu, José Cura, światowej sławy śpiewak i dyrygent.

Tradycją stało się, że jedno wydarzenie festiwalowe organizuje Akademia Muzyczna w Krakowie. 30 kwietnia koncert zatytułowany Wolfgang Amadeusz Mozart wykonają soliści - studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Chór oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka. Usłyszymy: Adoramus te Christe, Ave verum corpus KV 618 oraz Mszę koronacyjną C-dur KV 317 wielkiego kompozytora.

5 maja w sali im. Lucjana Lipińskiego w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu obejrzymy spektakl Anny Burzyńskiej Akompaniator, w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Wystąpi dwójka wybitnych aktorów: Hanna Śleszyńska oraz Jan Jankowski.

HISTORIA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU I KONKURSU SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI

Zapoczątkowany w maju 1985 roku, pod nazwą Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, z inicjatywy prof. Heleny Łazarskiej, ówczesnego kierownika Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz profesora zwyczajnego Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, od 2001 roku odbywa się jako Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im Ady Sari. Do wspaniałego rozwoju wydarzenia przyczynił się także Antoni Malczak, długoletni dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Kultury i Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu.

Od 2014 roku stanowisko Dyrektora Artystycznego Festiwalu i Konkursu piastuje wybitna polska śpiewaczka Małgorzata Walewska. W 1991 roku Festiwal i Konkurs zyskał status międzynarodowy. Wówczas po raz pierwszy zwycięzcą był obcokrajowiec, Andriej Szkurgan z Ukrainy. Od tamtego czasu przez sale koncertowe festiwalu i konkursu przewinęły się setki wokalistów nie tylko z Polski i całej Europy, ale także z tak odległych krajów jak Korea Południowa czy Japonia. Autorytet i nazwisko Heleny Łazarskiej, uznanej za jedną z najwybitniejszych pedagogów w Europie, przyciągało do Nowego Sącza rzesze młodych, utalentowanych śpiewaków. Ich udział, a także atrakcyjny repertuar koncertów, od lat pozyskuje coraz liczniejszą grupę melomanów, w tym również młodzieży.

ADA SARI (1886-1968)

Naprawdę nazywała się Jadwiga Szayer. Urodziła się w 29 VI 1886 roku w Wadowicach. Trzy lata później jej ojciec został mianowany burmistrzem w Starym Sączu, gdzie Jadwiga pobierała lekcje śpiewu, fortepianu i uczyła się języków obcych. Powróciła tam po kilku latach spędzonych na nauce w Cieszynie i Krakowie. W latach 1905-190 uczyła się śpiewu w prywatnej szkole Włoszki hr. Pizzamano w Wiedniu, a następnie w Mediolanie u prof. Antonio Rupnicka. W 1909 roku zadebiutowała w Teatro Nazionale w Rzymie w partii Małgorzaty w Fauście Ch. Gounoda i przyjęła pseudonim artystyczny Ada Sari. Kolejne lata przyniosły występy w teatrach operowych m. in.: Mediolanu (Teatro Dal Verme), Neapolu (Teatro di San Carlo), w Aleksandrii, Petersburgu, Kijowie, Lwowie, Krakowie, Wiedniu, Warszawie. W 1923 roku wystąpiła w mediolańskim Teatro alla Scala w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta pod dyrekcją A. Toscaniniego, a w 1928 roku w Nowym Jorku zaśpiewała recital w Carnegie Hall. Po wojnie w latach 1945-1947 uczyła śpiewu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Następnie prowadziła klasę śpiewu solowego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie otrzymała tytuł profesora. Zmarła 2 lipca 1968 roku w Aleksandrowie Kujawskim koło Ciechocinka. Ada Sari zdobyła wielką światową sławę. Śpiewała pod dyrekcją takich dyrygentów jak: Ruggero Leoncavallo,

Pietro Mascagni i Arturo Toscanini. Jej scenicznymi partnerami byli m. in.: Gili, Battistini, Titta Ruffo, Tito Schipa, Fiodor Szalapin oraz Adam Didur, a na estradzie występowała z Fritzem Kreislerem i Pau Casalsem. Była tym pedagogiem, który przeszczepiał na polski grunt wielką włoską szkołę śpiewu. Jej uczennicami były słynne polskie śpiewaczki, m.in.: Halina Mickiewiczówna, Bogna Sokorska, Maria Fołtyn, Barbara Nieman, Zdzisława Donat i Urszula Trawińska.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji