Artykuły

Warszawa. Czym zaskoczy smutny chłopiec? Premiera w Komunie

Hipsterska rewia, nowoczesna farsa, Moniuszko na sali gimnastycznej, Goethe pokazany przez kryminał jak z Agathy Christie... Wyobraźnia Cezarego Tomaszewskiego zdaje się nie mieć granic. W niedzielę premiera jego nowego spektaklu "Teoria smutnego chłopca" w Komunie// Warszawa.

"Młody mężczyzna, bohater (lub antybohater) porzuca swój dom w środku nocy, zostawiając ukochanej list pożegnalny. Gdy wyjeżdża z miasta, wrony obsypują go śniegiem zrzucanym z dachów. Rozpoczyna on swoją bolesną wędrówkę, w nieustannej torturze wspomnień minionego szczęścia" - tak zapowiada Komuna Warszawa swój najnowszy spektakl. Romantyczny pejzaż, dramat jak z XIX wieku? Znając artystę, który odpowiada za "Teorię...", spodziewać można się wszystkiego, a przede wszystkim dobrej zabawy i błyskotliwej gry z formą. Reżyserem "Teorii smutnego chłopca" jest bowiem Cezary Tomaszewski.

NIE BOI SIĘ FARSY

Reżyser i performer, z wykształcenia teatrolog, w polskim teatrze kojarzony był najpierw jako choreograf (pracował m.in. z Moniką Strzępką i Janem Peszkiem). Przez lata mieszkał w Wiedniu, od lat związany jest z Capellą Cracoviensis. Łączy nowoczesną choreografię i szalony performance z klasycznymi formami.

Tomaszewski jest wszechstronny i nie boi się gatunków ani archaicznych, ani tradycyjnie uznawanych za "rozrywkowe" czy "niskie". Farsa w Och-Teatrze Krystyny Jandy? Proszę bardzo, ale z Janem Peszkiem i Jadwigą Jankowską-Cieślak, w precyzyjny i błyskotliwie autoironiczny sposób grających z konwencją w "Kto nas odwiedzi". W Kaliszu Tomaszewski wystawił natomiast "Żołnierza królowej Madagaskaru" - farsę Stanisława Dobrzańskiego, którą jeszcze przed wojną Julian Tuwim przepisał na wodewil jako sympatyczną ramotę. Na kaliskiej scenie wypadła współcześnie, m.in. dzięki choreografii Tomaszewskiego i surrealistycznej scenografii, autorstwa jego stałych współpracowników z grupy Bracia. Zaś w warszawskim Teatrze Powszechnym przed dokładnie rokiem reżyser wystawił "Kram z piosenkami" - z archaicznego programu śpiewaczego Leona Schillera zrobił coś z pogranicza hipsterskiej rewii oraz humoru dosadnego i abstrakcyjnego zarazem jak w skandynawskim kinie.

GOETHE SPOTYKA MICKIEWICZA I AGATHĘ CHRISTIE

Poprzedni spektakl Tomaszewskiego z Komuny// Warszawa, "Cezary idzie na wojnę" oparty był na śpiewniku domowym Moniuszki i - przynajmniej częściowo zmistyfikowanej - korespondencji reżysera z Wojskową Komendą Uzupełnień. "Cezarego..." odczytano jako opowieść o męskości, militarystycznych i seksistowskich wzorcach zawartych w kulturze, ale i świetną zabawę z operową formą. Przedstawienie z sukcesem pokazywane było na ostatnim festiwalu w Edynburgu. Wygrało też w 2017 r. specjalną nagrodę za zespolowość na festiwalu Boska Komedia - choć brało udział w konkursie jako jedyny spektakl offowy, czyli powstało w teatrze bez stałego zespołu aktorskiego.

Ostatnio w Wałbrzychu Tomaszewski zajął się "Cierpieniami młodego Wertera". W jego spektaklu "Instytut Goethego" Johann Wolfgang Goethe spotyka Adama Mickiewicza i Agathę Christie. Słynną romantyczną powieść w listach o nieszczęśliwym, nadwrażliwym kochanku Tomaszewski przełożył na język klasycznego kryminału. Giną kolejni goście tajemniczego pana Goethe, zaproszeni na zamek pod Waldenburgiem (czyli Wałbrzychem).

W "Teorii smutnego chłopca" ponownie wystąpi stała współpracowniczka Tomaszewskiego - performerka i pianistka Weronika Krówka, obecna w większości jego ostatnich projektów. Na scenie pojawią się też m.in. Natasza Aleksandrowitch - znana przede wszystkim ze spektakli Weroniki Szczawińskiej, rozpoczynające karierę aktorki Weronika Łukaszewska i Małgorzata Biela, a także Oscar Mafa - dyplomant Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, na którym Tomaszewski uczy.

***

"TEORIA SMUTNEGO CHŁOPCA" Reżyseria: Cezary Tomaszewski, tekst i dramaturgia: Patrycja Kowańska, Martyna Wawrzyniak, przestrzeń i kostiumy: Bracia - Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży, opracowanie muzyczne: Weronika Krówka, światła: Jędrzej Jęcikowski Występują: Natasza Aleksandrowach, Małgorzata Biela, Weronika Krówka, Weronika Łukaszewska, Oscar Mafa.

Premiera: 30 grudnia, godz. 19 i 31; grudnia, godz. 20.30, Komuna Warszawa, ul. Lubelska 30/32. Bilety: 30 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji