Artykuły

Poznań. Wkrótce premiera "Fausta" w Wielkim

W Teatrze Wielkim w Poznaniu trwają przygotowania do premiery "Fausta" Charlesa Gounoda w reżyserii Karoliny Sofulak - laureatki prestiżowej nagrody European Opera-Directing Prize. Kierownictwo muzyczne sprawuje Gabriel Chmura, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera 16 lutego.

Reżyserka na nowo odczytuje operę francuskiego kompozytora. W jej wizji tytułowy bohater to renesansowy naukowiec i humanista, który poświęcił całe życie studiowaniu natury rzeczy i świata. Jednak mimo starań nie uzyskał pełnego zrozumienia mechanizmów, które nim rządzą, gdyż odciął się od ludzi i zamknął w bastionie intelektu. Widząc kres swych dni, w akcie desperacji i w obliczu milczenia Boga, przyzywa do siebie Szatana. Skuszony wizją młodości i drugiej szansy na zgłębienie tajemnic istnienia, Faust pozwala Mefistofelesowi zabrać się w podróż do dnia dzisiejszego. Świat, który widzi, zdaje mu się groteskowy, przerażający i pełen podziałów. Żyje w nim jednak Małgorzata - według Fausta jedyna nadzieja na zbawienie. Ona zdaje się być najpełniejszym odzwierciedleniem idei humanizmu, w którą tytułowy bohater żarliwie wierzy. Kieruje się współczuciem i zrozumieniem dla cudzej inności, duchowością daleką od bigoterii jej brata Walentego i reszty społeczeństwa. Małgorzata przygarnia pod swój dach zagubionego Siebela - to jej lojalność pozwala Faustowi porzucić optykę swej ery i zobaczyć ją jako silną i niezależną kobietę gotową stawić czoła społeczeństwu w obronie swych praw oraz wartości, w które wierzy. Czy Małgorzacie uda się wyzwolić z pułapki naszych czasów, czy Faust zdoła dorosnąć i zmężnieć, czy Mefistofeles odrzuci wiążącą mu ręce neutralność? Czy też zwyciężą Walentynowie, Wagnerowie i Marty dnia dzisiejszego - strażnicy status quo. Po odpowiedzi na te pytania zapraszamy na spektakl.

---

Premiera: 16 lutego 2019

Kolejne spektakle: 17, 19 oraz 20 lutego 2019

Wydarzenie FB: https://www.facebook.com/events/2084246981652155/

Więcej informacji: https://opera.poznan.pl/pl/faust

***

Karolina Sofulak

reżyseria

Absolwentka Studiów Filologiczno-Kulturoznawczych Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim oraz międzywydziałowego kierunku reżyseria opery i teatru muzycznego na PWST im. Ludwika Solskiego i Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako asystent reżysera współpracowała z Mariuszem Trelińskim, Davidem Aldenem, Christopherem Aldenem, Keithem Warnerem, Phyllida Lloyd oraz Krzysztofem Warlikowskim, prowadziła także próby wznowień spektakli w następujących teatrach: Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie, Opera North, Badisches Staatstheater Karlsruhe, the Grange Park Opera, Oper Chemnitz, Teatro Regio di Torino, Opéra National de Bordeaux, Opéra de Dijon, Oper Wuppertal, the English National Opera and the Royal Opera House. Reżyserowała dla the Brighton Early Music Festival (Jean Philippe Rameau, Pygmalion) i dla the London Festival of Baroque Music (Claudio Monteverdi, Combattimento di Tancredi e Clorinda). W 2017 przygotowała entuzjastycznie przyjętą Rycerskość wieśniczą Mascagniego dla Opera North. W 2018 roku została laureatką nagrody European Opera Directing Prize competition, nagrodzona koncepcja reżyserska Manon Lescaut zostanie zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w czerwcu 2019 roku.

--

Charles Edwards

scenografia

Urodzony w Newcastle-upon-Tyne w Anglii, absolwent Central School of Art and Design w Londynie.

Odpowiadał za scenografię do takich spektakli jak: Adriana Lecouvreur, Faust (Royal Opera, Londyn); Werther (Opera w Tel Awiwie i Royal Opera, Londyn); Sprawa Makropulos (Lyric Opera of Chicago i English National Opera); Trubadur (Lyric Opera of Chicago i Opera North); Sen nocy letniej, Łucja z Lammermooru (English National Opera); Wozzeck (Dallas Opera i Lyric Opera of Chicago); Katia Kabanowa (Dallas Opera); Macbeth, Jenůfa (Houston Grand Opera); Billy Budd (Lyric Opera of Chicago); Bitwa pod Legnano, Dwaj Foskariusze, Lombardczycy (Hamburgische Staatsoper); Samson i Dalila (Darmstadt); Sroka złodziejka (Frankfurt); Salome (Saarbrücken); Peter Grimes (Karlsruhe); Tamerlano (Komische Oper, Berlin); Parsifal (Opernhaus, Graz); Umarłe miasto, Attila (Strasbourg); Borys Godunow (Stuttgart); Wolny strzelec (Metz); Wesele Figara (Bordeaux); Szarka, Zampa, Il piccolo Marat (Wexford Festival); Norma, Tosca, Radamisto, Of Thee I Sing, Love Life, Dziecko i czary, Trouble in Tahiti, Rycerskość wieśniacza, Trial by Jury, Przeznaczenie, Gianni Schicchi (Opera North); Kiss Me, Kate (Théâtre du Châtelet, Paryż); Falstaff (Vienna Staatsoper).

Autor scenografii i reżyser następujących produkcji: Elektra (Royal Opera); Maria di Rohan (Wexford Festival); Turandot (Reisopera, Holland); Tristan i Izolda (Teatro So Carlos, Lisbon); Idomeneo, Don Kichot (Grange Park Opera); Joshua, Pajace, Król Edyp, Rigoletto (Opera North); prologu i epilogu Opowieści Hoffmanna (Wuppertal).

Jego najbliższe plany obejmują takie tytuły jak: Zbójcy (La Scala, Milan); Řecké pašije (Opera North); Jenůfa (Santa Fe) Dzień panowania (Garsington).

--

Sue Willmington

kostiumy

Urodziła się w Scarborough. Studiowała sztuki piękne na Maidstone College of Art oraz scenografię na Motley Theatre Design School.

Jej najnowsze realizacje to Faust (reż. K. Sofulak, Teatr Wielki w Poznaniu), Łucja z Lammermooru (reż. S. Lawless, Oldenburgische Staatstheater), Romeo & Juliet and Richard 111 (reż. L. Posner, Rose Theatre, York), Rusałaka (reż. S. Lawless, Theatre Magdeburg), Tristani i Izolda (reż. Ch. Edwards, Teatro di San Carlo, Lizbona), Wolny strzelec (reż. S. Lawless, Virginia Opera), Tristan i Izolda (reż. Ch. Alden, Badisches Staatstheater Karlsruhe).

Przygotowywała także m.in. kostiumy do następujących przedstawień: Norma (reż. Ch. Alden, English National Opera), Otello, Holender tułacz (reż. S. Lawless, Korean National Opera), Owen Wingrave na festiwalach w Aldeburgh i Edynburgu (reż. N. Bartlett), Artus w Theatre St. Gallen oraz Boheme w Royal Albert Hall (oba w reżyserii F. Zambello), Simon Boccanegra (reż. D. Pountney, Welsh National Opera i Národní divadlo w Pradze), Wędrówka pielgrzyma (reż. Y. Oida, English National Opera),

Faust (reż. R. Braun i R. Kearley, Opera North i Birgitta Festival), Norma (Opera North, nagrodzone TMA Award i nominowane do International Opera Prize), Sen nocy letniej (English National Opera oraz Moskiewski Akademicki Teatr Muzyczny imienia Stanisławskiego i Niemirowicza-Danczenki, nagrodzone Gold Mask), Sprawa Makropulos (English National Opera), Il prigioniero i La vida breve (Greek National Opera), cykl "The 8 Little Greats" (reż. Ch. Alden i D. Pountney, Opera North), a także

Kawaler srebrnej róży (Teatr Bolszoj), Faust (Santa Fe Opera Festival), Orfeusz i Eurydyka (Wiedeń), wszystkie reżyserowane przez S. Lawless; Carmen (reż. F. Zambello, National Centre for Performing Arts w Pekinie), Jaskółka (reż. G. Vick, La Fenice).

Pracowała także w Royal Shakespeare Company, Royal National Theatre, Old Vic Theatre, Almeida Theatre i w teatrach londyńskiego West Endu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji