Lublin. Zmiana terminu spektaklu w Teatrze NN
W związku z żałobą narodową po tragicznej śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, piątkowy spektakl "Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski" zostaje przeniesiony na sobotę (19.09), na godzinę 19:00.
Zakupione wcześniej bilety na termin piątkowy będą ważne w sobotę. Jeśli ktoś nie może tego dnia przybyć na spektakl otrzyma zwrot kosztów biletu po jego okazaniu w sekretariacie Ośrodka.
Spektakl gościnny: Varda Studio "Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski"
Miejsce: Sala Czarna, Brama Grodzka, ul. Grodzka 21
Spektakl w j. angielskim z polskimi napisami
bilety: 15 zł do nabycia w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN"
Terminy:
Czwartek, 17 stycznia 2019, godz. 19:00
Sobota, 19 stycznia 2019 r., godz. 19:00 18 stycznia 2019 r.
Nowojorska grupa artystyczna Varda Studio przedstawi w Bramie Grodzkiej spektakl Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski będący teatralną adaptacją dzieła Wieniedikta Jerofiejewa Moskwa - Pietuszki. W ten sposób, jako reżyser, wraca do Lublina z emigracji w USA związany z lubelską kulturą Józef Emil Warda.
W słynnej, dysydenckiej powieści-poemacie Jerofiejewa reżyser Varda odnalazł treści i wizje wręcz przerażająco przystające do współczesności, pilne ostrzeżenie i gorzkie proroctwo na dziś, kiedy to odradzają się faszyzmy różnej maści, a tyrani i autokraci zasiadają na najważniejszych stolicach świata.
Są to bolesne konstatacje dla Vardy, który w 1983 r. emigrował z Polski do USA jako polityczny uchodźca po internowaniu w stanie wojennym, za młodu działał w NZS i angażował się twórczo w niepokorne teatry studenckie podczas studiów na UMCS w Lublinie. Monodram na podstawie "Moskwy - Pietuszki" czytanej po raz pierwszy w nielegalnej "bibule" mógł przedstawić dopiero na emigracji - trzydzieści lat temu.
Jednak rzeczywistość i ekonomia popchnęły go na długie lata ku branży restauracyjnej, w której odniósł sukces, współzarządzając jedną z najmodniejszych restauracji w Nowym Jorku - The Waverly Inn. Dwa lata temu, nie porzucając owej działalności, zaczął ponownie tworzyć teatr zarazem poetycki i polityczny, osobisty i powszechny, amerykański i polski.
W jednym z wywiadów Varda powiedział:
Wienia to nie tylko postać z Sowiecji. To everyman, jeden z tych, którzy potrzebują pomocy i ludzkiej życzliwości. Wienia jest ostatnim filozofem-poetą, którego największą tragedią okazał się śmiertelny brak miłości, a jego podróż pokazuje jak bolesny był to zamiar, ponieważ społeczeństwo, a nawet Bóg odwrócili się od niego.
Tragizm tej postaci jest nie tylko egzystencjalny, ale również polityczny. Wienia z książki Jerofiejewa nie doświadczył Gułagu czy Guantanamo, w przeciwieństwie do scenicznego, którego w paradoksalnej, syzyfowej odysei dręczą politycznie wściekłe Erynie. Tyzyfone, rewolucjonistka, wrzeszczy w spektaklu histerycznie i pożądliwie: "Potrzebujemy Stalina, chcemy Stalina, niech będzie choćby i Putin".
Tytuł oryginalny: All Roads Lead to the Kurski Station
Reżyseria i adaptacja: Varda
Obsada: Rivers Duggan (erynia Tyzyfone), Elliot Morse (Wienia), Mia Vallet (erynia Megajra), Jacek Brzeziński (Jurodiwy)
Światło: Fiona Brunner, Muzyka: Scott Griffin, Produkcja: Reed Redgley