Artykuły

Warszawa. Andrzej Klimczak p.o. dyrektora Polskiej Opery Królewskiej

Andrzej Klimczak, współtwórca Polskiej Opery Królewskiej, dotychczasowy zastępca Ryszarda Peryta, odebrał w środę powołanie na stanowisko p.o. dyrektora tej instytucji. Funkcję będzie pełnić do czasu powołania nowego dyrektora, nie dłużej niż do 31 sierpnia 2020 r. - poinformowało MKiDN.

Andrzej Klimczak to współtwórca Polskiej Opery Królewskiej, bas-baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Z chwilą ukończenia studiów w 1987 r. rozpoczął karierę jako solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pierwsze solowe role to Osmin w "Zaide" W. A. Mozarta oraz Jan w "Żółtej szlafmycy" K. Majera (Gaetana). Niedługo potem zadebiutował w roli Figara w "Weselu Figara" W. A. Mozarta w Teatro Principal w Alicante (1988, Hiszpania).

Jego dotychczasowy dorobek artysty obejmuje ponad pięćdziesiąt pierwszoplanowych bas-barytonowych partii, od barokowych dzieł kompozytorów takich jak Haendel czy Bach, poprzez niemal wszystkie pierwszoplanowe role w operach Mozarta (wśród nich Don Giovanni, Leporello, Papageno, Figaro, Hrabia Almaviva, Guglielmo, Don Alfonso) i Rossiniego (m.in. Don Bartolo w "Cyruliku Sewilskim",

Mustafa we "Włoszce w Algierze" czy Selim w "Turku w Italii"), aż po utwory współczesne - by wspomnieć tylko tytułową partię w "Balthazarze" czy Felixa w "Polieukcie" Zygmunta Krauzego.

MKiDN podało, że do jego "koronnych partii zalicza się również kreację roli Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego oraz Forda w "Falstaffie" Verdiego.

Napisano, że jest on cenionym interpretatorem liryki wokalnej, laureatem II Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie. "Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy. Artysta specjalizuje się w interpretacji barokowych oper i oratoriów" - przypomniał resort kultury.

Do jego największych sukcesów należą liczne kreacje partii basowej w "Mesjaszu" Haendla, a także utrwalone w postaci nagrań CD role Argenia w "Imeneo" Haendla oraz Licomede w "Tetide in Sciro" D. Scarlattiego.

Jako solista występował na wielu prestiżowych scenach i w salach koncertowych Europy i świata, m.in. w Japonii, Libanie, Izraelu czy Omanie. Brał udział w wielu liczących się na świecie festiwalach, m.in. na Carrintischer Sommer (1995), KlangBogen Wien Mozart A-Z (1996) oraz na Festiwalu Muzycznym w Madrycie (1994-6).

W Polsce występował także na deskach Opery Dolnośląskiej, Opery Bydgoskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi oraz w wielu filharmoniach i salach koncertowych (Warszawa, Rzeszów, Gdańsk, Poznań, Łódź, Białystok, Szczecin, Płock).

Liczne partie kreował pod batutą R. Zimaka, S. Stuligrosza, Ph. Entremonta, T. Wojciechowskiego, J. Kasprzyka, E. Michnik, M. Nowakowskiego, T. Karolaka, R. Silvy, Z. Gracy, Ł. Borowicza, K. Bumanna, M. N. Niesiołowskiego.

W 2001 r. został odznaczony przez prezydenta Złotym Krzyżem Zasługi dla Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w 2012 r. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Polska Opera Królewska została powołana 1 sierpnia 2017 r. decyzją wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego. Od początku działalności kierował nią Ryszard Peryt. Zmarł 23 stycznia po długiej chorobie.

Jak podało MKiDN Andrzej Klimczak będzie pełnił obowiązki dyrektora POK "do czasu powołania dyrektora wyłonionego w trybie przepisów art. 15 lub art. 16 ww. ustawy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2020 roku".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji