Artykuły

Kraków. Opera Rara: sprawdzanie wytrzymałości gatunku

Jedenasta edycja festiwalu Opera Rara zacznie się 31 stycznia w Krakowie. Zobaczymy cztery duże przedstawienia i wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie.

Ideą festiwalu Opera Rara jest zderzenie dwóch wizji opery: jej tradycyjnego oblicza oraz prowokacyjnych eksperymentów. Takie podejście, dając możliwość opowiadania tej samej historii na wiele sposobów, stanowi dobry punkt wyjścia do otwierania słuchaczy na różne interpretacje.

Jan Tomasz Adamus, który jest dyrektorem festiwalu Opera Rara, nie ukrywa, że lubi sprawdzać wytrzymałość gatunku. Chce zastanowić się nad drogą, jaką przeszła opera: od popularnej rozrywki w czasach, gdy śpiewacy mieli status podobny do dzisiejszych gwiazd pop, po elitarną rozrywkę. Kiedyś w salach operowych prowadzono życie towarzyskie i załatwiano interesy.

- Na festiwalu Opera Rara poszerzamy pole znaczenia opery, zwłaszcza wobec powszechnie funkcjonującego zestawu skojarzeń odwołujących się jednak przede wszystkim do nurtu klasycznego. Opera Rara to wyjście poza schemat: prezentujemy zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne - zapowiada Jan Tomasz Adamus. I to właśnie jest największy, kulturotwórczy wkład festiwalu. Impreza to bowiem nie tylko przegląd ściągniętych do Krakowa spektakli, ale wystawianie własnych pomysłów i produkcji.

Festiwal otworzy opera "Hippolyte et Aricie" Jeana-Philippe'a Rameau, w reżyserii Sjarona Minailo. Krakowska Orkiestra Festiwalowa, koordynowana przez Capcllę Cracovicnsis, będzie w niej towarzyszyć solistom - gościom z Polski i zagranicy. Ważną dla całego przedsięwzięcia postacią jest Sjaron Minailo. Pochodzący z Izraela, a mieszkający w Holandii reżyser-performer słynie ze swoich związków ze światem sztuki współczesnej.

Kolejny spektakl to "Cosi fan tutte" Wolfganga Amadeusza Mozarta - opera komiczna w dwóch aktach z 1789 roku. To historia dwóch młodych oficerów, Guglielmo i Ferranda, którzy pod wpływem sceptycznego filozofa Don Alfonso przygotowują intrygę będącą testem na wierność ich kochanek: Fiordiligi i Dorabelli. Jak zawsze w przypadku spektakli, które reżyseruje Cezary Tomaszewski, nie zabraknie zaskakujących rozwiązań inscenizacyjnych oraz nawiązań do współczesnych problemów.

"A Madrigal Opera" Philippa Glassa to z kolei rodzaj pustej formy, w którą można wpisać bardzo różną, a w zasadzie dowolną teatralną treść. Philip Glass wymaga dokończenia utworu na scenie przez reżysera, którego nie ogranicza właściwie nic poza dyktowanymi przez muzykę czasowymi ramami trwania dzieła. Nic dziwnego, że tak specyficzną misję powierzono Krzysztofowi Garbaczewskiemu, którego świat wizualnych skojarzeń prowadzi nieraz do tworzenia zaskakujących rzeczywitości teatralnych.

Usłyszymy też utwór "Cassandra & Just", będący zderzeniem barokowej kantaty, opartej na wyimkach z "Iliady" Homera i dramatów Eurypidesa, streszczającej w krótkich obrazach wątki wojny trojańskiej oraz "Just", chóralnego utworu, nawiązującego do biblijnej "Pieśni nad pieśniami".

Dodatkiem do wymienionych czterech oper będzie seria wieczorów pieśni w wykonaniu znanych śpiewaków. Wystąpią: Danielle de Niese, Patricia Petibon, Jakub Józef Orliński, Evelina Dobraćeva, Sophie Karthauser i Adriana Kučerová. Festiwal Opera Rara: 31 stycznia-17 lutego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji